کاهش عمر ناوگان هوایی به 12 سال رسید

کاهش عمر ناوگان هوایی به 12 سال رسید

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جزئیات برنامه‌های این سازمان پس از رفع تحریم‌ها، گفت: عمر ناوگان هوایی ایران به ۱۲ سال می‌رسد.

محمد سعید شرفی در خصوص اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری پس از رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر فروش هواپیما از طرف آمریکا به کشور ما آزاد شده است و شرکت‌های هواپیمایی می توانند هواپیماهای نو ساخت آمریکا و اتحادیه اورپا و همچنین قطعات را از شرکت های سازنده خریداری کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه نبود قطعات موجب شده بود که ۱۰۰ فروند از هواپیماهای ما زمین گیر شوند، گفت: موضوع دیگری که بطور جد پیگیر آن هستیم، موضوع تحریم های بانکی و شرکت های بیمه است بطوریکه پس از تحریم ها شرکت های بیمه، هواپیماهای ایرانی و هواپیماهایی که در ایران پرواز داشتند را بیمه نمی کردند بنابراین به دنبال این هستیم تا دوباره این بیمه ها وارد کشور شوند.

شرفی سازمان هواپیمایی کشوری به تامین مالی خرید هواپیماها اشاره کرد و افزود: در حوزه فاینانس مشکلاتی را داشتیم اما اکنون با ۶ شرکت فاینانسور مذاکراتی را انجادم دادیم تا پس از اجرای برجام، ایرلاین ها از این طریق بتوانند هواپیماهایی را خریداری کنند.

وی ادامه داد: این شرکت ها آمادگی دارند تا پس از رفع تحریم ها هواپیماهایی را به صورت فروش یا اجاره به شرط تملیک فاینانس کنند که این موضوع کمک زیادی را به ایرلاین ها می کنند تا افزایش ناوگان داشته باشند و عمر ناوگان خود را کاهش دهند.

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه کشور نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیما دارد، اظهار داشت: این هواپیماها اگر به طور متوسط ۷۰ میلیون دلار قیمت داشته باشند رقم کلی مورد نیاز به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار می رسد که چنین پولی باید از منابع دیگر تامین شود. بنابراین در خرید هواپیما به این روش ۱۰ درصد را ایرلاین ها و ۹۰ درصد را شرکت های فاینانسور تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه از یکسال گذشته سازمان هواپیمایی به همراه ایرلاین ها مذاکراتی را با ۶ شرکت بزرگ خارجی آغاز کرده اند، اظهار داشت: شرکت‌های بوئینگ، ایرباس، امبرایز و بمباردیر کانادایی از جمله این شرکت‌ها بوده است که در این مدت با آنها مذاکراتی داشته ایم. شرکت بمباردیر کانادایی در بخش هواپیماهای کوچک و ۱۰۰ نفره فعالیت می‌کند.

شرفی با اشاره به اینکه برنامه سازمان این است که عمر ناوگان هوایی در ایران را به ۱۲ سال برساند، گفت: در حال حاضر عمر ناوگان هوایی ۲۰ سال است که دستور وزیر این بوده تا به ۱۵ سال کاهش یابد و باتوجه به لغو تحریم ها، سازمان هواپیمایی برنامه دارد که این سن به ۱۲ سال برسد.

وی با بیان اینکه با گشایش های انجام شده می توانیم هواپیماهای کارکرده با عمر ۲ سال، ۵ سال و ۱۰ سال وارد کشور شویم، اظهار داشت: در خرید این هواپیماها برای پرداخت پول دچار مشکل بودیم که الان این مشکل برطرف شده و اجازه خرید هواپیما را داریم.

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تاثیر تحریم ها بر صنعت فرودگاهی کشور، گفت: از این پس، فرودگاه ها می توانند تجهیزات مورد نیاز از جمله سیستم های راداری را وارد کشور کند که این موضوع هم در دستور کار ما قرار دارد.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به خدمات زمینی و هندلینگ، اظهار داشت: در این بخش هم دسترسی به تجهیزات جدید و به روز هندلینگ به دلیل موضوع تحریم ها در حوزه بانکی و شرکت هایی که بخشی از سهام آنها آمریکایی و اروپایی بود با مشکل مواجه شده بود و تمایلی به فروش این تجهیزات به ما نداشتند، بنابراین با پیاده سازی برجام، این مشکل هم رفع شده و ما امکان خرید این تجهیزات را داریم.

شرفی به حوزه آموزش نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در این حوزه و دریافت اطلاعات فنی مشکلات عدیده ای داشتیم که با رفع تحریم ها می توانیم در توسعه منابع انسانی و اطلاعات فنی قدم های بزرگی برداریم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا