"پای فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا را به ایران باز کنید"

تفسیری شگفت‌انگیر از اقتصاد مقاومتی +سند

تفسیری شگفت‌انگیر از اقتصاد مقاومتی +سند

معاون اجرایی رییس جمهر در نامه ای، از وزیر صنعت خواسته است در ادامه دیدگاههای خود برای اجرای "سیاست های اقتصاد مقاومتی"، برنامه مشوق برای ایجاد فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای در ایران را فراهم کند.

 بهمن ماه سال 92 بود که رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی تأکید کردند که "پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران ‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند."

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صبحانه، پس از آن بود که مسئولان قوای مختلف به ویژه مجریه تلاش کردند با ارائه برنامه ها و راهبردهای عملیاتی، این موضوع مهم و حیاتی برای کشور را وارد فاز عملیاتی کنند و بر همین اساس بود که پس از دریافت برنامه های دولت یازدهم برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری مجددا در آبان ماه امسال، تاکیدات مهمی را در این خصوص صادر فرمودند.

اما در این میان، برخی اقدامات و رویه ها مانند ورود کالاهای مصرفی از آمریکا باعث شده تا رهبر انقلاب، در این موضوعات خاص وارد تعیین مصداق شده و درباره ورود این کالاها هشدار دادند که به تبع آن، واردات کالاهای مصرفی تولید آمریکا به داخل کشور ممنوع شد اما برخی محصولات خاص آن مانند خودروهای شورلت، مجوز ورود یافتند.

با ورود این خودروهای آمریکایی، این سوال در ذهن برخی رسانه ها و کارشناسان مطرح شد که نوع تفکر برخی مسئولان در مواجهه با برندهای آمریکایی چیست و آیا معنای واقعی تاکیدات رهبر انقلاب، ممنوع شدن واردات محصولاتی در حد مواد خوراکی آمریکایی بوده است؟

این تحلیل ها ادامه داشت تا اینکه بررسی های صبحانه، به نامه ای از معاون اجرایی رییس جمهر ختم شد که در آن، از وزیر صنعت خواسته است در ادامه دیدگاههای خود برای اجرای "سیاست های اقتصاد مقاومتی"، برنامه مشوق برای ایجاد فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای در ایران را فراهم کند.


در نامه محمد شریعتمداری، فروشگاههایی مثل Sears, best buy, giant eagle, Walmart, custco, giant targetذکر شده اند که برخی از آنها کاملا وابسته و متعلق به آمریکا هستند. به عنوان مثال فروشگاه Sears یک شرکت خرده ‌فروشی در اصل آمریکایی است که در حال حاضر مالک شبکه ‌ای از فروشگاههای زنجیره‌ ای در ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک است.

همچنین نام فروشگاه Best Buy نیز در این نامه آمده است. این فروشگاه، یک شرکت توزیع تجهیزات الکترونیکی آمریکایی است که در سال ۱۹۶۶ در مینه‌ سوتا تاسیس شده است. همچنین، معاون اجرایی رییس جمهور به فروشگاههای وال مارت نیز اشاره کرده است که این فروشگاه نیز یک شرکت خرده ‌فروشی آمریکایی است که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره ‌ای مواد غذایی، سوپرمارکت ‌ها و هایپرمارکت‌ ها در جهان است و به عنوان یکی از نمادهای مشهور امریکا محسوب می شود.

وی در عین حال، از شرکت کاستکو نیز نام برده است که این فروشگاه نیز یک شرکت خرده ‌فروشی و عمده ‌فروشی آمریکایی است و اگرچه شرکت های فوق جزء مشهورترین و بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای در دنیا هستند اما به صرف این موضوع، نمی توان پای آنها را به کشور باز کرد.

این تفسیر قابل تامل و تعجب معاون اجرایی رییس جمهور برای دعوت و تلاش جهت ورود فروشگاههای زنجیره ای آمریکایی به کشور اگرچه هنوز اجرایی نشده است اما با توجه به آشنایی دقیق وی با این حوزه (به علت تصدی وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات) و حضور داماد وی (هادی رضوی) به عنوان دبیر جشنواره قهرمانان صنعت، چنین نگاه و تفسیری از اقتصاد مقاومتی بعید به نظر می رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا