بودجه نهادها چگونه توزیع می‌شود؟

بودجه نهادها چگونه توزیع می‌شود؟

هر سال در بودجه‌یی که توسط دولت ارائه می‌شود، ردیفی با عنوان کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی به چشم می‌خورد که در آن به یک‌سری موسسات و نهادهای غیردولتی در قالب اعتبارات هزینه‌یی و تملک دارایی‌های سرمایه‌یی بودجه‌یی از سوی دولت تخصیص داده می‌شود.

 ماهیت اصلی این تامین اعتبار و تخصیص بودجه حمایتی از سوی دولت را می‌توان در اهداف و نوع فعالیت‌های این نهادها جست‌وجو کرد. چراکه اغلب آنها یا در راستای توزیع فرهنگی فعالیت دارند یا اینکه بخشی از اقدامات پژوهشی کشور را عهده‌دار هستند. اما در سال 95 میزان بودجه این نهادها چقدر است و نسبت به سال 94 چقدر افزایش داشته‌اند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، در سال 1395 بیش از 244میلیارد تومان از سوی دولت به نهادهای مشمول جدول 18 لایحه بودجه اختصاص داده می‌شود. یکی از این نهادها سازمان تبلیغات اسلامی است که توانسته در بودجه سال جاری، حدود 24میلیارد تومان از منابع بودجه را به خود اختصاص دهد؛ ‌در حالی که دولت در لایحه بودجه سال 95، در ردیف کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی هیچ هزینه‌یی را به آن اختصاص نداده است. اما دیگر موسسات زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در لایحه بودجه سال 95 افزایش درآمد را تجربه کرده‌اند که بنیاد دعبل خزاعی، سازمان مدارس معارف اسلامی، موسسه تسنیم نور، پژوهشکده باقرالعلوم، موسسه فرهنگی بصیرت، موسسه تبیان و موسسه دارالحدیث از آن جمله‌اند. در این میان افزایش بیش از 16میلیاردی اعتبارات هزینه‌ای  با رشد 300درصدی نسبت به سال 1394 برای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که به رقمی در حدود 22 میلیارد تومان می‌رسد، خودنمایی می‌کند. برای کمک به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در لایحه بودجه سال 95، رقمی در نظر گرفته نشده است؛ اما مراکز زیرمجموعه این دفتر با توجه به لایحه پیشنهادی دولت در سال 95 افزایش بودجه خواهند داشت. در این راستا دانشگاه باقر‌العلوم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با رقمی برابر در حدود یک میلیارد و 155میلیون تومان از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفته‌اند و برای مرکز موضوع‌شناسی احکام و مرکز پاسخگویی به سوالات دینی نیز افزایش بودجه پیش‌بینی شده است.

علاوه‌بر این در ردیف بودجه سال جاری، به شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه، برای کمک به تکمیل و تجهیز مصلی‌ها، 25میلیارد تومان دارایی‌های سرمایه‌یی واگذار شده بود که ارزش این قبیل دارایی‌ها در لایحه پیشنهادی سال 95 به رقمی در حدود 27میلیارد تومان افزایش یافته است.

در این میان ‌کمک به بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌یی، با افزایش یک میلیارد و 700میلیون تومانی نسبت به سال قبل از رقم 3میلیارد و 150میلیون تومان به 4 میلیارد و 700میلیون تومان رسیده است و بودجه اقلیت‌های دینی نیز در ردیف بودجه کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی از 2میلیارد و 625میلیون تومان سال 94 به رقمی افزون بر 4میلیارد تومان در سال 95 رسیده که مقایسه این دو رقم، بیانگر افزایش 53درصدی است. موسسه اسراء که از معاونت‌های مختلفی تشکیل شده و با هدف تبیین، بسط وگسترش علوم اسلامی، آموزش و تربیت پژوهشگران و ایجاد ظرفیت‌های علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند در لایحه بودجه سال 95، حدود 3میلیارد تومان افزایش اعتبار داشت و بودجه این بخش به رقم 11میلیارد و 275میلیون تومان رسید که در مقایسه با سال جاری، 36درصد افزایش را نشان می‌دهد. در همین راستا و در قالب ردیف بودجه کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی، رقم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌یی طرح زیارت (موضوع ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه) که در سال 94، 25میلیارد تومان شناسایی شده بود، در لایحه بودجه سال 95، با 2میلیارد و 500میلیون  تومان افزایش، ‌حدود 27میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ ‌البته در ردیف بودجه کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی از این بند با عنوان موضوع ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه یاد شده بود که در لایحه بودجه سال 95 این پسوند مشاهده نمی‌شود. در این میان اعتبارات هزینه‌یی در رابطه با کمک به فعالیت‌های فرهنگی مسجد جمکران، با رقمی حدود یک میلیارد و 600میلیون افزایش، از یک میلیارد و 500میلیون سال 94 در لایحه بودجه سال 95 به‌ رقمی در حدود 2میلیارد و 700میلیون تومان رسیده است. علاوه‌بر این اعتبارات هزینه‌یی جشنواره عمار در ردیف بودجه سال 95، 2میلیارد و 200میلیون تومان پیش‌بینی شده است که در مقایسه با سال 94، ‌بیش از یک میلیارد تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر اعتبار هزینه‌یی دبیرخانه شورای دستگاه‌های نظارتی، با افزایشی چشمگیر، از حدود یک میلیارد تومان سال 94 به 5میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 95 رسیده است. اعتبارات هزینه‌یی سازمان‌های دانش‌آموزی نیز که در ردیف بودجه سال 94، ‌حدود 4میلیارد و 700 میلیون تومان بود، در لایحه پیشنهادی دولت افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد؛ چراکه با پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال95، این رقم با افزایش 4میلیارد تومانی به 88میلیارد تومان رسیده است.

افزایش قابل توجه بودجه برخی بخش‌ها که با عنوان کمک به اشخاص حقوقی غیر دولتی در بودجه ذکر شده است به اینجا ختم نمی‌شود و افزایش 7میلیارد و 500میلیون تومانی اعتبارات هزینه‌یی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نمونه دیگر آن است. این رقم که در سال 94 حدود 8میلیارد و 900 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود در لایحه پیشنهادی دولت برای سال 95، ‌16میلیارد و 500 میلیون تومان ذکر شده است. اعتبارات هزینه‌یی بسیج دانش‌آموزی نیز به نوبه خود جالب توجه است. چراکه از رقمی در حدود 5میلیارد تومان در سال 94 به 11میلیارد تومان در سال 95 رسیده که 5میلیارد و 750میلیون تومان افزایش را نشان می‌دهد.

اعتبارات هزینه‌یی دانشگاه امام‌صادق(ع) نیز در لایحه بودجه سال 95، در حالی رقم 5میلیارد و 600 میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته یک میلیارد و 900میلیون تومان افزایش داشته است. در همین راستا برای دانشگاه غیردولتی-غیر انتفاعی عدالت که در بودجه سل 94، ‌2میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده بود، در لایحه بودجه سال 95، ‌4 میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌یی تخصیص داده شده است. رقم اعتبارات هزینه‌یی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در لایحه بودجه 95 افزایش درخور توجهی را تجربه کرده و از یک میلیارد تومان در سال 94 به رقمی افزون بر 2میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 95 ‌رسیده است. بررسی این ارقام در ردیف لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 95، در مجموع تخصیص منابع دولتی را در تامین اعتبارات هزینه‌یی این اشخاص حقوقی غیردولتی، حدود 189میلیارد تومان نشان می‌دهد. علاوه‌بر آن اعتبارات صرف شده برای تملک دارایی‌های سرمایه‌یی این بخش نیز در مجموع 55 میلیارد و 550میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که بودجه تخصیص داده شده به اشخاص حقوقی غیردولتی در سال گذشته در بخش اعتبارات هزینه‌یی حدود 132میلیارد تومان در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌یی 50میلیارد و 500میلیون تومان بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا