اوج هیجان بورس در روز غافلگیری دلار

اوج هیجان بورس در روز غافلگیری دلار

صبح نخستین روز بدون تحریم، برای اقتصاد ایران، همچون همیشه با شگفتی‌های خاص خود همراه بود. نخستین روز پساتحریم در ایران با واکنش غافلگیرکننده بازار سکه و ارز همراه شد و قیمت دلار، روزی پرتنش را پشت سر گذاشت.

 پس از یک دوره کوتاه کاهش قیمت، دوباره سیر صعودی در این بازار دیده شد و مرز ٣‌هزارو٦٠٠ را دوباره رد کرد و به ٣‌هزارو٦٤٠ تومان هم رسید.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، این اتفاق درحالی رخ داد که انتظار می‌رفت با ورود دلار به کانال ٣٥٠٠تومانی در روز ماقبل اعلام لغو تحریم‌های ایران، دیروز هم رویه کاهشی باشد اما افزایش نرخ دلار در حالتی رخ داد که به گفته فعالان بازار ارز، تحرک صرافی‌ها و دلالان تاثیری خاص در این حوزه گذاشته بود.

افزایش پیش‌بینی نشده تقاضای دلار درشرایطی رخ داد که شنیده‌های غیررسمی، حکایت از توقف موقتی توزیع ارز ازسوی بانک مرکزی داشت؛ چراکه به گفته برخی فعالان واردات ایران، بانک مرکزی تلویحا تا زمان اجرایی‌شدن ارز تک‌نرخی و شفاف‌شدن نرخ ارز دست از توزیع کشیده بود.

برهمین اساس، همزمان با دلار بازار سکه و طلا نیز روند افزایشی را پیش گرفت و قیمت هر قطعه سکه بهارآزادی افزایشی بین ٣ تا ١٠‌هزارتومان را تجربه کرد؛ حال آن‌که با تعطیلات پایان هفته بازار طلای جهان، قیمت هر اونس طلا ثابت مانده بود.
اما درسوی دیگر واکنش‌ها، بازار سرمایه ساعات طلایی را پشت سر گذاشت و پس از حدود ١٢‌سال یک روز بدون ریسک برای سرمایه‌گذاری را پشت سر گذاشت. بازار بورس تهران دیروز تا مرز ارتفاع ٦٦‌هزار واحد پیش رفت اما با سقوط ٥٦٣واحدی، کار خود را با ارتفاع ٦٥‌هزارو٤٢٤ واحدی پایان داد.

خریدهای کلان صرافی‌ها، قیمت دلار را بالا برد
دلار بلافاصله پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها، روند غافلگیر‌کننده گرانی را درپیش گرفت؛ حال آن‌که بانک مرکزی در نخستین روز پساتحریم، نرخ تمام ارزهای خود را ثابت نگه داشت و قیمت ٣‌هزارو١٧تومان روز شنبه را برای دلار در روز یکشنبه اعلام کرد. با این حال میدان فردوسی و سبزه‌میدان تهران از نخستین ساعات صبح دیروز، ازدحام قابل توجهی را تجربه کرد و نرخ دلار که در بازار روز شنبه تا ٣‌هزارو٥٨٠تومان کاهش یافته بود، درهمان ساعات ابتدایی شروع کار بازار درپساتحریم، سیر صعودی به خود گرفت و در ساعت ١٤ دیروز به اوج ٣‌هزارو٦٤٠تومانی رسید. رضایی صراف درباره علت رشد قیمت دلار
توضیح داد: افزایش یکباره تقاضا علت عمده گران‌شدن نرخ دلار در پساتحریم بود. البته بیشتر خریداران دلار در بازار دیروز، صرافی‌ها و دلالان ارز به شمار می‌آمدند که براساس اعتقاد خریداران، با کاهش عرضه دلار به بازار و ادامه سقوط قیمت نفت تصور می‌شود میزان عرضه دلار به بازار همچنان قطره چکانی بوده و همین موضوع احتمال کاهش قیمت دلار را در روزهای آینده ضعیف کند. علاوه بر این برخی شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که بانک مرکزی از دیروز عرضه دلار به برخی توزیع‌کنندگان را متوقف کرده و درباره این موضوع توضیح داده است که تزریق ارز به بازار تا تصمیم‌گیری‌های قطعی درباره ارز تک‌نرخی منتفی است.
موضوعی که گویا صرافی‌های بازار نیز چندان از آن بی‌اطلاع نبوده و در نخستین روز پساتحریم خریدهای کلان خود را رقم زده‌اند.

در بازار طلا خبری نبود، دلار گران کرد!
در بازار طلا نیز قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفت و قیمت هر گرم طلا ١٨عیار از ٩٣‌هزارو٩٨٠تومان در روز شنبه به ٩٤‌هزارو١٠ تومان رسید که البته این رقم نیز همزمان با اوج‌گیری قیمت دلار در ساعت ١٤ دیروز تا ٩٤‌هزارو٧٤٠تومان پیش رفت. قیمت هر قطعه سکه بهارآزادی نیز با ٣‌هزارتومان افزایش قیمت نسبت به روز قبل از آن به ٩٢٢‌هزارتومان رسید که البته نرخ سکه دیروز تا ٩٢٩‌هزارتومان نیز گزارش شد. این مسأله درحالی رخ داد که دیروز بازار جهان روز پایانی هفته را پشت سر می‌گذاشت و تعطیلی پایان هفته نرخ هر اونس طلا را ثابت نگه داشته بود. دیروز هر اونس طلا در بازار جهان بدون تغییر نسبت به روز قبل از آن‌ هزارو٨٩دلار و ١٨سنت قیمت خورد. فعالان بازار طلا با اشاره به ثبات قیمت‌ها در بازار جهانی، علت افزایش قیمت طلا و سکه را در بازار داخلی ناشی از افزایش قیمت دلار می‌دانند. حکیمی فعال بازار طلا درباره وضع این بازار در نخستین روز رفع تحریم‌ها می‌گوید: در بازار طلا میزان تقاضا تغییر محسوسی نداشت و روند معاملات همچون روزهای گذشته دنبال شد.

هیجان بورس در ارتفاع ٦٦ هزار واحدی فروکش کرد
بازار سرمایه اما، زودتر از سایر بازارها به استقبال برجام رفته و پیش از لغو تحریم‌ها و در روز شنبه، رشد کم‌سابقه‌ هزار واحدی را تجربه کرد. هیجان‌زدگی بورس تا اندازه‌ای بود که صعود ٦٠٠واحد از‌ هزار واحد رشد را تنها درعرض ٥دقیقه تجربه کرد. با این حال بازار سرمایه دیروز و در نخستین روز پساتحریم وضع ناپایداری را تجربه کرد. شاخص بورس تهران دیروز و با شروع معاملات صبح، شیب تند صعود دیروز خود را ادامه داد و در ٤٠دقیقه اول، بیش از ١٠٠٠واحد رشد کرد اما این سرعت نفسگیر رشد شاخص‌ها تا ساعت ٩ و٣٥دقیقه بیشتر دوام نداشت و نمودار تالار شیشه‌ای روند نزولی گرفت و به عدد ٦٥‌هزارو٤٢٤ رضایت داد. بورس که دیروز با رشد ‌هزار واحدی به ارتفاع ٦٤‌هزارو٨٦٠ واحد رسیده و تا مرز ٦٥هزارتایی‌شدن خود را کشیده بود با رشد ‌هزارو٥٩ واحد دیگر تا ارتفاع ٦٥‌هزارو٩٣١ رشد کرد اما این رشد دوام نداشته و شاخص ٥٦٣واحد افت کرد و با ارتفاع ٦٥‌هزارو٤٢٤ واحدی به کار خود پایان داد. بازار سرمایه که دیروز تا مرز ٦٦‌هزار واحدی پیش رفته بود، دیروز در نخستین روز لغو تحریم‌ها، شاهد صف‌های طولانی خریداران بود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بیشتر خریداران بازار را حقیقی‌ها گزارش داده و بیشتر فروشندگان حقوقی‌ها بوده‌اند.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با ١٠٩واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ١٠٠واحد و همراه اول با ٩٦واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرد.  درمقابل نخستین روز پساتحریم در بورس برای بانکی‌ها چندان خوشایند نبود و معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با ٦٤واحد، گروه مپنا با ٤٨واحد و بانک صادرات با ٤٠واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا