18 نکته ارزی از زبان عبده تبریزی

سرنوشت قیمت دلار در پساتحریم چه خواهد شد؟

سرنوشت قیمت دلار در پساتحریم چه خواهد شد؟

حسین عبده تبریزی، کارشناس بازار پول و سرمایه معتقد است که بعد از اجرای برجام، نه تنها قیمت ارز کاهش نخواهد یافت بلکه ممکن است روند افزایشی نیز در پیش بگیرد

به گزارش صدای اقتصاد پرچم های ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل متحد در وین برچیده شده و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر به طور رسمی اجرای رسمی برجام کلید بخورد. اما با برداشته شدن رسمی تحریم ها بسیاری از بخش های اقتصاد دچار تحول و تغییرات می شود. قصه تعیین نرخ دلار نیز بعد از اجرایی شدن برجام از این امر مستثنی نیست. حسین عبده تبریزی، کارشناس بازار پول و سرمایه معتقد است که بعد از اجرای برجام، نه تنها قیمت ارز کاهش نخواهد یافت بلکه ممکن است روند افزایشی نیز در پیش بگیرد. در ادامه این گزارش به مهمترین نکاتی که مشاور وزیر راه و شهرسازی درمورد تحولات بازار ارز در گفت وگو با تسنیم به آن اشاره کرده است را می خوانید.

 

1- بعد از اجرای برجام قیمت ارز قطعاً پایین نخواهد آمد.

2- دولت یازدهم نرخ دلار را با نرخ 3700 تومان تحویل گرفت و امروز هم نرخ دلار در همین حدود است.

3- مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر نرخ ارز، درآمدهای نفتی کشور است و این درآمدها از 120 میلیارد دلار در دولت قبل، اکنون با کاهش قیمت و تحریم به 20 میلیارد دلار تنزل کرده است.

4- با توجه به افت درآمدهای ارزی، قیمت ارز باید بیش‌تر تقویت می‌شد که فعلا اتفاق نیفتاده است، زیرا تقاضا برای ارز کم است و چون بعد از اجرای برجام، تقاضا احتمالاً بالا خواهد رفت، قیمت ارز به‌هیچ‌وجه پایین نخواهد آمد.

5- افزایش قیمت ارز، با توجه به کنترل تورم، تلاطم (نوسانات و تغییرات قیمت) محدودتر از گذشته خواهد داشت، اما قطعاً پایین نخواهد آمد.

6- دولت باید مراقب باشد تغییرات شدید نرخ ارز به اقتصاد ایران آسیب وارد نکند.

7- هیچ زمانی نباید نرخ بازده ارز بالاتر از نرخ سود بانکی باشد، زیرا در آن صورت مردم به خرید ارز به‌عنوان پس‌انداز روی می‌آورند که بدترین نوع پس‌انداز است.

8- دولت علاقه‌مند نیست نرخ ارز تلاطم داشته باشد. هدف دولت این است که نوسانات قیمت ارز به اقتصاد ملی و صادرات صدمه نزند و شوک ارزی نداشته باشیم.

9- درآمدهای ارزی دولت ضعیف شده است، بنابراین کنترل نرخ ارز برای دولت دشوارتر است.

10- تقاضای ارز برای سرمایه‌گذاری در کشور افزایش می‌یابد و این عامل سبب افزایش نرخ ارز خواهد شد. از طرف مقابل، پیش‌بینی می‌شود ارز از خارج به کشور به‌صورت وام و سرمایه‌گذاری مستقیم وارد ‌شود و این عاملی است که می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود.

11- اگر همه‌چیز بر مدار یک سال اخیر حرکت کند و سیاست‌های دولت تغییر نکند، در طول سه سال آینده قیمت ارز افزایش زیادی نخواهد داشت.

12- اگر بانک مرکزی مقدار بیش‌تری ارز اسکناس و حواله به دست ‌آورد، طبعاً بهتر می‌تواند سیاست‌های ارزی خود را اعمال کند.

13- بانک مرکزی مهمات کافی برای اینکه بازار ارز را در راستای سیاست‌های خود حرکت دهد، ندارد.

14- افزایش نرخ ارز از یک سال و نیم پیش آغاز شد و در این سه‌ماهه اخیر نرخ رشد قیمت تشدید شده است.

15- هنوز ارز وسیله پس‌انداز مردم نشده است، زیرا بانک‌ها حداقل سود 20درصدی پرداخت می‌کنند.

16- در ایران سفته‌بازی در بازار ارز و طلا کاهش یافته است، هرچند که در بازارهای ارز و طلای جهان، نوسانات بیش‌تر شده است.

17- امروزه به‌خلاف سال‌های قبل وقتی به نرخ برابری ارزها توجه می‌کنید، می‌بینید نرخ یورو نسبت به پوند یا دلار نسبت به یورو تغییرات عمده‌ای داشته است و این هم حوزه ریسک دیگری است که سرمایه‌گذار ایرانی را از پس‌انداز به ارز بازداشته است.

18- در شرایط عادی اگر نرخ سود بانکی از نرخ بازده ارز بالاتر و یا مساوی آن باشد، مردم سپرده‌گذاری در بانک را انتخاب می‌کنند، چون از نوسانات و ریسک ارز و طلا هم دوری می‌جویند و مردم به‌سمت این بازار نمی‌روند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا