کالای بی‌کیفیت محکوم به شکست است

گزارش اقتصاد آنلاین از خودرو پسا برجام

گزارش اقتصاد آنلاین از خودرو پسا برجام

عضو انجمن قطعه سازان و سازندگان خودرو با بیان اینکه پس از برجام دلیلی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد آن هم در شرایطی که رونق اقتصادی حادث خواهد شد، پیش شرط های صنعت خودرو برای خروج از این وضعیت را تشریح کرد.

بهرام شهریاری در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره تاثیر اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها بر صنعت خودرو سازی کشور، تصریح کرد: بحث اصلی که در زمینه اجرا شدن برجام مطرح است، از سر گرفته شدن ارتباط با جهان بیرون است، به عبارت دیگر شرایطی ایجاد شده که دیگر در چارچوب اقتصاد کشور محصور نیستیم و ضمن ایجاد شرایط برای سرمایه گذاری خارجی، بازارهای جدید به روی محصولات ما گشوده می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مکمل این بحث و لغو تحریم ها، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی یا WTO است، خاطرنشان کرد:این مسئله مسیر را روشن می کند که البته نیاز دارد که تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بازار بکری داریم که که معطوف به کشور خودمان نیست، اضافه کرد:بازار منطقه با نیم میلیارد نفر جمعیت شرایط ویژه ای را برای صنعت خودروسازی ایران ایجاد کرده است.
شهریاری گفت: با لغو تحریم ها صنعت خودرو می تواند وارد عرصه شراکت با خودروسازان بزرگ دنیا شود، مانند کاری که ترکیه در سال 1994 کرد، در آن زمان ترکیه با اعلام شرایط اقتصاد باز موجب شد تا تعداد زیادی از خودروسازان در مقیاس های مختلف در این کشور سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان اینکه ما نیز می توانیم این فضا را ایجاد کنیم، اضافه کرد: مشارکت در بخش های مختلف این صنعت باید صورت بگیرد تا صنعت خودروسازی بومی شده و بتوانیم شرایط طراحی خودرو، ایجاد تنوع، ورود تکنولوژی روز و تولید با هر سلیقه و بودجه ای را فراهم کنیم و بخش های مختلف بازار را پوشش دهیم که در این صورت صنعت قطعه سازی نیز گسترش خواهد یافت.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قطعه سازان می توانند برای پوشش نیاز داخلی و صادرات تولید کنند، تاکید کرد: البته ورود به بازارهای خارجی نیازمند ایجاد شرایط رقابتی و بهبود محیط کسب و کار است چرا که هیچ یک از رقبای ما در شرایط فعلی با بهره 37 درصد فعالیت نمی کنند.
شهریاری در ادامه به تراکم نیروی انسانی در این صنعت اشاره و اظهار کرد: تراکم نیروی انسانی با بهره وری پایین موجب شده که هزینه دستمزد این کارکنان قیمت تمام شده را افزایش دهد، ضمن اینکه تولید مواد اولیه باید به بخش پایین دستی واگذار شود.
 این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه سرمایه گذار به دنبال شرایطی است که ریسک پایینی داشته و ایمن باشد، ادامه داد: خوشبختانه اقداماتی در کشور صورت گرفته که سرمایه گذاری خارجی و سود حاصل از فعالیت آن را تضمین می کند.
وی خاطرنشان کرد:درصورتی که سرمایه گذار خارجی با نیروی کار متراکم، نرخ بهره و مالیات بالا و مواد اولیه گران قیمت روبه رو باشد تمایلی به سرمایه گذاری نخواهد داشت، بنابراین لازم است که زیرساخت های حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم.
شهریاری با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: باید برنامه دولت در زمینه صنعت خودرو مشخص شود.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در صورتی که امکانات و زیرساخت ها فراهم شود و دولت نقش صنعت خودرو را در برنامه توسعه صنعتی مشخص کند، خرئج صنعت خودروسازی از این وضعیت به سرعت انجام خواهد شد و شاید بتوان گفت به کمتر از دو سال زمان نیاز دارد و اصلا کار سختی نیست.
وی با تاکید بر اینکه ارتقاء کیفیت در درون برنامه های صنعت خودرو پس از برجام باید لحاظ شود، افزود: کالای بی کیفیت محکوم به شکست است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا