تراز دخل و خرج دولت منفی شد

تراز دخل و خرج دولت منفی شد

لایحه بودجه سال 95 دیروز در آغازین روز ایران بدون تحریم‌های هسته‌ای، به مجلس ارائه شد.

 

 عذر تأخیر هم از سوی رئیس‌جمهور، هم‌زمانی ارائه لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه با زمان اجرائی‌شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها اعلام شد که بر آن اساس، دولت صلاح ندید به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی در این موضوع، لایحه بودجه را که بر اساس فرض رفع تحریم‌ها تبیین شده بود، ارائه کند. حسن روحانی البته به سابقه تأخیر در ارائه بودجه دولت‌های قبلی نیز اشاره کرد و گفت: «سابقه دارد که حتی سال انتخابات با تقدیم لایحه در بهمن ماه، باز هم مجلس بودجه را در پایان اسفند به دولت تحویل داده که از نمونه‌های آن می‌توان به مجلس هشتم و انتخابات آن اشاره کرد. نمایندگان همیشه به دولت و بلکه بالاتر از دولت، نسبت به مصالح عمومی بسیار حساس بودند و می‌دانیم بودجه چند دوازدهم از لحاظ روانی معنای خوبی ندارد، به فعالیت‌های عمرانی سال آینده لطمه خواهد زد».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، بر همین اساس، رئیس‌جمهور از مجلس خواستار رسیدگی به بودجه سال آینده و تصویب آن در فرصت باقی‌مانده تا پایان اسفند شد. حالا اما با تأخیری ٤٣روزه لایحه بودجه به مجلس ارائه شد، اما گویا آن‌گونه که نمایندگان می‌گویند زمان کافی برای بررسی آن تا پایان سال جاری وجود ندارد و بر همین اساس، احتمال تصویب بودجه دو دوازدهم همچنان به قوت خود باقی است. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز، پیش از این درباره زمان ارائه لایحه بودجه سال ٩٥ و برنامه ششم توسعه تأکید کرده بود: فکر می‌کنم دولت باید لایحه دودوازدهم بودجه به مجلس ارائه کند تا برای فروردین و اردیبهشت‌ سال آینده مشکلی برای کشور نباشد و مراحل تصویب بودجه و برنامه ششم در مجلس طی شود. لایحه بودجه ٩٥ که با فرض رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده، بر پایه فرضیاتی است که در شرایط موجود، امکان تحقق ندارد و در صورت عدم تحقق آنها در آینده، متناسب با پیش‌بینی‌های دولت، دولت را با کسری ۴۸‌هزار‌میلیاردتومانی مواجه می‌کند.

بودجه ۹۵ با ۴۸‌ هزار ‌میلیارد تومان کسری بسته شد
لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور با بیش از ۴۸‌ هزار ‌میلیارد تومان کسری بسته شد. به گزارش «مهر»، لایحه بودجه ٩٥٢,٧ ‌هزار‌میلیاردتومانی برای سال آینده به مجلس تقدیم شد که برهمین‌اساس، تراز عملیاتی لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور منفی بیش از ۴۸۱‌هزارو ۷۲۷‌ میلیارد ریال است که کارشناسان بودجه‌نویسی، از تراز عملیاتی به‌عنوان کسری بودجه آشکار دولت یاد می‌کنند. در همین حال، لایحه بودجه سال ۹۴ نیز با ۴۶ هزار ‌میلیارد تومان کسری به مجلس تقدیم شده بود. برهمین‌اساس منابع عمومی بودجه سال ٩٥، با ١٣ درصد رشد نسبت به سال جاری، ٢٦٧‌ هزار ‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین واگذاری دارایی سرمایه‌ای (نفت) نیز با ١٧ درصد رشد به ٦٦‌ هزار ‌میلیارد تومان و سایر منابع درآمدی دولت نیز با ١٢.٢٢ رشد، ٢٠١ ‌هزار ‌میلیارد تومان در نظر گرفته شد. تملک دارایی‌ و سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) هم با ١٢.٢ درصد ٥٧‌ هزار ‌میلیارد تومان در نظر گرفته شد، اما در کنار آن افزایش حقوق کارمندان دولت با دو درصد کاهش نسبت به سال گذشته، ٥٧‌ هزار ‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین سهم مالیات از درآمدهای دولت در لایحه بودجه سال ٩٥، با افزایش ١٣.٣٣ درصدی به ٨٥‌ هزار ‌میلیارد تومان رسید.

۴۸ هزار ‌میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها
علاوه بر این در جزئیات این لایحه به موارد متعددی اشاره شده بود که بخشی از آنها در زیر می‌آید. دولت در لایحه بودجه ۹۵، سقف فاینانس را علاوه بر باقی‌مانده سهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی، ۵۰ میلیارد دلار پیشنهاد کرده است. همچنین در لایحه بودجه ۹۵ کل کشور، حقوق زیر ١,٣ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد.  منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را ۴۸ هزار‌ میلیارد تومان پیشنهاد کرد که نسبت به بودجه سال جاری تغییر نکرده است. بر این اساس احتمالا تغییری در میزان پرداخت یارانه نقدی ٤٥هزارو ٥٠٠تومانی و همچنین قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده رخ نخواهد داد. همچنین یارانه نان در لایحه بودجه سال آینده شش‌هزارو ٨٠٠ ‌میلیارد تومان پیشنهاد شد که دوهزارو ٣٠٠ ‌میلیارد تومان یارانه نقدی نان و چهارهزارو ٥٠٠ ‌میلیارد تومان یارانه نان است که یارانه نقدی نان در قالب یارانه نقدی ٤٥ هزارو ٥٠٠تومانی به مردم پرداخت می‌شود.

درآمد ۱۵‌هزارو ۵۴۲‌ میلیاردتومانی دولت از مالیات واردات
دولت برای بودجه سال ۹۵ میزان درآمد خود از محل مالیات بر واردات را ۱۵‌هزارو ۵۴۲ ‌میلیارد تومان پیشنهاد کرد. حقوق ورودی خودرو هم در این لایحه دو‌هزارو ٩٢‌ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین مالیات نقل‌وانتقال خودرو ٧,٥١٢.٦٥٦ میلیون ریال و مالیات شماره‌گذاری خودرو ٧.٧٩٤.٠٢٥ میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

درآمد ۳۰‌ هزار‌میلیاردتومانی دولت از محل مالیات ارزش افزوده
در کنار آن دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده درآمد ۳۰‌ هزار‌میلیاردتومانی را پیشنهاد کرد. براین‌اساس دولت در لایحه بودجه ٩٥ در بخش درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی درآمد خود را از محل اجرای مالیات بر ارزش افزوده رقم ٣٠١,٥٦٩.٤٦١‌ میلیون ریال پیشنهاد کرد.

گرانی ٢٠ درصدی گازوئیل
دولت در لایحه بودجه ٩٥ پیشنهاد کرد، از محل افزایش ٢٠ درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز ١١٥٤‌ میلیارد تومان درآمد جدید کسب کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا