گزارش روز؛

پایان تحریم ها و عکس العمل بازار سرمایه

پایان تحریم ها و عکس العمل بازار سرمایه

طبق انتظار و پیش بینی با عرضه های حجم دار، بازار با تعادل بیشتری و حتی نوسانات منفی مواجه شد اما با نزدیک شدن به اواخر بازار و با عقب نشینی خریداران در گروه های بزرگ، گروه قندی اکثرا با معاملاتی مثبت و صف خرید دنبال شدند.

 
طبق انتظار و پیش بینی با عرضه های حجم دار،  بازار با تعادل بیشتری و حتی نوسانات منفی مواجه شد اما با نزدیک شدن به اواخر بازار و با عقب نشینی خریداران در گروه های بزرگ، گروه قندی اکثرا با معاملاتی مثبت و صف خرید دنبال شدند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، برخلاف انتظار اکثرا سهامداران، بازار با عرضه های پرحجم تری مواجه شد تا جایی که اکثر گروه ها و نمادها افت قیمتی و صف فروش را تجربه کردند. در این بین برخی اخبار در خصوص عدم رفع تحریم چند بانک و انتشار گزارشات 9 ماهه مزید بر علت شد.

لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 کل کشور توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است این درحالی بود که رئیس‌جمهور در جمع مردم شهر ری از وابستگی
۲۵درصدی بودجه ۹۵ به نفت خبر داده بود اما اعلام جزئیات لایحه بودجه حکایت از وابستگی ۳۵درصدی بودجه سال آینده به نفت دارد. گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل اکثرا مثبت و همراه صف خرید شروع شدند اما با عرضه های حجم داری مواجه و در اواخر بازار اکثرا منفی به کار خود پایان دادند از معدود نمادهایی که همچنان مثبت و همراه صف خرید به کار خود پایان دادند به خمحور، خچرخش، ختوقا، خاذین، خرینگ، خوساز، خزامیاد، حکشتی و خساپا می توان اشاره کرد.

شرکت خدیزل سود هر سهم را در عملکرد 9 ماهه 594 ریال با پوشش 86 درصدی اعلام کرد و طی این دوره موفق شده با تولید 3188 دستگاه حدود 58 درصد از بودجه تولید خود را پوشش دهد. شرکت در فصل پاییز1092 دستگاه تولید داشته که نسبت به فصل تابستان ( با 1195 دستگاه) حدود 9 درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. اما میزان فروش مقداری شرکت در فصل پاییز 4.5 درصد رشد نسبت به فصل قبل را نشان می دهد. در نهایت پتانسیل اصلی شرکت در افزایش ظرفیت تولید است و در حالت واقع بینانه احتمالا به سود 80 تومانی طی امسال دست پیدا خواهد کرد. نماد بانک دی پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و ارائه اطلاعات پیش بینی با سرمایه جدید با رشد حدود 6 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

با لغو تحریم ها، صنعت بانکداری به دلیل برقراری سوئیفت بیشترین تاثیر مثبت را خواهد پذیرفت اما طی دادوستدهای امروز گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری و بعد از شروعی متعادل و مثبت، خیلی زود معاملات منفی و صف فروش آنها نمایان شد تا فشار مضاعفی به کل بازار تحمیل و سبب گسترش جو منفی شوند در این بین نماد وصندوق با رشد حدود 7.5 درصد به گردونه معاملات بازگشت همچنین معاملات مثبت نمادهای وتوسم، وبوعلی، وبهمن، ونیکی و وبانک چشم نوازی می کرد. سهم تازه وارد اتکام نیز با عرضه مکرر صف خرید مواجه شد و علی رغم همراهی صف خرید آن تا پایان دادوستدها، احتمالا فردا متعادل و منفی دنبال شود همچنین شایعاتی مبنی بر لغو مجمع پیش روی این شرکت به گوش می رسید تا معاملات امروز این نماد با ابهامات فراوانی همچون داشتن اطلاعات نهانی همراه شود.

گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی بعد از فروکش شدن هیجان اخبار نرخ خوراک اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند که در این بین معاملات مثبت و صف خرید نماد شبندر سبب افزایش تقاضا در گروه پالایشگاهی شد تا جایی که نمادهای شتران و شپنا نیز  در انتها با صف خرید به کار خود پایان دادند همچنین معاملات مثبت نمادهای شکربن، شپدیس، وپترو، شپترو، شلعاب، شخارک، جم و شپاکسا نمایان تر بود.

گروه های فلزی و معدنی اکثرا منفی دنبال شدند تا جایی که نماد ذوب صف فروش را تجربه کرد و فقط نمادهای ارفع و کنور مثبت بودند. نماد های فمرآد و فسپا با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند. کاهش پیش بینی مقدار تولید و فروش در شرکت فمرآد سبب تبدیل پیش بینی سود 98 ریالی آن به زیان 40 ریالی با پوشش 273 درصدی زیان طی عملکرد 9 ماهه شد.

بجز نمادهای لخزر، لبوتان و بمپنا سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا معاملاتی منفی و پرحجم را تجربه کردند.  

در گروه های ساختمانی و سیمانی، نماد شرکت سیمان شاهرود با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد و نمادهای ثرود و ثغرب پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی با رشد حدود 3 درصدی  و نماد وتوس با افت حدود 10 درصدی به گردونه معاملات بازگشتند. به جز نمادهای سشرق، ستران و سفارس مابقی نمادهای گروه های مذکور اکثرا منفی به کار خود پایان دادند. نماد ثپردیس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شد.

با رفع تحریم سوئیفت و افزایش مرادوات مالی و ارزی بانک‌های ایرانی، انتقال ارز تسهیل شده و مشکل شرکت‌های دارویی از لحاظ تامین مواد اولیه خارجی برطرف خواهد شد همچنین هزینه های مالی آنها به گشایش های اعتباری کاهش محسوسی خواهد داشت بنابر‌این چشم‌انداز شرکت های دارویی در سال آتی بسیار مثبت خواهد بود و صنعت پرپتانسیل دارویی می تواند مورد توجه بیشتر سرمایه گذاران خارجی و داخلی قرار گیرد این در حالی است که علی رغم زمان انتشار گزارشات مثبت این گروه همچنان با بی اقبالی، اکثرا معاملاتی کم حجم و منفی را تجربه کردند. در این گروه احتمال عرضه اولیه داروسازی کاسپین تامین طی چهارشنبه جاری و کشف قیمت آن در بازار فرابورس پررنگ تر شد.

نماد شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی، متوقف شد و گروه قندی با منفی شدن بازار، مجددا به مدار صعود بازگشتند و اکثرا با صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه غذایی به غیر از معاملات بسیار پرحجم و مثبت نماد وبشهر، جهش قیمتی نماد غپاک به دلیل انتشار فروش 26.2 درصدی از سهام دامداری سپهان را مشاهده کردیم.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای اخابر و حکشتی با رشد 563.19 واحدی به ارتفاع 65,424 واحدی رسید که در این بین نمادهای وبملت و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند. با توجه به نحوه داد و ستدها و اعمال فشار فروش به خصوص در انتهای بازار، احتمالا فردا بازاری منفی را نظاره گر باشیم.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا