نقشه پایداری صنعت و جنگل تدوین می‌شود

نقشه پایداری صنعت و جنگل تدوین می‌شود

معاون وزیر صنعت با اشاره به نیاز روزافزون کشور به صنایع چوب و زنجیره تولید آن، گفت: وزارت صنعت، معدن وتجارت نقشه پایداری صنعت و جنگل را تدوین می‌کند.

محسن صالحی‌نیا در کنفرانس صنعت و جنگل گفت: نیاز روز افزون کشور به صنایع چوب و زنجیره تولید، با توجه به افزایش جمعیت بسیار قابل اشاره و توجه است در حالی که امروز بسیاری از کشورها این صنعت را توسعه داده‌اند و مواد اولیه خود را از طریق جنگل‌ها دریافت می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نیاز کشور به این صنایع باعت می‌شود سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال افزایش پیدا کند؛  به همین دلیل برای این توسعه نیازمند آگاهی‌رسانی هستیم، این در حالی است که توجه به ظرفیت اکولوژیکی و مدیریت پایدار جنگل باید موردی باشد که به شدت مورد اهتمام قرار گیرد.

وی تصریح کرد: توانایی‌های اکولوژی در کشورها در مناطق مختلف به اشکال گوناگون به چشم‌ می‌خورد و این در شرایطی است که طرح‌های موجود جنگل‌داری به صنایع دولتی وابسته نیستند و اگر طرح‌ها با بهره‌برداری اصولی از منابع، به نتیجه برسند شکل مطلوبی پیدا می‌کنند.

صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: مجری‌ طرح‌های جنگلداری، پلی بین صنعت و جنگل به شمار می‌روند و صنایع مربوط به جنگل، عملکرد بهتری نسبت به موضوع پایداری جنگل داشته‌اند؛ این در حالی است که مجریان طرح‌های جنگلداری، نیاز این پایداری را احساس کرده‌اند؛ اما به هرحال، عوامل تخریب جنگل‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین جلالی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این کنفرانس گفت: با انجام زراعت چوب، مواد مورد نیاز صنعت سلولزی فراهم می‌شود و اگر برداشت چوب انجام می‌گیرد؛ باید برداشت از جنگل منوط به اجرای طرح‌های جنگل‌داری باشد. از سوی دیگر، ۶.۵ میلیون مترمکعب چوب خام مورد نیاز صنایع کشور است؛ اما به تازگی،  به ۲۶ واحد صنایع سلولزی مجوز اهدا شده که این واحدها ۵.۵ میلیون متر مکعب چوب نیاز دارند که البته موافقت نامه اصولی آن‌ها بر مبنای واردات است.

وی اظهار داشت: قرار است ۱۴ درصد از این میزان نیاز، از طریق طرح‌های جنگلداری، ۱۰ درصد محل واردات و ۷۶ درصد زراعت چوب، باغات و ضایعات چوبی تامین شود. ۲۲۰ هکتار از اراضی کشور زراعت چوب می‌شود که به نوبه خود می‌توان ۷۵ درصد از نیازهای چوبی کشور را تامین کند که می‌بایست با ایجاد انگیزه‌های لازم به تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این بخش صورت گیرد.

به گفته جلالی، علاوه بر زراعت چوب کشت فراسرزمینی، واردات چوب در قالب قرنطینه می‌تواند یه صنعت سلولوزی کمک کند، ضمن اینکه با بیان ساده می‌توان حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد اولیه صنایع چوبی کشور را از جنگل‌های ایران تهیه نمود و مابقی می‌بایست به سمت زراعت چوب سوق داده شود.

همچنین مظفر شیروانی، مدیر دفتر مهندسی جنگل ftb اتریش نیز گفت: جنگل به نوبه خود اشتغال‌زا است و با افزایش قیمت چوب، نباید نگران از بین رفتن جنگل‌های کشور بود؛ بلکه اهمیت جنگل بر فعالان اقتصادی کشور بیش از پیش نمایان می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا