بازار نرخ ارز را تعیین خواهد کرد

بازار نرخ ارز را تعیین خواهد کرد

معاون ارزی بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز بعد از اعلام اجرای برجام ابراز تعجب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی بعد از جلسه دو ساعته خود با مدیران امور بین‌المللی بانک‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با افزایش نرخ ارز ابراز تعجب کرد و دلیل منطقی برای آن نداشت.

وی افزود: در حالی که بخش‌نامه صادر شد تا کسانی که کد تخصیص گرفتند برای گرفتن اعتبار اقدام کنند گشایش و بزرگی امروز اتفاق افتاد ولی امروز در دنیا و اروپا روز تعطیل بود به غیر از کشور ما و کشورهای همسایه. از فردا روابط ما با بانک‌ها آغاز خواهد شد. حساب‌ها فعال می‌شود و امیدواریم پول‌ها را به آن بانک‌ها منتقل کنیم و بتوانیم خدماتی به بخش تجارت و هم بخش غیربازرگانی ارایه دهیم.

پیش‌بینی کامیاب از وضعیت نرخ ارز این بود که: به هر حال آثار هیجانی تحریم‌ها از بین خواهد رفت، بانک مرکزی راجع به بالا و پایین رفتن نرخ ارز صحبت نمی‌کند و بازار خودش باید تصمیم بگیرد. افزایش عرضه بستگی به بزرگی بازار دارد.

کامیاب در جواب این سوال که عوامل انگیزشی در ایران با توجه به لغو تحریم‌ها برای بانک‌های خارجی چیست، گفت: کشور ما کشور بزرگی است و بازار بزرگی در اختیار دارد و طبیعی است بانک‌ها هر کجا که کار باشد فعال هستند. ما قبل از تحریم‌ها با بزرگ‌ترین بانک‌ها کار کردیم. در حال حاضر هم کار خواهیم کرد، با اعلام برجام پای هیات‌های تجاری به ایران بازخواهد شد در این زمینه مذاکرات انجام شده و همه اعلام کرده‌اند برای همکاری با ایران هر جا تجارت باشد، سود است و هر جا سود باشد بانک‌ها هم هستند.

کامیاب درباره جلسه امروز گفت: جلسه ویژه‌ای درباره هماهنگی آغاز به کار در دوران پساتحریم بود. در هفته گذشته ما برای ساده‌سازی و عملیاتی کردن انجام امور در روز اجرای برجام بخش‌نامه‌ای صادر کردیم. این بخش‌نامه در سایت بانک مرکزی هم موجود است. این هماهنگی لازم بود که این آگاهی را به بانک‌ها بدهیم و بانک‌ها نیز به مشتریان خود درباره شرایط افتتاح حساب بدهند . چرا که مقررات خاصی وجود داشت و این مقدرات براساس حواله بود. امروز الزام کردیم که حتما گشایش اعتبار کنند. در گذشته بانک‌ها مجاز بودند تا صد میلیون یورو گشایش حواله انجام بدهند حالا ما آن را پانصدهزار یورو کردیم، بالای این رقم باید گشایش اعتبار انجام دهند و ما امکانات لازم برای گشایش اعتبارات را برای بانک‌ها و کارگزار آن‌ها فراهم کردیم. علی رغم تعطیلی امروز اعتبارات اسنادی گشایش یافت البته فردا مقدار پذیرش آن مشخص خواهد شد.

وی در پایان درباره مدیریت کارایی منابع ارزی این توضیح را داد: مدیریت کارایی منابع ارزی مدیریت حرفه‌ای ذخایر ارزی است مخصوصا بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها. در دوران تحریم امکان مدیریت نبود زیرا ما حق انتخاب نداشتیم و نمی‌توانستیم منابع خودمان را متنوع کنیم اما بعد از این امکان‌پذیر است که بر دارایی‌های خود برنامه‌ریزی کنیم. امنیت، ارزش، نقدینگی و همچنین قدرت نقدشوندگی خود را حفظ کنیم. این چهار مطلب اصول مدیریت ذخایر، مخصوصا در بانک مرکزی است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا