کره‌جنوبی پادشاه نوآوری دنیا

کره‌جنوبی پادشاه نوآوری دنیا

در دنیای ایده‌ها، کره‌جنوبی همچنان در صدر است. آلمان، سوئد،‌ ژاپن و سوئیس نیز در کنار کره‌جنوبی 5 کشور برتر دنیا از دیدگاه بلومبرگ در سال 2016 خواهند بود.

شاخص نوآوری بلومبرگ که اقتصادهای دنیا را با استفاده از فاکتورهایی شامل هزینه‌های تحقیق و توسعه و تراکم شرکت‌های عمومی های‌‌تک امتیاز‌دهی می‌کند معیار این رتبه‌بندی بوده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، به دلیل تولید ارزش افزوده و بازده ثالث (معیاری که شامل نام‌نویسی در مقاطع تحصیلی بالاتر و تراکم فارغ‌التحصیلان مهندسی و علوم است) کره‌جنوبی بیشترین امتیاز را در جهان از‌ آن خود کرده است. در حالی که این کشور رتبه 39 را در تولید و رتبه دوم را در شدت تحقیق و توسعه، تراکم شرکت‌های های‌تک و فعالیت ثبت اختراع در اختیار داشته و از لحاظ تراکم پژوهشگران در رتبه ششم قرار دارد.

 

بر اساس اظهارات مارکوس نولاند، رئیس مطالعات موسسه پترسون، ایده‌های تازه و بدیع در سیلیکون‌ولی منجر به شروع کسب‌وکارهای استارت‌اپی به اقتصاد آمریکا شده است، ولی ایده‌های در کره‌جنوبی در همان کشور باقی می‌ماند. برای مثال اگر شما یک دانشمند یا مهندس در شرکت سامسونگ هستید و ایده‌ای بسیار جالب با خود دارید، شما از کار خود بیرون نمی‌آیید تا ایده‌ خود را با ونچر-کاپیتالیست‌ها در میان گذاشته و شرکت خود را بنا کنید، شما به نزد مدیر رفته و در سامسونگ آن ایده را عملی می‌کنید. کره‌ای ها از فاکتورهای نهادی که ممکن است مزایای رفتارهای نو‌آورانه را محدود کند آگاهی دارند.

 


کره‌جنوبی 6 امتیاز بیش از آلمان رده دومی دارد و از ژاپن و چین به شدت پیشی گرفته است. کره جنوبی توسط چین کم‌درآمد از یک‌سو و از سوی دیگر ژاپن پیشرفته از لحاظ تکنولوژیک تحت فشار قرار گرفته است، بنابراین درجه‌ای از اضطرار و حس اظطراب در مورد حفظ این عملکرد توسط کره‌جنوبی وجود دارد.

خطرات مشابه زیادی موجود درخارج از کره‌جنوبی(نظیر رشد اقتصادی کند، افزایش نابرابری‌ها، مشاغل تمام‌وقت کمتر)، سیاستمداران و مصرف‌کنندگان را در مورد اقتصاد نوآورانه‌ترین منطقه دنیا دچار اضطراب کرده است.

اخیرا، التهاب در بازارهای چین، کره جنوبی را نیز تکان داده است. این در حالی است که بانکهای مرکزی هفته گذشته پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی کره‌جنوبی کاهش دادند. تولید ناخالص داخلی در سال 2016 با سرعت 3 درصدی رشد خواهد کرد در حالی که پیش‌بینی قبلی در ماه اکتبر رشد 3.2 درصدی بود. برآورد رشد اقتصادی در سال 2015 نیز از 2.7 درصد به 2.6 درصد کاهش یافته بود.

بزرگترین اقتصاد دنیا در این رده‌بندی رتبه هشتم را از آن خود کرده است. قرار گرفتن چین،‌ دومین اقتصاد بزرگ دنیا در رده بیست و یکم شاخص نوآوری به این دلیل است که این کشور به عنوان یک کشور در حال توسعه به جای تولید تکنولوژی به کپی کردن آن پرداخته است.

اتفاق مشابهی در کشورهای دیگر که در آنها مزایای نسبی هنوز شامل نیروی‌‌کار ارزان بوده تا تکنولوژی‌های مرز دانش نیز مشاهده می‌شود. آفریقا با تونس در رتبه 46 و مراکش در رتبه 48 و آمریکای لاتین با قرار گرفتن آرژانتین در رده چهل و نهم نقش کم‌رنگی در این لیست 50 عضوی دارد. سه کشور از 10 اقتصاد نوآور از آسیا و 6 کشور نیز از اروپا بوده‌اند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا