لقمه آماده ای به نام "بازار ایران" برای شرکت های اروپایی

لقمه آماده ای به نام

اقتصاد > اقتصاد کلان - به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتد پرس در حالی که موانع متعدد تجارت با ایران با لغو تحریم‌ها به‌یک‌باره برداشته شده است، برخی شرکت‌های اروپایی آماده استفاده از فرصت‌های تجاری بازار ۷۸.۵ میلیون نفری این کشور هستند.

در حالی که موانع متعدد تجارت با ایران با لغو تحریم‌ها به‌یک‌باره برداشته شده است، برخی شرکت‌های اروپایی آماده استفاده از فرصت‌های تجاری بازار 78.5 میلیون نفری این کشور هستند.

در نگاه نخست، اقتصاد ایران طمع برانگیز است. دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان، دومین کشور پرجمعیت پس از مصر و کشوری با زیرساخت‌های فراوان و خودروهایی که پس از تحریم‌ها به نوسازی نیاز دارند.

اما نگاهی عمیق‌تر به اقتصاد ایران نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور علاوه بر تحریم‌ها با موضوعات دیگری نظیر ناپایداری ژئوپولیتیک و فساد و مقررات دست و پاگیر اداری مواجه است.

هرچند ایران اقتصادی بزرگ است، اما مشکلات بزرگی هم دارد. این کشور از نظر شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی در بین 189 کشور رتبه یکصد و نوزدهم را داراست، این بدان معناست که بوروکراسی دست و پاگیر اداری، خدمات عمومی کند و سیستم مالیاتی موانعی را ایجاد می‌کنند. ایران همچنین از نظر شاخص فساد که توسط مؤسسه شفافیت بین المللی منتشر شده، رتبه یکصد و سی و پنجم بین 175 کشور جهان را دارد.

تنشهای منطقه‌ای و اختلافات ایران با عربستان نیز از دیگر چالش‌های پیش روی سرمایه گذاران خارجی است.

اتحادیه ماشین آلات صنعتی آلمان هشدار می‌دهد که شرکت‌ها خودشان باید مقررات پیچیده موجود در ایران را بفهمند و روی کمک دولت اتکا نکنند.

شرکت‌های آمریکایی باید احتیاط بیشتری داشته باشند. چه توافق باشد و چه نباشد، تحریم‌های آمریکا در زمینه‌های غیرهسته‌ای همچنان پابرجاست و این تحریم‌ها اکثر شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با ایران منع می‌کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا