18 میلیارد درآمد موزه ارتباطات کجا می‌رود؟

18 میلیارد درآمد موزه ارتباطات کجا می‌رود؟

در حالیکه مدیر موزه ارتباطات معتقد است که این موزه قابلیت درآمدزایی حداقل ۱۸ میلیارد تومان سالانه را دارد اما درآمدهای عمومی این مجموعه در لایحه بودجه سال آینده ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که تماما باید به خزانه دولت واریز شود.

اولین موزه پستی و مخابراتی کشور در سال 1313 با الگوبرداری از موزه‌های تخصصی اروپا و صرف هزینه کرد 536 هزار تومانی افتتاح شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صبحانه، این موزه از ابنیه دوره پهلوی اول و بناهای مهم منطقه باغ ملی به شمار می‌آید که در خیابان امام خمینی(ره) جنب سردر باغ ملی واقع شده است.

در سال 1383 با توجه به تغییر نام وزارت پست، تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوری اطلاعات نام موزه نیز به "ارتباطات" تغییر یافت.

موزه ارتباطات پیش از جابه‌جایی بال (شرق به غرب) که جهت قرارگیری جنب دروزاه باغ ملی انجام شد، از بخش‌ها و غرفه‌هایی نظیر وزرا (تشریفات)، اشیاء پستی، باسکول‌ها و صندوق‌های پستی، کتابخانه موزه، سالن تمبرهای داخلی و خارجی، سالن مخابرات، سالن کنفرانس، حیاط مرکزی، چایخانه سنتی و فروشگاه تشکیل شده بود که اکنون به بال غربی آمده‌اند تا از جذابیت توریسم نیز برخوردار شوند.

علی اکبر نصرآبادی رییس این موزه مرداد ماه سال گذشته با اشاره به اینکه بلیت این موزه هزار تومان است، ابراز کرد: بلیت موزه برای اطفال، دانش‌آموزان و دانشجویان نصف قیمت است.

وی درباره درآمد این موزه نیز اذعان کرد: موزه‌ها اجازه ندارند درآمد داشته باشند و باید عایدی خود را به خزانه دولت واریز کنند. یکی از اهداف‌مان این است که در ماه حداقل دو سه میلیون بازدیدکننده داشته باشیم که اگر چنین نشود، بی‌عرضه‌ایم.

حال با در نظر گرفتن دو میلیون بازدیدکننده با نرخ بلیت هزار تومان، مجموعا دو میلیارد تومان درآمد خالص این موزه در ماه و 24 میلیارد تومان در سال می‌شود.

باز هم با فرض اینکه تمامی بازدیدکنندگان جزو اقشار معمولی و بزرگسال نباشند و نیمی از آنها را نیم بها در نظر بگیریم، به رقم یک میلیارد و 500 میلیون تومان ماهانه و 18 میلیارد تومان سالانه می‌رسیم.

قطعا این رقم خیره کننده از محل فعالیتی فرهنگی، برای خزانه‌داری کشور جذاب خواهد بود اما آنچه در لایحه بودجه سال 95 توسط دولت برای درآمدهای حاصل از ورودی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و سایر منافع وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده، رقم 15 میلیون تومان است.

با ملاک قرار دادن اینکه موزه‌ها امکان استفاده از درآمدهای عمومی‌شان را ندارند، اختلافی چشم‌گیر بین وعده مسئولان این موزه و پیش‌بینی‌ها دولت بر سر درآمدهای عایدی به چشم می‌خورد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا