رشد 563 واحدی شاخص کل بورس

رشد 563 واحدی شاخص کل بورس
معاملات بورس اوراق بهادار تهران در روز بدون تحریم‌های هسته‌ای با رشد 563 واحدی شاخص کل و عبور نماگر بازار از کانال 65 هزار واحدی به پایان رسید.

معاملات بورس اوراق بهادار تهران در روز بدون تحریم‌های هسته‌ای با رشد 563 واحدی شاخص کل و عبور نماگر بازار از کانال 65 هزار واحدی به پایان رسید. 
به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصاد نیوز، در حالی که شاخص بازار سهام در 30 دقیقه ابتدایی بازار رشد بیش از 1000 واحدی را تجربه کرده بود، اما در ادامه معاملات تحت تاثیر فشار عرضه حقوقی‌ها، بسیاری از سهام بازار از صف خرید به صف فروش رسیدند و روند رو به رشد شاخص کُند شد.

طی چند روز گذشته متاثر از انتظارات مثبت بازار برای اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، بازار سهام درصدد جبران بخشی از ریزش‌های خود در دوران رکود برآمد، اما همانطور که انتظار می‌رفت در معاملات امروز و در روز رفع محدودیت‌های 12 ساله غرب بر اقتصاد کشور، شاخص وارد فاز استراحت شد و از روند رو به رشد خود فاصله گرفت. این اتفاق به واسطه عرضه سنگین سهام از سوی حقوقی‌ها به خصوص در نمادهای بزرگ بازار رخ داد و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده عواملی همچون ارائه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها، افت قیمت نفت و تاثیر نوسانات نرخ ارز بر سودآوری شرکت‌های بورسی مانع از تجربه رشدهای خیره‌کننده شاخص کل در کوتاه‌مدت شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد بعد از فروکش کردن هیجانات روزهای اخیر در بورس، سهامداران راهی به جز صبر و اتخاذ استراتژی‌های بلندمدت برای آنکه لغو تحریم‌ها آثار خود را بر اقتصاد کشور نشان دهد، ندارند.

شب گذشته برجام به فرجام رسید و تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در بخش‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای، نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی، حمل و نقل و ... برداشته شد. در همین حال امروز نیز رئیس جمهور لایحه بودجه سال 95 را بدون فرض تحریم‌ها به مجلس ارائه کرد. سقف بودجه سال آینده 952 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. منابع عمومی بودجه نیز 267 هزار میلیارد تومان که نسبت به سال جاری رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد. موارد مهم دیگری که در بودجه سال آینده ارقام آنها نسبت به قانون بودجه سال جاری تغییر کرده شامل نرخ دلار است که 2997 تومان تعیین شده و رشد 5 درصدی را نسبت به نرخ امسال نشان می‌دهد؛ رشد 13.3 درصدی سهم مالیات در بودجه و تعیین رقم 85 هزار میلیارد تومان برای آن، قیمت نفت بین 35 تا 40 دلار که کاهش 35 درصدی را نسبت به نرخ فعلی نفت در بودجه 94 منعکس می‌کند و در نهایت رشد 12.2 درصدی بودجه عمرانی و تخصیص رقم 57 هزار میلیارد تومان برای آن.

رئیس جمهور امروز در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد، رفع تحریم‌ها گشایش‌های بزرگی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، او استفاده کارا از منابع ارزی را دومین محور مورد توجه دولت در لوایح برنامه ششم و بودجه 95 دانست و افزود:‌ آزاد شدن منابع ارزی پس از رفع تحریم‌ها این امکان را ایجاد می‌کند تا دولت بتواند از صندوق توسعه ملی و منابع ارزی آزاد شده به عنوان اهرم استفاده کند تا سرمایه‌گذار خارجی بیشتری جذب کند. از سوی دیگر دولت مصر به حفظ منابع ارزی بانک مرکزی است چرا که این مساله شاخص اقتصادی کشور و ثبات بازار و همچنین سرمایه‌ای مهم برای یکسان‌سازی نرخ ارز است.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام اینکه با رفع تحريم‌ها ۳۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از منابع بلوکه کشورمان آزاد می‌شود، از برقراری سوئیفت تا ۱۰روز آینده و اجرای ارز تک نرخی تا ۶ ماه آینده خبر داد.

به هر ترتیب همانطور که می‌دانیم لغو تحریم‌ها آثار خود را به صورت سریع بر اقتصاد کشور نشان نخواهد داد و برای تجربه رشد اقتصادی مثبت و رونق صنایع نیاز به گذشت زمان است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند در شرایطی که مهمترین ریسک سیستماتیک بازار یعنی تحریم‌ها برطرف شده اما سهامداران سیاست بلند مدت را برای دستیابی به سود مورد انتظار خود از بازار سهام در پیش بگیرند.

رشد شاخص بازار سهام، کُند شد
امروز با رشد 563 واحدی شاخص کل نماگر بازار در ارتفاع 65 هزار و 424 واحدی قرار گرفت. در پی دادوستد یک میلیارد و 956 میلیون سهم در 121 هزار و 229 دفعه معاملاتی ارزش بازار به رقم 3 هزار و 689 واحدی رسید.

سه نماد مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ارتباطات سیار ایران بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل تا سطح 109 واحد گذاشتند. نماد بانک ملت و گروه مپنا نیز تا سطح 64 واحد بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

نماد بانک تجارت امروز پرمعامله‌ترین سهم بازار با دادوستد 139 میلیون سهم بود. نماد بانک ملت نیز بیشترین ارزش معاملات را به میزان 205 میلیارد ریال به خود اختصاص داد.

از طرفی نمادهای وبملت، وبصادر، شبندر و خپارس نیز امروز پربیننده‌ترین نمادهای مورد معامله در بورس بودند. در میان صنایع بورسی نیز 19 صنعت افت شاخص را تجربه کرده و 16 صنعت با رشد شاخص روبه‌رو شدند.

در ساعت اولیه معاملات امروز در فرابورس ایران نیز، شاخص کل اندکی بالا رفت اما مجددا به وضعیت اولیه برگشت و با کاهش 8 واحدی، روی عدد 723 متوقف شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز در بازار سهام مربوط به داد و ستد 86 میلیون سهم بیمه اتکایی امین به ارزش 156 میلیارد ریال بود. ضمن اینکه سهامداران در معاملات امروز، 342 میلیون و 490 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 355 میلیارد و 650 میلیون ریال را در بازارهای فرابورس معامله کردند. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا