شاخص بورس، 5 دقیقه‌ای 600 واحد مثبت شد

شاخص بورس، 5 دقیقه‌ای 600 واحد مثبت شد

سرانجام روز موعد اجرای برجام فرا رسید و با توجه به چشم‌انداز روشن اقتصادی کشور بازارها به این خبر خوش یعنی لغو تحریم‌ها واکنش نشان دادند.

 با این اتفاق رکوردهای بسیاری در بازارهای مختلف به ثبت رسید، به‌طوری که شاخص بورس در رشد رکورد زد و قیمت‌ها در بازار ارز و طلا با افت کم‌سابقه‌ای به کانال‌های قیمتی پایین‌تر رسید. براین اساس دیروز قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا نزولی شد و بازار محتاط سهام که ماه‌ها در رکود به سر می‌برد، با رشد ١٣٤٤واحدی شاخص و رسیدن آن به ٦٤‌هزارو٨٦٠ واحد یک رکورد بی‌سابقه برجای گذاشت. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، در مدت دوسال گذشته بازار سهام پس از رکود عمیق حتی با اعلام زمان نهایی برجام بازهم عکس‌العمل مثبتی از خود نشان نداد و همچنان رشد کم‌جانی داشت اما روز گذشته پس از این‌که اجرای برجام قطعی شد بازار سهام ناگهان جهش کرد. به‌طوری که در همان ٥دقیقه نخست شروع به کار بازار٦٠٠واحد صعود کرد و تا ٢٠دقیقه این رشد به ٩٠٠واحد رسید. رشدی که به اعتقاد صاحب‌نظران ناشی از اخبار مثبت اجرای قطعی برجام است. از همان ابتدای شروع کار، بانکی‌ها پیشروی بازار بودند. چراکه با برداشته‌شدن تحریم سوئیفت و بهبود وضع مبادله‌های بانکی وضع بانکداری ایران به‌طور کامل تغییر خواهد کرد و بهبود بی‌سابقه‌ای دراین حوزه رخ خواهد داد. نشانه دیگری که صعود شاخص سهام را به اجرای برجام مرتبط می‌کرد، فعال‌شدن حقوقی‌ها بود که سهم عمده‌ای درخرید سهام مختلف به‌ویژه خودرویی و پتروشیمی‌ها داشتند.

پایانی خوش برای بدبینی‌ها
بورس در دو‌سال گذشته حتی به خبرهای مثبت هم واکنش‌ پررنگ یا درخور توجهی نشان نداد. این بی‌توجهی‌ها نیز بیشتر ناشی از وضع مبهم اقتصاد بود. حتی به اعتقاد کارشناسان رشدهای کم‌جانی که در فاصله آذر ٩٣ تا دی‌ماه ٩٤ رخ داد، بیشتر محصول فروش سهام و برخی از دارایی‌ حقوقی‌های بازار و برخی دیگر نیز محصول افزایش قیمت دلار بود. به همین دلیل بیشتر کارشناسان و فعالان بازار سرمایه نسبت به رشد بورس در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت خوش‌بین نبودند. بدین ترتیب عمده تحلیل‌های کارشناسی به این معطوف شد که برای رشد بورس باید تا ‌سال ٩٥ صبر کرد. دلیل آنها نیز بیشتر به این موضوع مربوط می‌شد که گزارش‌های ٦ماهه و ٩ماهه شرکت‌های حاضر در بورس بهبودی را نشان نمی‌دهد و بیشتر شرکت‌ها سودآوری قابل قبولی ندارند. درمجموع همه نشانه‌ها تا پیش از این فقط بلاتکلیفی و انتظار برای آینده را نشان می‌داد اما با قطعی‌شدن برجام با همه مشکلات و حتی ضررهایی که ممکن بود برای شرکت‌ها وجود داشته باشد، امید به آینده توانست شروع رونق و برگی تازه برای بازار سهام باشد.

بازگشت دلار به کانال ٣٥٠٠ تومانی
در روزهای گذشته با وجود همه تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز در بازار، به دلیل کمبود دلار و کاهش درآمدهای ارزی دولت، دلار به بیش از ٣٧٠٠تومان (٣٧٢٩تومان) رسید اما با نزدیک‌شدن به موعد اجرای برجام و قطعیت یافتن لغو تحریم‌ها نرخ دلار به تدریج کاهشی شد، به‌طوری که در ٥ یا ٦روز اخیر قیمت دلار روند نزولی به خود گرفت تا این‌که با سرعت گرفتن این روند نزولی در روز گذشته دلار به ٣٥٨٠ تا ٣٥٩٥تومان رسید که ٤٧تومان کمتر از آخرین روز معاملاتی قبل بود. علاوه بر دلار سایر ارزهای معتبر جهانی نیز با افت‌های بالاتر روبه‌رو شدند به‌گونه‌ای که یورو با ٦٠تومان کاهش به ٣٩٣٠تومان رسید و پوند نیز با ثبت ٩٠تومان کاهش ٥١٨٠تومان قیمت‌گذاری شد. این درحالی است که نرخ برابری دیگر ارزها درمقابل یکدیگر ازجمله یورو- دلار درهمین روزها هیچ تغییر نداشته و کاهش قیمت دلار ارتباطی با کاهش نرخ برابری دلار دربرابر ارزها دیگر نداشته است. این درحالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند کاهش نرخ ارز به صلاح اقتصاد ملی نیست. در این زمینه حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه معتقد است که بعد از اجرای برجام قیمت ارز به‌طور قطع پایین نخواهد آمد. به گفته او، دلیلی ندارد از اقتصاد ملی کشور دفاع نکنیم و به‌محض این‌که مقداری ارز نصیب کشور می‌شود، شروع به واردات کرده و از اولویت‌های اقتصاد ملی صرف‌نظر کنیم.

کاهش نرخ ارز چه تأثیری در اقتصاد دارد
اما به نظر فعالان بازار موج و پیامدهای اخیر بیشتر باعث ارزانی دلار شد. چون با قطعیت یافتن برجام بسیاری از مردم که گمان می‌کردند قیمت ارز کاهش می‌یابد، اقدام به فروش دلار کردند که بخشی از این کاهش مربوط به همین عکس‌العمل است. عبده‌تبریزی در مورد رفتار دولت در مقابل نوسان‌های دلار اضافه می‌کند: دولت علاقه‌مند نیست نرخ ارز تلاطم زیادی داشته باشد و به دنبال آن است که نوسانات قیمت ارز به اقتصاد ملی و صادرات صدمه نزند و شوک ارزی نداشته باشیم. درواقع دولت علاقه‌مند است تا حد امکان نرخ ارز متناسب با تفاوت نرخ تورم داخل و خارج اصلاح شود. نرخ تورم اکنون حدود ١٠‌درصد است، اما هنوز از نرخ تورم جهانی بالاتر است، بنابراین نرخ ارز در ایران بالا خواهد رفت. البته چون دامنه‌ تغییرات تورم نسبت به گذشته بیشتر کنترل‌شده، به این دلیل، نرخ ارز خیلی هم افزایش نخواهد داشت.

طلا هم نزولی شد
همزمان با افت قابل توجه نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است. اگرچه سکه بیشتر تابع نرخ جهانی اونس است، اما با این همه سکه بهارآزادی فقط روز گذشته با ١٤‌هزارتومان کاهش یک‌باره به ٩١٧‌هزارتومان رسید. البته قیمت سکه طلا نیز در ٥ یا ٦ روز گذشته روند نزولی داشته و تنها در این مدت، یک روز افزایش قیمت داشته است. درمجموع به نظر می‌رسد رفتن به استقبال از برداشتن تحریم‌ها و بهترشدن فضای اقتصاد و امید به روزهای بهتر بیش از همه شاخصه‌های اقتصادی باعث کاهش قیمت‌ها شده است. چراکه در روزهای اخیر قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و براساس پیش‌بینی‌ها ممکن تا ٢٠دلار هم برسد. با این کاهش افت درآمدهای ایران برای ‌سال ٩٥ حتمی است و ممکن است بودجه ‌سال ٩٥ در زمان تصویب با چالش‌ روبه‌رو شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا