تاریخ مصرف برنج قابل تمدید است

تاریخ مصرف برنج قابل تمدید است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام " برنج‌های هندی آلوده نبوده بلکه سلامت آنها هنوز مورد تایید نیست" گفت: آزمایشات سازمان غذا و دارو در خصوص بررسی سلامت ۱۰ هزار تن برنج های دولتی ادامه دارد و ظرف ۱ تا ۲ هفته آینده اعلام می‌شود.

علی قنبری ، در خصوص انتشار اسناد برنج آلوده اظهار کرد: در این ارتباط نامه‌های وزارت بهداشت منتشر شده اما واقعیت های بیرونی و مسائل اساسی آن، نگاشته نشده است. این کار به اعتبار کشور و دولت لطمه وارد می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با طرح این سوال "زمانی که مطرح می‌شود که  برنج آمریکایی به کشور وارد شده است این امر به نفع چه کسی است؟" افزود: این برنج‌های آمریکایی 4 ماه  قبل از ابلاغ ممنوعیت واردات برنج آمریکایی؛ خریداری شده است و واردات آن بر اساس  روندی بوده که در دولت قبل هم وجود داشته است. ما نیز از تاریخ اعلام تا به امروز حتی یک کیلوگرم برنج از آمریکا خریداری نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران خاطر نشان کرد: نامه هایی که در خصوص برنج(آلوده هندی) رسانه ای شده است، مربوط به نامه نگاری‌های داخلی بوده و  نباید رسانه‌ای می‌شد و از نظر بنده کار درستی انجام نشده است.

قنبری در واکنش به اظهارت رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر"عدم تایید سلامت 20 درصد برنج‌های موجود در شرکت بازرگانی دولتی که بنا بر اعلام وی رقم زیادی بوده است" تصریح کرد: ایشان نگفته است که برنج های خارجی آلوده بوده است، بلکه اذعان داشته اند که سلامت آنها مورد تایید نیست.

وی افزود: نمایندگان وزارت بهداشت هنوز در حال بررسی این انبارها هستند و آزمایشات خود را  ادامه می‌دهند و در این خصوص اعلام نظر نهایی خواهند داشت.

قنبری اظهار کرد: برنج کالایی است که پایداری زیادی دارد و مصرف آن تا چند سال قابل قبول است به همین منظور اجازه دادیم که تاریخ آنها تمدید شود.

این مقام مسئول گفت: به طور معمول زمانیکه تاریخ  انقضای این محصولات در حال اتمام است  از سازمان غذا و دارو در خواست می‌شود که بر روی این کالا‌ها آزمایش و بررسی انجام دهد که این امر طبیعی است و ما نیز بر اساس قانون وظیفه داریم که شرایط آزمایش کردن را برای آنها فراهم کنیم.

وی یادآورشد: بر اساس  آزمایشات (اولیه) برنج‌های(دولتی)  توسط سازمان غذا و دارو، 80 درصد برنج ها مشکلی نداشته اند، اما برای سایر برنج ها هنوز جواب نهایی به ما نداده اند و جواب آنها عرض 1 تا 2 هفته آینده اعلام می‌شود.

قنبری گفت: بنا بر این  تا به امروز حتی یک کیلوگرم برنج آلوده یا غیرقابل مصرف(در انبارهای دولتی) توسط سازمان غذا و دارو به ما اعلام نشده است ما چنین چیزی در انبار‌های خود نداریم.

وی در پاسخ به ای سوال که "این برج های دولتی مگر چه سالی به کشور وارد شده است که اکنون تاریخ مصرف آنها تمام شده است، یاد آورشد:این برنج ها در آخر سال 91 و سال 92 به کشور آمده که بخش زیادی از آن نیز در مقاطع مختلف مصرف شده است.

10 هزار تن برنج شرکت بازرگانی دولتی در حال آزمایش تکمیلی سلامت

مقام مسئول شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این سوال که "حجم این واردات و ذخیره در انبار های دولتی چقدر  است؟" گفت: اولویت این برنج ها که در سال‌های گذشته به کشور وارد شده زیاد نیست و تنها 10 هزار تن از این برنج در حال آزمایش است.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا 5 انبار شرکت بازرگانی دولتی  توسط وزارت بهداشت پلمب شده است؟ افزود:«این انبار‌ها پلمب نشد بلکه اجازه مصرف به آنها داده نشده است تا نتیجه آزمایشات آنها اعلام شود و تنها یکی از آنها در کرمانشاه است که به ما گفتند باید آزمایش شود ما هم گفتیم باشد.»

قنبری گفت: در این زمینه به مسولان استانی، اعلام کردیم که همکاری های لازم را با مسئولان انجام دهند تا آنها بتوانند به مسئولیت خود عملل کنند،  تا آزمایشگاه  علوم پزشکی استان، نتایج آزمایش نهایی را اعلام کند. پس در استان کرمانشاه نیز نتایج آزماش قطعی هنوز اعلام نشده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا