رسیدن به روز اجرای برجام ساده نبود

روحانی: مشکل اصلی ما رکود است

روحانی: مشکل اصلی ما رکود است

رئیس جمهور با بیان اینکه رسیدن به روز برجام کار ساده ای نبود گفت: تحریم رفت؛ راه طولانی تا توسعه و ساختن ایران را باید با هم طی کنیم و بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی در این عرصه مسئولیت سنگینی دارد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در همایش «اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران» که صبح امروز در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع)، اظهارکرد: دولت یازدهم خود را در پناه ایشان می بیند و از او می خواهد که سایه لطف او و مودت او همواره بر سر این ملت ودولتی که به عنوان خادم ملت است، مستمر و استوار باشد.

وی افزود: زندگی امام یازدهم به ما می گوید که تحریم و در حصر و محاصره بودن به چه معناست. آن امامی که تمام دوران زندگی خود را در حصر و محاصره سربازان بود و با درخشش نور فرزندش که جاوید تاریخ و زمان تا روز ظهور خواهد بود، راه امید دائمی را پیش پای مردم بزرگی که همواره افتخارشان انتظار گشایش و فرج است می گذارد.

روحانی با اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته ای و اجرای برجام، اظهارکرد: شاید هم برای ما و هم برای شما رسیدن به این روز ساده و آسان نبود و همه شما می دانید که در موضوعی بسیار پیچیده و در هم تنیده که یک سرش توطئه استکبار و صهیونیست و سمت دیگرش رقبای نا اهل و خصم در این منطقه بود و در قلب آن افراد افراطی که همواره تلاش می کردند هرگز نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود، موفقیت کار آسانی نبود.

رئیس جمهور تصریح کرد: خیلی ها خواستند ۲۳ تیر ۹۴ نباشد، خیلی ها خواستند که روز ۲۶ دی ماه ۹۴ نباشد و خیلی ها خواستند که پایان مذاکرات با موفقیت همراه نباشد.

وی ادامه داد: برخی با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و گفتند قیمت نفت را پایین می آوریم و ایران را به زانو درخواهیم آورد؛ شما چند ماه صبر کنید تا این امر محقق شود. سپس به سازمان ملل رفتند و در پشت تریبون حرف زدند و عکس بمب را بر روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند که به ایران اعتماد نکنید.

روحانی خاطرنشان کرد: خیلی ها تلاش کردند که وسوسه شیطانی ناامیدی را در دلها مستقر کنند و گفتند آیا می شود با دشمن و خصم مذاکره کرد؟ خیلی ها گفتند هر وقت مذاکره کردیم، کلاه سر ما رفته است و هیچ وقت این امر ما را به جایی نمی رساند. برخی نیز تاریخ را به استناد آوردند که مگر پرهیز از جنگ با شیطان امکان دارد و ما راهی جز جنگیدن و ویران کردن و ویران شدن نداریم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ما در ۲۴ خرداد ۹۲ به تمام این افکار مهر باطل زد، گفت: ملت در انتخابات خرداد ۹۲ اعلام کرد ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم.

روحانی افزود: تردید نداشته باشید هر آنچه که داریم و خواهیم داشت متعلق به یک ملت غیور، متحد، صبور و در صحنه است. این ملت در همه صحنه ها تمام توان خود را به کار گرفت و سختی ها را کشید و در نهایت به پیروزی رسید و این امید را در دل داشت و توسلش به حضرت حق بود که روزی ۲۳ تیر ۹۴ و ۲۶ دی ۹۴ به وجود خواهد آمد.

رئیس جمهور ادامه داد: شما می دانید وقتی با یک جمع اروپایی می خواهید صحبت کنید البته ظاهرش اتحادیه اروپا است اما با دو یا سه نفرشان صحبت می کردیم مشخص می شد که رقابت ها و فاصله های درونی میان آنها چقدر زیاد است.

وی افزود: در سال های ۸۲ تا ۸۴ با همین آقای دکتر ظریف که با سه کشور اروپایی مذاکره می کردیم از نزدیک دیدیم که چقدر فاصله و رقابت میان آنان وجود دارد. آن یکی قهر می کرد می گفت چرا این پیشنهاد را او داده است، قرار بود با هم پیشنهاد دهیم. در یک جلسه ای که گفتیم فلان کشور ریاست را برعهده دارد آن جلسه به هم خورد که چرا گفتید این آقا رئیس ماست.

روحانی تاکید کرد: حال این کشورهای اروپایی بخواهند ضمیمه شوند با کشور برتر از خودشان مانند آمریکا و از سوی دیگر این کشورها ضمیمه شوند با روسیه و چین و با یک کشوری که از دید آنها کشور در حال توسعه است و آنها خودشان را از لحاظ قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری برتر و بالاتر می دانند. چقدر سخت است با اینها حرف زدن. آن هم آنهایی که یک پشتوانه ای داشتند و فکر می کردند ما بدون پشتوانه هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه پشتوانه غربی ها ۶ قطعنامه سازمان ملل بود گفت: ادعا می کردند و به لفظ می گفتند که جامعه جهانی بر علیه شماست و در وسط این بحران و رقابت آنچه که آدم انتظار ندارد این است که کسانی به نام برادر دینی نیز پول خرج می کردند، اینجا و آنجا می رفتند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد.

وی تصریح کرد: عده ای هم در داخل بذر ناامیدی را افشاندند؛ لذا کار بسیار سختی بود اما هرجا اراده یک ملت باشد لطف خدا هم خواهد بود که «یدالله مع الجماعه».

روحانی با اشاره به توافق ژنو گفت: امروز کمتر دو سال پیش را به خاطر می آوریم، روزهایی که قرار بود تحریم های جدید بر ما تحمیل شود. این توافق اول جلوی تحریم های جدید را گرفت و برخی از تحریم ها را برداشت. ۷۰۰ میلیون دلارهایی که آزاد می شد در شرایط سختی که ما بودیم براساس این توافق بود و این توافق راه را برای قرار گرفتن در مسیری که منتهی به برجام شد باز کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: سپس ما به تفاهم لوزان رسیدیم و در ۱۳ فروردین مردم ما به خوبی حس کردند که مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفته است. مذاکرات ادامه یافت تا ۲۳ تیرماه؛ روز توافق.

اگر رئیس تیم مذاکره کننده غیر از ظریف بود به موفقیت نمی رسیدیم

وی تاکید کرد: اگر رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای غیر آقای دکتر ظریف بود به این موفقیت دست نمی یافتیم.

روحانی اظهار داشت: با همه شناختی که من در طول بعد از انقلاب نسبت به دیپلمات های کشور دارم، بی شک قوی ترین فردی را که در این زمینه فکر می کردم این بار مسئولیت را می تواند به مقصد برساند، به عنوان وزیر امور خارجه برگزیدم که این امر یکی از توفیقات این کار بود.

رئیس جمهور با تشکر از مقام معظم رهبری گفت:به خاطر اعتماد کاملی که به شخص وزیر امور خارجه داشتند و به خاطر آنکه پیشنهاد من را قبول کردند که امر مذاکره از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه منتقل شود از رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم که اگر این امر صورت نمی گرفت کار ما سخت بود.

وی تصریح کرد: پیام اینکه موضوع مذاکرات از شورای امنیت به وزارت خارجه منتقل شد این است که موضوع هسته ای یک مسئله امنیتی نیست بلکه یک مسئله سیاسی است.

روحانی افزود: آنچه که در این روزها و شب ها در طول مذاکرات گذشت، بماند برای یک کتاب خاطرات برای آینده. در مسیر راه خداوند ما را یاری کرد و برادری را در کنار ظریف قرار داد از لحاظ فنی، چراکه این کار یک کار فنی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی و بسیار پیچیده بود که آن فرد دکتر صالحی بود. همان مردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن ها گفت.

رئیس جمهور ادامه داد: صالحی از لحاظ فنی بسیار کمک کرد که اگر تلاش و کمک او نبود موفق نمی شدیم. وی از لحاظ جایگاه علاوه بر آنکه معاون رئیس جمهور است در دانش هسته ای هم یکی از سرآمدهای کشور است.

وی با اشاره به یار سوم این مذاکرات گفت: دکتر دهقان وزیر دفاع نیز پا به میدان گذاشت در این پرونده پی ام دی که خودش داستان مفصلی دارد. تلاش این سه بزرگوار بود که شورای حکام آژانس بعد از ۱۲ سال پرونده هسته ای ایران را مختومه اعلام کرد و بست.

روحانی ادامه داد: آژانس گفت در طول این ۱۲ سال مسئله ای که ثابت کند ایران از مواد هسته ای در مسیر نظامی استفاده کرده است به آن مدرک دست نیافته ایم بنابراین به گذشته دیگر برنمی گردیم و این پرونده بسته می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در تاریخ سازمان ملل متحد هیچ کشوری به شورای امنیت و به فصل هفت و ماده ۴۱ و ۴۲ نبرده اند مگر آنکه یا حکومت آن کشور را سرنگون و یا کامل آن ملت را تسلیم کرده اند. تنها نمونه استثنایی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: از طرف ملت می گویم شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدا بر منتهای همت خود کامران شدم.

این خبر تکمیل می‌شود ...

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا