باز شدن درهای بسته به روی اقتصاد ایران

باز شدن درهای بسته به روی اقتصاد ایران

دیگر از اظهار علاقه‌ها و تمایل‌ها برای برقراری رابطه اقتصادی و تجاری با ایران خبری نیست. از27 دی ماه که برجام به‌طور رسمی اجرا و تحریم‌ها لغو شد، شکل و شمایل همکاری‌ها میان ایران و کشورهای خارجی تغییر کرده و علاقه‌مندی‌های پساتوافق به امضای قراردادهای اجرایی در پساتحریم تبدیل شده است.

 تمام کشورها و شرکت‌هایی که طی ماه‌های گذشته با اعزام هیأت‌های بلندپایه اقتصادی به تهران روی میز ایران یک صندلی برای خود رزرو کرده بودند، رفته‌رفته سرجای خود قرار می‌گیرند تا در ایران پساتحریم نقش خاص خود را ایفا کند. اینک دیگر موعد عمل است و در این شرایط هر کشوری که تعلل کند، به‌طور قطع بازنده این میدان است، چراکه هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا اکنون از بندهای تحریم رها شده و می‌رود تا رتبه‌های بالاتری را در رتبه‌بندی اقتصادهای جهانی از آن خود کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، برهمین اساس با وجود این‌که تنها چند روز از اعلام لغو تحریم‌ها گذشته است، درخواست‌های بسیاری از سوی شرکت‌ها و کشورهای خارجی برای ورود رسمی به بازار بزرگ ایران مطرح شده و هر سرمایه‌گذاری در بخش مورد علاقه خود درحال امضای تفاهمنامه و قرارداد با همتایان ایرانی‌اش است. پس از انتشار اخبار خوبی که دامنه آن از بازگشت بنز به ایران و سفر صدراعظم آلمان تا لغو تحریم اپل، گوگل و یاهو علیه ایران بود، دیروز هم خبرهای دیگری از آثار برجام بر اقتصاد ایران منتشر شد که بخشی از آن به ادامه لغو تحریم‌های بانکی ایران و بخش دیگر به امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و کشورهای خارجی در ایران مربوط بود.

فعالیت شعب ١٧گانه خارجی بانک ملی به حالت عادی برگشت
یکی از مهم‌ترین اخبار این روزها لغو تحریم بانک‌های ایرانی است که یکی پس از دیگری درحال انجام است. در این زمینه عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی ایران گفت:  خوشبختانه از روز سه‌شنبه زمینه فعالیت شعب و سابسیدری‌های خارج از کشور ما ازجمله PLC  لندن، شعبه ‌هامبورگ، شعبه پاریس، شعبه هنگ‌کنگ و شعبه باکو فراهم شده است و توجه به رفع محدودیت نقل و انتقال پول، فعالیت‌های سابسیدری میربیزنس مسکو و شعب امارات، عمان و عراق توسعه پیدا می‌کند. بحمدالله بخش بین‌الملل ما نیز نظم خوبی به خود گرفته است و مشکلاتی را که در گذشته به وجود آمده بود، امروز دیگر آن مشکلات را نداریم.

بانک مرکزی آلمان تحریم بانک صنعت و معدن را لغو کرد
به دنبال اجرایی شدن برجام، بانک مرکزی آلمان تمامی تحریم‌های خود علیه بانک صنعت و معدن و بانک تجاری ایران و اروپا را لغو کرده و روابط خود را با این بانک‌ها آغاز کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، بانک مرکزی آلمان در پیامی رسمی خطاب به مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: تمامی تحریم‌ها علیه بانک صنعت و معدن و بانک ایران و اروپا لغو شده و در آینده نزدیک، فضای کسب‌وکار جدیدی در روابط خود با این بانک‌ها را آغاز خواهد کرد.

دادگاه انگلیس به نفع بانک ملت رأی داد
مدیرعامل بانک ملت با اشاره به صدور رأی دادگاه انگلیس به نفع این بانک از الزام خزانه‌داری انگلیس به پرداخت غرامت به بانک ملت به‌دلیل صدمات ناشی از تحریم خبر داد. علی رستگار در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای ایجاد ارتباط با بانک‌های خارجی دارید، گفت: ‌ برنامه‌ریزی‌های سریع و بهنگام درخصوص برقراری روابط کارگزاری با بیش از ٦٤ بانک مطرح در منطقه اروپا، آسیا و خاورمیانه صورت گرفته است که طی روزهای آتی ارتباط کارگزاری‌ با شمار قابل توجهی از کارگزاران مطرح در سطح بین‌الملل برقرار خواهد شد.

واشنگتن: خروج نام بانک سپه از فهرست تحریم‌ها برای اثبات «حسن‌نیت» بود
یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن برای نشان دادن حسن‌نیت خود با درخواست خروج نام بانک سپه از فهرست تحریم‌های بین‌المللی موافقت کرد. به گزارش فارس، به نوشته المانیتور تصمیم خروج نام بانک سپه از فهرست تحریم‌های آمریکا ١٧ ژانویه (یکشنبه) در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده است. به ادعای مقامات آمریکایی، پس از آن‌که نماینده ونزوئلا از واشنگتن خواسته نام این بانک را از فهرست تحریم‌های خود خارج کند، واشنگتن تصمیم گرفته برای نشان دادن حسن‌نیت با این تصمیم مخالفت نکند.

انجام نخستین پرواز هما از پاریس به تهران بعد از اجرای برجام
نخستین پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه از پاریس به تهران صورت گرفت. ایران‌ایر اعلام کرده در پی دیپلماسی قوی و کارآمد دولت جمهوری اسلامی ایران و اجرایی شدن برجام پرواز۷۳۲ پاریس به تهران روز سه‌شنبه، بدون توقف در فرودگاه ثالث از فرودگاه اورلی پاریس به فرودگاه حضرت امام (ره) پرواز کرد. این پرواز نخستین پرواز پاریس - تهران هما بعد از اجرای برجام است که بدون مشکل سوخت‌گیری در فرودگاه پاریس انجام می‌شود.

بیمه‌گران اروپایی در راه بازار ایران
همچنان که شرکت خدمات مالی لویدز قرار است حمل محموله‌های ایران را به عهده بگیرد، شرکت‌های مونیخ‌ای‌ایی، سوئیس‌ای‌ایی، توکیو مارین، سامپو ناسکو اینشورنس گروپ، تلاش‌ها برای ورود به بازار ایران را شدت داده‌اند.
به گزارش راشا تودی، شرکت خدمات مالی لویدز به‌عنوان یک کارگزار بیمه در لندن اعلام کرد که با توجه به دیدگاه اتحادیه اروپا اکنون نمایندگان این شرکت‌ها می‌توانند خدمات بیمه و بیمه اتکایی برای حمل‌ونقل نفت و محصولات پتروشیمی ایران را فراهم کنند.

شرکت رینای ایتالیا، ایمنی کشتی‌های ایرانی را تأیید می‌کند
شرکت رینای ایتالیا اعلام کرد تأیید استانداردهای ایمنی و محیط‌زیستی برای کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی را طی هفته‌های آینده آغاز خواهد کرد که در پی آن شناورهای ایرانی می‌توانند در بنادر اروپایی پهلوگیری کنند یا از پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند. به گزارش رویترز، شرکت رینای ایتالیا با ربودن گوی سبقت از سایر رقبا گفته که انتظار دارد تأیید استانداردهای ایمنی و محیط‌زیستی برای کشتی‌های ایرانی ازجمله تانکرهای نفتی را طی هفته‌های آینده آغاز کند.

پاکستان خواستار انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با ایران شد
وزیر بازرگانی پاکستان با بیان این‌که لغو تحریم‌های ایران فرصتی تاریخی برای پاکستان است تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه و سرمایه‌گذاری با ایران را به ارقام بالایی برساند، گفت: پاکستان علاقه‌مند به انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد با این کشور است. به گزارش پاکستان آبزرور، خرم دستگیرخان، وزیر بازرگانی پاکستان گفت، به محض این‌که ایران تمایل خود را ابراز کند، پاکستان می‌تواند پیش‌نویس این موافقتنامه را به مقامات ایرانی ارایه کند.

نخستین دفتر بازرگانی خارجی روسیه در ایران گشایش می‌یابد
روسیه در چارچوب برنامه‌های افزایش همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در دوره پسابرجام، یکی از نخستین دفاتر تجارتخانه خارجی خود را در تهران راه‌اندازی می‌کند. کنستانین یفستیوخین مدیر پیشبرد طرح‌های صادراتی در مرکز صادرات روسیه با اعلام این مطلب گفت: نمایندگی تجارتخانه جدید در ایران برای پیشبرد صادرات روسیه تشکیل شده و در تعامل با نمایندگی تجاری در ایران کار خواهد کرد.

تمایل شرکت‌های دارویی فرانسه برای ادغام در بازار سرمایه ایران
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ایران بعد از ١٠ سال، موج تازه‌ای از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور شکل گرفته است؛ در نخستین نشست مشترک شرکت‌های دارویی فرانسه با هلدینگ‌های دارویی حاضر در بورس ایران، ادغام و مشارکت شرکت‌های دارویی دو کشور بررسی شد. در این نشست، شرکت‌های فرانسوی همچون LEEM، EH، HRA، IPSEN، Pierre Fabre، Sanofi و McGrigor با شرکت و هلدینگ‌های بزرگ دارویی ایران همچون شفا دارو، سرمایه‌گذاری البرز، برکت، ثامن و لقمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

سرمایه‌گذاری ٢‌میلیارد دلاری هند در کارخانه ذوب آلومینیوم ایران
رئیس شرکت ملی آلومینیوم هند (نالکو) اعلام کرد این شرکت در نظر دارد ٢‌میلیارد دلار برای احیای یک طرح قدیمی کارخانه ذوب آلومینیوم در ایران سرمایه‌گذاری کند. به گزارش ایرنا، «تاپاند کومار چاند» افزود: این شرکت ماه آینده هیأتی از کارشناسان خود را برای ایجاد یک مجتمع گداخت آلومینیوم به ایران اعزام می‌کند.

اعلام آمادگی چند کشور اروپایی برای مشارکت در ساخت راه ایران
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور به آمادگی چند کشور اروپایی برای مشارکت در ساخت راه‌های کشور اشاره کرد و گفت:  آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ١٥٨ کیلومتر با هزینه بیش از ٢٥‌هزار‌میلیارد ریال در دست ساخت است. حسن احمدی‌نوری درگفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مزیت‌های لغو تحریم‌ها یادآورشد: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های ترکیه، ایتالیا و روسیه برای انجام سرمایه‌گذاری در ساخت راه‌های کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

ژاپن روز جمعه تحریم‌های ایران را رفع می‌کند
انتظار می‌رود که دولت ژاپن روز جمعه تحریم‌های اقتصادی اعمالی بر ایران را رفع کند. به گزارش اسپوتنیک، پس از این‌که پایبندی ایران به مفاد برجام تأیید و این توافق وارد فاز اجرایی شد، دولت ژاپن قرار است روز جمعه در مصوبه‌ای، تحریم‌های اعمالی بر ایران را رفع کند. توکیو در این راستا قصد دارد عملیات اکتشاف در میدان نفتی آزادگان را از سر بگیرد، میدانی که بنابر تخمین‌ها حدود ٥,٢‌میلیارد بشکه نفت قابل استحصال را در خود دارد.

تلاش بمباردیه برای ورود به ایران با وجود تحریم‌های کانادا
از زمان اعلام برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، شرکت‌های چندملیتی فعال در بخش‌های اقتصادی مختلف مشتاق ورود به بازار ایران هستند و شرکت هواپیماسازی کانادایی بمباردیه از این قاعده مستثنی نیست. بمباردیه که تولیدکننده هواپیما و قطار است، با وجود چالش‌هایی که برای همه شرکت‌های کانادایی راغب به معامله با ایران وجود دارد، درحال بررسی چگونگی ورود به بازار ایران است.

سند تجارت الکترونیک ایران با ارمنستان امضا شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان دو سند همکاری در زمینه پست، تجارت الکترونیک و چاپ تمبر مشترک امضا کردند. محمود واعظی پس از دیدار با وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان، با اشاره به بررسی زمینه‌های همکاری درباره مخابرات، پست، اینترنت و دیتا در سطح گروه‌های کارشناسی دو کشور در چند هفته اخیر، افزود: در زمینه انتقال دیتا و اینترنت به توافقات خوبی دست یافتیم به طوری که حجم تبادل دیتای بین دو کشور به چهار برابر ارتقا یافته است.

امضای موافقتنامه اقتصادی بین ایران و اسلواکی
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی اسلواکی دو موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک و یک یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری آژانس‌های تشویق سرمایه‌گذاری دو کشور را امضا کردند. این موافقتنامه‌ها و یادداشت تفاهم در جریان دیدار علی طیب‌نیا و «پیتر کاژیمیر» معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی اسلواکی به امضا رسید.

مواد اولیه در سکوی نخست گشایش‌ ال‌سی
وزیر صنعت با بیان این‌که اولویت‌بندی خاصی برای گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی در کار نیست، گفت: در این گشایش‌ها صنعت خاصی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد اما مواد اولیه بیشترین سهم گشایش اعتبارات اسنادی را دارند. محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با مهر درباره گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی در روزهای ابتدای اجرای برجام گفت: تقاضا بر هر اساسی که باشد، اعتبارات اسنادی گشایش می‌شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما برای گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی تعریف شده، مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید و صنعت، بیشترین حجم را به خود اختصاص داده‌اند، ضمن این‌که بخشی از این گشایش ال‌سی برای واردات ماشین‌آلات است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا