بهار فناوری در ایران

بهار فناوری در ایران

روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» در گزارشی با عنوان «بهار فناوری در ایران» نوشته است: با سبک‌شدن وزن تحریم‌های اقتصادی، مرحله جدیدی از نوآوری در ایران ایجاد خواهد شد.

 

سال ٢٠١٦ می‌تواند سال تحول برای ایران باشد. تصمیم آمریکا مبنی بر برداشتن برخی از تحریم‌ها که از ماه ژانویه آغاز می‌شود، می‌تواند مزایای اقتصادی بسیاری در سال‌های آتی برای ایران به همراه داشته باشد و ‌میلیاردها دلار سود صنعت نفت که سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها توقیف شده بودند، به این کشور باز خواهد گشت. ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی، بازاری ٨٠‌‌میلیون نفری محسوب می‌شود که ٧٠ درصد جمعیت آن زیر ٣٥ سال هستند. بر اساس گزارش ایرنا، این نشریه ایتالیایی در ادامه آورده است: زنان ایرانی نیز می‌توانند نقشی مهم در پیشرفت فناوری ایران بازی کنند. برخلاف تفکرات غالب در غرب که مربوط به کشورهای اسلامی است، زنان نقش بسیار مهمی در زندگی اقتصادی و فرهنگی ایران ایفا می‌کنند. ٧٠ درصد دانشجویان رشته‌های علوم و مهندسی را زنان تشکیل می‌دهند و امروزه بسیاری از کارآفرینان زن در رأس شرکت‌های بزرگ و مهم قرار دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، برای آنهایی که با نوآوری سروکار دارند، آنچه در زمینه تکنولوژی در ایران به‌وقوع خواهد پیوست، یک ناشناخته جذاب است. انزوای اقتصادی این کشور که از اوایل دهه ٨٠ میلادی به خواست آمریکا به وقوع پیوست، پس از سال ١٩٩٥ با ممنوعیت کسب و کار برای شرکت‌های آمریکا با ایران تقویت شد و پیامدهایی به همراه داشت. البته با نبود شرکت‌های بزرگ چندملیتی اینترنتی آمریکایی، ایرانی‌ها دست به راه‌حل‌های خانگی زده و همان خدمات اینترنتی را در این سال‌ها ارائه کردند. برای مثال سایت «آپارات» به‌عنوان «یوتیوب» ایرانی فعال است و روزانه پنج‌ میلیون کاربر از آن بازدید می‌کنند و ماهانه ١٥٠ ‌میلیون صفحه آن دیده می‌شود. سایت «دیجی‌کالا»، بزرگ‌ترین سایت خرید الکترونیکی، نه‌تنها در ایران بلکه در تمام خاورمیانه محسوب می‌شود و روزانه به چهار‌ هزار سفارش پاسخ می‌دهد. این سایت در سال ٢٠٠٧ میلادی، فقط هفت کارمند داشت اما امروز ٧٦٠ کارمند دارد. این روزنامه ایتالیایی می‌افزاید: سایت «Hamijoo» برابر با سایت‌های «Indiegogo» یا «Kickstarter» است و سایت «Takhfifan» نیز همانند «Groupon » و سایت «Cafe Bazaar» همانند «Google Play» کار می‌کنند. اکنون سؤالی که به ذهن خیلی‌ها می‌آید این است که پس از لغو تحریم‌ها و آغاز جریان سرمایه‌ها، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این موضوع برای شرکت‌های ایرانی به‌ویژه شرکت‌های نوپا می‌تواند یک برکت محسوب شود زیرا به معنی دسترسی به سرمایه‌گذاران خارجی و ارائه خدمات در سراسر جهان خواهد بود زیرا دسترسی این شرکت‌ها تاکنون به خاطر تحریم‌ها و بلوک مالی به جهان غیرممکن بود. «فرهاد هدایت‌فرد» بنیان‌گذار «Taskulu» یک سایت خدماتی کاریابی برای طرح‌های پیچیده، به این روزنامه ایتالیایی گفت: ٦٠ درصد مشتریان ما از اروپای غربی و جنوب شرقی آسیا هستند. ما به آنها گفته‌ایم سایت ما به طور موقت رایگان است اما واقعیت این است که نمی‌توانستیم هیچ نوع پرداختی را بپذیریم. شرایط برای شرکت‌های ایرانی که تاکنون به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانستند کالاهای خود را بین‌المللی‌سازی کنند، می‌تواند در کوتاه‌مدت تغییر کند. برداشتن تحریم‌ها به شرکت‌های بزرگ غربی نیز اجازه می‌دهد با قدرت در ایران حضور یابند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا