کدام صنایع آلمان بی صبرانه منتظر ورود به بازار ایران هستند؟

کدام صنایع آلمان بی صبرانه منتظر ورود به بازار ایران هستند؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'دویچه وله' آلمان در گزارشی تحت عنوان 'افزایش تب معامله با ایران در آلمان' نوشت: اخبار جدید رسانه های اروپایی درباره همکاری اقتصادی آلمان و ایران حاکی از انتظار بی صبرانه شرکت ها و صاحبان صنایع آلمان و اروپا برای ورود به بازار ایران است.

در ادامه گزارش این سایت خبری آمده است: روز دوشنبه (18 ژانویه / 28 دی ماه) بخشی از رسانه های آلمانی زبان به گشایش بازار ایران برای فرآورده های آلمانی و اروپایی پرداختند. یکی از گزارش های جامع در این زمینه را وبگاه شبکه یک رادیو و تلویزیون آلمان منتشر کرد.

در ابتدای این گزارش آمده است 'به نظر می رسد که کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت در آستانه یک رشد اقتصادی فراموش نشدنی قرار گرفته است'.

در ادامه گزارش دویچه وله تاکید شده که به زودی حساب های بانکی میلیاردی ایران در خارج از کشور قابل استفاده می شوند، نفت آن در بازار جهانی به طور عادی به فروش خواهد رسید و در آینده دلارهای بیشتری را روانه حساب های داخلی و خارجی این کشور خواهد کرد.

وبگاه شبکه یک رادیو و تلویزیون آلمان در مورد افزایش استقبال شرکت های آلمانی برای ورود به بازار ایران به معامله شرکت ایرباس، پیش قراردادهای شرکت های خودروسازی به ویژه دایملر (بنز) و امیدواری شرکت های تولید ماشین آلات و صنایع تولید انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرده است.

دویچه وله افزود: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی، روز شنبه (26 دی ماه) اعلام کرد که کشورش با شرکت ایرباس فرانسه بر سر معامله 114 فروند هواپیما به توافق رسیده است.

نخستین پیامد اعلام این خبر بالا رفتن ارزش سهام شرکت ایرباس در روز دوشنبه (28 دی) بود.

شرکت خودروسازی دایملر نیز روز دوشنبه خبر داد که با ایران خودرو دیزل و گروه صنعتی 'ماموت' (تولیدکننده تریلر) تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. به گفته دست اندرکاران دایملر، یک شرکت ایرانی -آلمانی برای تولید کامیون های مرسدس بنز تأسیس خواهد شد.

این شبکه خبری اضافه می کند: علاوه بر این، دایملر قصد دارد بخشی از سهام شرکت موتورسازی دیزل ایران (IDEM) را بخرد. این شرکت موتورسازی، در فاصله سال های 1969 تا 1971 با سرمایه گذاری مشترک ایران (70 درصد) و آلمان (30 درصد) در منطقه صنعتی 'قراملک' (قره ملیک) تبریز برای تولید موتورهای سبک، نیمه سنگین و سنگین دیزل تأسیس شد. موتور کامیون های خاور از جمله نخستین محصولات این شرکت بود.

پیشتر شرکت های خودروسازی فرانسوی رنو و 'پی اس ای' از ورود به بازار خودروی ایران خبر داده بودند.

 

***صنایع تولید انرژی پاک

در گزارش شبکه یک رادیو و تلویزیون آلمان همچنین آمده است که ایران مایل به خرید صنایع تولید انرژی تجدیدپذیر است. بر اساس این گزارش، شرکت های آلمانی فعال در زمینه تولید انرژی بادی و خورشیدی، به ویژه شرکت های 'نوردکس' و 'تک داکس' چشم انتظار سفارش از جانب ایران هستند.

لازمه گسترش همکاری میان دو کشور برداشتن موانع نقل و انتقال های بانکی و نزدیکی دو کشور در صحنه سیاسی است. به همین دلیل کانون ماشین سازان 'وی دی ام ای' (VDMA) از موسسه های مالی آلمان خواسته است، هر چه زودتر اقدام کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون اول صدراعظم آلمان نیز قرار است برای گسترش همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی در ماه مه (اردیبهشت) در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی به ایران سفر کند. او در مدت اقامت خود در تهران به طور مشترک با همتای ایرانی خود، علی طیب نیا، ریاست یک نشست اقتصادی را به عهده خواهد گرفت.

بر اساس آماری که از قول کارشناسان اقتصادی آلمان منتشر شده، این کشور امیدوار است در 5 سال آینده حجم صادرات خود به ایران را بشدت افزایش دهد و به 10 میلیارد یورو برساند. صادرات آلمان به ایران در سال 2014 کمتر از 2 میلیارد و 500 میلیون یورو بوده است.

در پایان گزارش شبکه یک رادیو تلویزیون آلمان، به آنچه که ریسک همکاری اقتصادی با ایران خوانده شده، اشاره و تاکید شده است که همکاری با جمهوری اسلامی پس از برداشته شدن کامل تحریم ها هم چالش برانگیز خواهد بود.

نویسنده گزارش در این باره به آنچه 'موانع بوروکراتیک' در ایران خوانده نیز پرداخته است و در ادامه بر فعل و انفعالات سیاسی در منطقه به ویژه تنش های اخیر میان ایران و عربستان سعودی که رقیب اصلی ایران در منطقه به شمار می رود، تاکید کرده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا