تقی زاده اعلام کرد:

حمایت گل ‌گهر از قطعه‌سازان معدنی

حمایت گل ‌گهر از قطعه‌سازان معدنی

گروه معادن >سنگ آهن - حفظ و افزایش اشتغال و تولید، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی که اهم تاکیدات رهبر معظم انقلاب و از وظایف بنگاه‌های اقتصادی است را ما باید همواره سرلوحه کار خود قرار دهیم.

به گزارش ماین نیوز، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر در کنفرانسی خبری با بیان این مطلب و با اشاره به ۲ بحران شرکت‌های فولادی گفت: این بنگاه‌ها همواره با بحران رکود داخلی و بحث رکود جهانی مواجه هستند.

ناصر تقی‌زاده گفت: سال ۲۰۱۱م قیمت کنسانتره سنگ‌آهن به ۱۸۰ دلار رسیده بود اما امروز سنگ‌آهن را در بندرعباس به ۳۲ دلار می‌فروشیم که ۱۰ دلار آن شامل هزینه‌ها می‌شود و ۲۲ دلار قیمت واقعی فروش ما است.

وی افزود: به دلیل کمبود مصرف مواد فولادی ما دچار رکود داخلی هستیم که به دنبال آن کمبود نقدینگی و بحران ایجاد می‌شود.

قیمت تمام‌شده را کاهش دادیم

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل ‌گهر گفت: در این شرکت سعی کرده‌ایم برنامه‌ای ارائه داده تا قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم، که در این برنامه ما علاوه بر دستور کار قرار دادن کاهش هزینه‌ها، تولید را در مجموعه افزایش دادیم.

تقی‌زاده تصریح کرد: ۸میلیون و ۹۰۰هزار تن کنسانتره و ۵میلیون تن گندله در سال قبل تولید کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال با افزایش تولید و بهبود کیفیت به تولید ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تن کنسانتره و ۵میلیون و ۲۰۰هزار تن گندله دست پیدا کنیم. ضمن اینکه با همت همکاران توانستیم نسبت به سال ۹۳، ۹درصد کاهش هزینه داشته باشیم.

تقی‌زاده گفت: با توجه به اینکه در سال‌جاری قیمت شمش فولاد کاهش داشته شرکت‌های فولادی متضرر شده‌اند و علاوه بر این موضوع سال گذشته در کشور یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تن فروش داخلی شمش فولادی داشته‌ایم که در سال‌جاری این رقم ۴۵۰هزار تن شده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر شرکت‌های فولادی برای اینکه متضرر نشوند تولیدات خود را کاهش داده‌اند، گفت: ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه به سمت صادرات پیش برویم که خوشبختانه موفق بوده‌ایم و افزایش صادرات هم داشته‌ایم.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای شرکت معدنی و صنعتی گل ‌گهر گفت: حدود ۲۰هزار میلیارد تومان طرح و پروژه داریم که تاکنون در حدود ۳میلیارد و ۵۰۰هزار تومان پرداخت و تامین منابع مالی شده است اما بقیه در سیستم بانکی و جذب منابع تعریف نشده‌اند در عین حال شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر هیچ پروژه‌ای را متوقف نکرده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر سیرجان تصریح کرد: امیدواریم با راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی شماره۲ تا پایان سال‌جاری تولید گندله را به ۵میلیون تن برسانیم.

وی از طرح انتقال آب خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین طرح‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یاد کرد و گفت: این طرح با ظرفیت ۴هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه برای خط اول با سرعت در حال اجراست و در این زمینه مسیر، تملک و آماده‌سازی شده است. این طرح مورد تاکید معاون اول رییس‌جمهوری هم بوده زیرا ما با کمبود آب مواجه هستیم. در این زمینه مناقصه برگزار کرده‌ایم که امیدواریم پس از اجرای «برجام» اعتباری از محل منابع خارجی تامین کنیم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در مجموعه گل‌گهر طرح‌های متعددی در حال اجراست، افزود: ۲واحد آهن اسفنجی داریم که یکی در حال ساخت است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته و منابع مالی این طرح از محل مطالبات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تامین شده و واحد 1.7 میلیون تنی نیز آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه در محدوده گل‌گهر حدود ۵میلیون تن آهن اسفنجی در دست اجراست، افزود: امکان فروش آنها وجود ندارد چراکه در زمینه تولید آهن اسفنجی طراحی به درستی انجام نشده و همزمان با تولید آهن اسفنجی باید ذوب هم انجام شود اما در استان با نبود هماهنگی این ۲ مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به افتتاح ۲ خط کنسانتره و یک خط آهن اسفنجی یک میلیون تنی در سال ۹۴ اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در گهرزمین نیز خط گندله ۵ میلیون تنی را افتتاح کنیم که اکنون در حال تامین منابع آن هستیم.

حمایت از قطعه‌سازان داخلی

تقی‌زاده درباره حمایت از قطعه‌سازان گفت؛ معتقدیم در جهت اقتصاد مقاومتی باید به ساخت داخل رو بیاوریم و در این زمینه هر کسی که بتواند قطعه‌ای از قطعات وارداتی ما را بسازد ما حاضر به حمایت از وی هستیم و فرمول آن را به نام خود وی ثبت کرده و طرح را از وی خواهیم خرید. در این زمینه به همکاران‌مان اعتماد فنی داریم و در بحث مهندسی معکوس از توان داخلی خود استفاده می‌کنیم که بخشی از طراحی‌های جدید برعهده آنهاست و خوشبختانه تاکنون در این زمینه به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

تقی‌زاده گفت: پهنه‌های اکتشافی متعددی را در استان کرمان خواهیم گرفت. در مرحله نخست این اکتشافات در سیرجان و کرمان انجام خواهد شد و در همین زمینه جلساتی را با ایمیدرو برگزار کرده‌ایم مبنی بر اینکه پهنه‌های خود را به ما واگذار کند تا در آنها به اکتشاف بپردازیم.

وی از بدهی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت گل‌ گهر خبر داد و اظهار کرد: تاکنون بخشی از این بدهی‌ها پرداخت شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با وجود هزینه‌ها نیازی به تعدیل نیرو و کاهش خدمات رفاهی ویژه کارکنان احساس نشد.

وی ادامه داد: در این منطقه صنعتی و معدنی گل‌گهر ۷هزار نفر مشغول به کار هستند و به‌طور متوسط هزینه هر کارمند در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر در ماه به 7.5 میلیون تومان می‌رسد ضمن اینکه 8.6 درصد از شاغلان ما در شرکت گل‌گهر یعنی تعداد ۷۴ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

انجام پروژه فاضلاب شهری

تقی‌زاده از اجرای طرح فاضلاب سیرجان با هزینه‌ای افزون‌بر ۲۰۰میلیارد تومان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت خبر داد و با اشاره به مشکل حمل‌ونقل در بحث صادرات این شرکت گفت: با اینکه در سال ۹۴ و تاکنون به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم و این مسئله اصلی‌ترین دلیل سرپا بودن ما بوده اما مشکل اصلی ما حمل‌ونقل است به نحوی که افزون‌بر ۵میلیون تن دپوی کنسانتره داشته‌ایم. به پیشنهاد استاندار کرمان قرار است شرکت حمل‌ونقل ریلی را ایجاد کنیم و تاکنون ۱۰ لکوموتیو با ۷۰۰ واگن خریداری کرده‌ایم.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع حمل‌ونقل و تولیداتی که دپو شده در زمینه افزایش ظرفیت ریلی بررسی‌هایی درحال انجام است که امیدواریم با افزایش امکانات و تجهیزات تخلیه واگن‌ها در بندرعباس بتوان ظرفیت حمل ریلی را تا ۳برابر فعلی افزایش داد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا