آغاز عصر جدید اقتصاد ایران

آغاز عصر جدید اقتصاد ایران

بیش از یک دهه مذاکرات، روز گذشته به ثمر نشست و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از بامداد 27 دی‌ماه برداشته شد تا این‌گونه عصر جدید اقتصاد ایران آغاز شود.

 حالا با برداشته شدن تحریم‌ها، موجی از امید به آینده اقتصادی ایران در میان فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها ایجاد شده است. فعالانی که روزهای سختی را در سال‌های گذشته سپری کردند، حالا بیش از هر زمان دیگر امیدوارند که با رفع محدودیت‌های تجاری با بازارهای جهانی، اتصال مجدد نظام بانکی به شبکه سوئیفت و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در دوران تحریم، نظام اقتصادی ایران وارد مرحله شکوفایی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، به‌طور قطع دوره پساتحریم فرصت‌ها و تسهیلات زیادی را برای اقتصاد ایران به ارمغان خواهد آورد؛ اما این نکته که آثار رفع تحریم‌ها درچه بازه زمانی در اقتصاد کشور نمود پیدا می‌کند، مسأله‌ای است که اندکی جای بحث و بررسی دارد. بی‌شک نمی‌توان انتظار داشت که یک‌شبه معضلات چندین ساله اقتصاد کشور با رفع تحریم‌ها حل شود؛ مشکلاتی که سابقه آنها حتی به قبل از تحریم‌ها برمی‌گردد. این نکته‌ای بود که محسن جلال‌پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی به صورت ضمنی در نخستین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در عصر جدید اقتصاد ایران بدان اشاره کرد. او درحالی از گشایش ‌هزار ال‌سی در بانک‌های سراسر کشور در نخستین روز برجام خبر داد که به گفته او برجام پایان راه اصلاح اقتصادی نیست بلکه قدمی آغازین برای اصلاح صحیح اقتصادی است. او که اصلاحات اقتصادی در ایران را تنها راه رسیدن به توسعه می‌داند، معتقد است که اگر بخواهیم تنها به برجام تکیه کنیم، به توسعه اقتصادی دست نخواهیم یافت.

موقع قرائت بیانیه اشکم جاری شد
اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در نخستین روز اجرای برجام به میان سربازان مقابله با تحریم آماده بود، از وظایف جدید فعالان اقتصادی در پسا تحریم پرده برداشت؛ چر اکه به باور او دولت ماموریت خود در زمینه فراهم کردن شرایط مساعد اقتصادی را به انجام رسانده و اکنون توپ در زمین فعالان اقتصادی است؛ چراکه موانع و مشکلات پیش پای تجارت درحال برطرف شدن است و به‌زودی روابط بانکی نیز به زمان قبل از تحریم باز خواهد گشت.او سپس درباره سختی مذاکرات گفت: گاهی حتی آقای دکتر ظریف که بسیار مصمم بود با فشارهای داخلی می‌گفت نمی‌دانم چه می‌شود. احضار می‌شد به مجلس و بعد به هیأت دولت می‌آمد، رنگش پریده بود. اما دیشب که چهره شاداب ایشان را دیدم موقع قرائت بیانیه (مشترک ظریف و موگرینی) اشکم جاری شد.

لزوم چابک‌سازی دولت
محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران از دیگر سخنران این نشست بود. او از ضرورت بازتعریف روابط ایران با اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا برای کار با ایران محتاج بازتعریف روابط خود با ایران و البته با آمریکاست و گمان می‌‌کنم امروز ایران در موضعی است که این تعریف جدید روابط را از موضع حکمت و صلابت انجام دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا