چگونه 62 نفر، نیمی از جهان را فقیر کردند؟

چگونه 62 نفر، نیمی از جهان را فقیر کردند؟

فقر و اختلاف طبقاتی مسأله‌ای است که در جهان به شدت رو به افزایش است، به طوری که گزارش جدید سازمان آکسفام نشان می‌دهد 62 نفر به اندازه 3.5 میلیارد فقیر جهان، ثروت دارند.

در جهانی که از هر 9 نفر، یک نفر هر شب گرسنه به رختخواب می‌رود، ما نمی‌توانیم این را تحمل کنیم که قسمت بزرگ کیک به افراد ثروتمندتر برسد». این جمله بخشی از صحبت های گلدرینگ، رئیس اجرایی سازمان خیریه آکسفام در توضیح گزارش آخر این خیریه درباره فقر بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، آکسفام یک سازمان جهانی است که در سال 1942 با هدف مبارزه با فقر ساخته شد و اکنون این سازمان در 94 کشور مختلف جهان در حال مبارزه با فقر است.

در روزهای اخیر گزارش این سازمان علیه ثروتمندان بسیار عجیب و تکان‌دهنده بود. به گزارش گاردین، اختلاف زیاد و رو به رشد ثروتمندان و فقرا در تحقیق جدید آکسفام کاملا مشخص شده است، این تحقیق تکان‌دهنده نشان می‌دهد که 62 نفر اول ثروتمند جهان به اندازه نیمی از جمعیت جهان یعنی حدود 3.5 میلیارد نفر ثروت دارند.

 

از سال 2010 تا 2015 ارزش دارایی‌های نیمی از فقیرترین افراد جهان 41 درصد کاهش یافته است، این در صورتی است که ارزش دارایی‌های 62 نفر اول ثروتمند جهان حدود سه برابر شده است. هم‌اکنون دارایی‌های 62 نفر و 3.6 میلیارد نفر با هم برابر است و حدود 1.76 هزار میلیارد دلار است.

 

با وجود اذعان رهبران جهان در رابطه با اختلافات طبقاتی، این اختلاف در 12 ماه اخیر به شکل عجیبی زیاد شده است. آکسفام پیش‌بینی کرده بود که تا سال 2016 ثروت یک درصد از جمعیت جهان برابر با ثروت 99 درصد دیگر باشد ولی این اتفاق در سال 2015 افتاد.

 

مدیر اجرایی آکسفام در این رابطه گفت: این غیر قابل قبول است که نیمه فقیر جهان بیش از گروه کوچکی از افراد بسیار ثروتمند، ثروت نداشته باشند. نگرانی‌های رهبران جهان در رابطه با تشدید بحران نابرابری‌های اقتصادی هنوز به عملی که اطمینان دهد کسانی که فقیر هستند سهم خود را از رشد اقتصادی بگیرند تبدیل نشده است. در جهانی که از هر 9 نفر یک نفر هر شب گرسنه به رختخواب می‌رود ما نمی‌توانیم این را تحمل کنیم که قسمت بزرگ کیک به افراد ثروتمند برسد.

 

آکسفام عوامل اصلی این اختلاف‌های طبقاتی را هم در گزارش خود پیدا کرده است. یکی از این عوامل، حیاط‌خلوت‌های مالیاتی است، به مناطق یا کشورهایی که مالیات در آن یا بسیار کم است یا مالیات در آن اصلا وجود ندارد. کشورهای بسیار زیادی مانند سوئیس، آلمان، هنگ کنگ، امارات و ... پناهگاه‌های مالیاتی هستند.

 

اما چرا حیاط‌خلوت‌های مالیاتی یکی از عوامل اصلی اختلاف‌های مالیاتی است؟

 

به گفته آکسفام این حیاط‌خلوت‌ها باعث می‌شوند ثروتمندان و کارخانه‌های چند ملیتی با پناه بردن به اینگونه مناطق از وظیفه‌شان نسبت به جامعه فرار کنند. تخمین زده شده است که افراد بسیار ثروتمند حدود 7.6 هزار میلیار دلار در حساب‌هایی ذخیره کرده‌اند تا از مالیات فرار کنند، اگر مالیات این پول‌ها داده شود 190 میلیارد دلار دیگر به بودجه دولت‌ها اضافه خواهد شد.

 

برای مثال در قاره آفریقا حدود 30 درصد از ثروت‌ها برای فرار مالیاتی در کشورهای دیگر ذخیره می‌شود، اگر هزینه مالیات این ثروت‌ها پرداخت شود جان 4 میلیون کودک در آفریقا نجات پیدا می‌کند و به اندازه‌ای معلم استخدام می‌شود که در این قاره هر کودکی بتواند به مدرسه برود.

 

یکی دیگر از عوامل فقر طبق این تحقیق آکسفام کم شدن میزان در آمدی ملی است که در همه کشورها به کارگران داده می‌شود و اختلاف زیاد میان درآمد در ثروتمندان و فقرا است. این موضوع بیشتر روی زنان تاثیر می‌گذارد زیرا آنها اکثریت افرادی را تشکیل می‌دهند که درآمد کمی دارند.

 

در پایان گلدرنیگ گفت: «دیگر برای ثروتمندان خوب نیست که ثروت آن‌ها برای باقی ما مفید است زیرا دیگر حقیقت این را نشان می‌دهد که ثروت افراد بسیار ثروتمند به ضرر فقیرترین‌ها است».

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا