گزارش روز 26 دی 94؛

سبقت بازار سرمایه از بازار ارز و سکه

سبقت بازار سرمایه از  بازار ارز و سکه

امروز که مصادف با روز ارائه بیانیه اجرای برجام از سوی دو طرف مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در وین است، شاهد حرکت خلاف جهت دو بازار سرمایه و بازار ارز و سکه بودیم. به طوریکه شاخص بازار سرمایه در معاملات امروز یک کانال بالاتر، یعنی مدار 64 هزار واحدی را با قدرت فتح کرد.


 

معاملات بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری در حالی با رشد بسیار خوب شاخص ها و ارزش سهام شرکت های بورسی آغاز شد که قیمت نفت همچنان در حال سقوط است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، از طرفی امروز که مصادف با روز ارائه بیانیه اجرای برجام از سوی دو طرف مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در وین است، شاهد حرکت خلاف جهت دو بازار سرمایه و بازار ارز و سکه بودیم. به طوریکه شاخص بازار سرمایه در معاملات امروز یک کانال بالاتر، یعنی مدار 64 هزار واحدی را با قدرت فتح کرد. از طرفی  در روزهای گذشته اخبار مثبتی در مورد یکی از مهمترین گروه های بازار سرمایه در رسانه ها حاکی از کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها و بگونه ای تعیین تکلیف این شرکت ها منتشر شد که با آغاز معاملات امروز و تشکیل صف های خرید در این گروه بسیار به چشم آمد.

در گروه بانکی پر ارزش ترین معاملات امروز، مربوط به نمادهای این گروه بود بطوریکه بانک ملت با جابجایی 82 میلیون سهم، بانک تجارت با 118 میلیون سهم و بانک صادرات با 76 میلیون سهم بیشترین ارزش معاملات گروه خود و بازار را در اختیار داشتند. اکثر نمادها با عرضه های سنگین سهامدار حقوقی همراه بودند و با نزدیک شدن به انتهای بازار معاملات متعادل تری را شاهد بودیم. سایر نماد های این گروه نیز به صورت مثبت و متعادل معامله شدند. تنها نمادهایی که امروز را با معاملات منفی به پایان رساندند، وپست و حکمت بودند.

 

 گروه پتروشیمی

از مهمترین اخبار روزهای گذشته، اعلام نهایی شدن فرمول خوراک پتروشیمی های گازی بود که البته هنوز اظهارات مختلفی در این خصوص به گوش می رود و فرمول اعلام شده را هنوز برخی از مسئولین، نهایی نمی دانند و آن را فقط گمانه زنی اعلام کرده اند.

همین خبر کافی بود تا شاهد معاملات مثبت و هیجانی در این گروه باشیم. نمادهای پارسان، تاپیکو، شخارک، زاگرس، شپدیس، وپترو و پترول به صف خرید رسیدند و شاهد معاملات پرحجمی بودیم. نمادهای جم، مارون، شاراک، کرماشا، شکربن، شفن، شیراز هم روز کاملا سبزی را پشت سر گذاشتند. در ادامه باید منتظر خبرهای قطعی در مورد نرخ خوراک و ابهامات مربوط به آن باشیم.

در گروه فرآورده های نفتی علاوه بر نمادهای شپنا، شبندر ، شتران و شراز، ونفت نیز در قیمت ۲۳۵ تومان به صف خرید رسید. حجم معاملات ونفت نزدیک به 8 میلیون سهم رسید و در نهایت با صف خرید روبرو شد. در این گروه بیشترین حجم خرید به نماد های شپنا و شبندر و شتران تعلق داشت که در نهایت نیز با صف متوقف گشتند. بطور کلی در این گروه نیز هیچ نمادی بدون کاهش قیمت روبرو نشد.

معاملات گروه انبوه سازی که امروز را بصورت متعادل و کم حجم پشت سر گذاشتند سه نماد ثمسکنح، وساخت و ثمسکن با صف خرید بکار خود پایان دادند در حالی که نماد های وآذر ، ثشاهد،ثاخت،ثشرق، و ثامان با کاهش روبرو شده و نماد های ثاباد، ثنوسا، ثعمرا، و ثپردیس با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.

 

گروه فلزات اساسی

این گروه یکی از متعادل ترین گروه های بازار بود در حالی که نماد های فرآور،فملی،زنگان،و فاسمین با افزایش قیمت متوقف شدند نماد های فروس،فخاس،فمراد،فلوله، فولای، و ذوب با کاهش قیمت روبرو شده و بکار خود پایان دادند.

گروه قند و شکر نماد های قزوین و قشرین با معامله در قیمت های مثبت و نماد های قمرو، قصفها، قنقش، قچار و قشیر با بیشترین کاهش قیمت بکار خود پایان دادند. قانون رفع گره معاملاتی موجب تعادل و عرضه صف خرید در نماد معاملاتی کارخانجات قند قزوین نشد . قزوین با رشد قیمتی ۱۵ درصد، نزدیک به ۵ میلیون نیز خریدار در قیمت ۲۷۲ تومان داشت.

در گروه حمل و نقل با توجه به خبر یک روزنامه آمریکایی که گزارش داد رئیس جمهور این کشور مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرد . این روزنامه آمریکایی افزود که باراک اوباما به جان کری وزیر خارجه آمریکا مجوز داد تا اجازه صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را بدهد.در این گروه نماد حکشتی با حدود 11 میلیون صف خرید تنها نماد این گروه بود که با صف خرید بکار خود پایان داد در حالی که بجز نماد حتاید و حفارس که در پایان معاملات با کاهش قیمت روبرو شدند. بقیه نمادهای این گروه سیر صعودی داشتند.

در گروه خودرویی در این گروه که می توان حرکت آنها را با تشکیل صف خرید روز های گذشته نماد خساپا و معاملات در قیمت های حداکثری مرتبط بدانیم . این گروه یکی از گروه هایی بود که صف های خرید در اکثر نماد های آنها مشهود بود بیشترین حجم تقاضا در این گروه متعلق به نماد های خزامیا و خساپا بود. بطور کلی با توجه به انتظارات از اثرات مثبت رفع تحریم ها و افزایش روابط تجاری کشور های اروپایی با کشورمان یکی از دلایل افزایش تقاضا در نماد های این گروه بود.

در گروه ماشین آلات و تجهیزات نمادهای لابسا ، لبوتان ، لخزر ، لسرما و تمحرکه ، کماکان تحت حمایت سهامداران حقیقی خود با صف خرید مواجه بودند در این گروه هیچ نمادی با کاهش قیمت روبرو نشد و کلیه نماد های با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند .

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 1344 واحد افزایش در ارتفاع ۶۴ هزار و ۸۶۰ واحدی جای گرفت . بیش از ۷۴ درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۱۶۴ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۲۰۸.۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۲۷۹ هزار میلیارد تومان رسید .

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۲۰ واحد افزایش در رقم ۷۳۱ واحد جای گرفت . بیش از ۷۸ درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۶۹ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۴۷ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۴۹ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای معاملاتی پارسان ، اخابر ، تاپیکو ، حکشتی ، وغدیر ، جم و شپدیس رقم خورد .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانکها و موسسات اعتباری ، خودرو و قطعات ساخت و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا