افت 5 درصدی بورس‌های عربستان و دبی

افت 5 درصدی بورس‌های عربستان و دبی

بلومبرگ اعلام کرد پس از لغو رسمی تحریم های اعمال شده علیه ایران شاخص بورس عربستان در معاملات امروز یک شنبه ۵.۲ درصد، و شاخص بورس دبی ۵.۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش بلومبرگ، پس از لغو رسمی تحریم های اعمال شده علیه برنامه هسته ای ایران، شاخص بورس ایران به بالاترین رقم در بیش از 5 ماه گذشته رسید اما شاخص ها در بورس های دوبی و ابوظبی با کاهش همراه بود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، شاخص اصلی بورس تهران صبح امروز با 1.2 درصد افزایش به 65658.8.8 واحد رسید که بالاترین رقم از ماه اوت تاکنون بود. این شاخص در روز شنبه نیز 2.1 درصد افزایش یافته بود. اما شاخص سهام تداول عربستان با 5.2 درصد کاهش به پایین ترین رقم از مارس 2011 تاکنون رسید. شاخص کلی دی اف ام دبی 5.3 درصد کاهش یافت که بیشترین افت در 5 ماه گذشته بود. شاخص کلی ای دی ایکس ابوظبی هم در آستانه ورود به بازار به اصطلاح کاهشی قرار گرفت.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته که این کشور قصد دارد در طی 5 سال آینده، حداقل 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.
 ربیعی، مدیر موسسه تورکوئیز پارتنرز در تهران در این باره گفت: «سرمایه گذاران نباید به ایران به عنوان بازاری برای کسب سود فوری نگاه کنند، بلکه باید با نگاهی دراز مدت در این بازار سرمایه گذاری کنند تا از بازاری که قرار است بهترین عملکرد را در 5 سال آینده داشته باشد منتفع شوند... ما انتظار داریم اقتصاد ایران در طی چند سال آینده رشد 6 تا 8 درصدی را تجربه کند.»
روحانی گفته، درآمدهای نفتی به عنوان یک «درآمد تکمیلی» برای کشور عمل خواهد کرد. همزمان با نزدیک تر شدن موعد افزایش صادرات نفت ایران، قیمت نفت برنت روز جمعه بیش از 6 درصد کاهش یافت و به پایین ترین رقم در 12 سال گذشته رسید.
شاخص جی سی سی 200 بلومبرگ، که 200 شرکت بزرگ حوزه خلیج فارس را رصد می کند، با 4.7 درصد کاهش به پایین ترین سطح از مارس 2011 تاکنون رسید. تمام مقیاس های اندازه گیری شاخص های سهام در منطقه بعد از لغو تحریم های ایران شاهد افت بودند. دولت های عضو شورای همکاری خلیج فارس که حدود 30 درصد ذخایر نفتی اثبات شده جهان را در خود جای داده اند، برای تامین هزینه های خود به شدت به درآمدهای نفتی وابسته اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا