در گفت و گو با رییس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد؛

دشواری مدیریت بازارها در پساتحریم/ بورس کالا گزینه ای مناسب برای تامین مالی

دشواری مدیریت بازارها در پساتحریم/ بورس کالا گزینه ای مناسب برای تامین مالی

اگر بازارها بدون هیچ مدیریتی، آزاد و رقابتی شود، شرایط سخت خواهد شد و ممکن است که صنعت و اقتصاد کشور ضربه ببیند. البته آمادگی این فضا و سیاست‌گذاری‌ها و به‌ویژه تعامل با اقتصاد جهانی، نظامات کنترلی و مدیریتی ویژه‌ای لازم دارد که از نقاط مثبت این فضا به بهترین شکل استفاده شده و نقاط منفی آن، مدیریت شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در حال حاضر اقتصاد ایران با توجه به روزنه‌های امید در رابطه با رفع محدودیت‌های بین‌المللی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است و به نظر می‌رسد شرایط لازم برای بهبود روند تولید، واردات و صادرات آن هم بعد از رفع محدودیت‌های بین‌المللی فراهم شود.هم اکنون صدمات وارده از کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد کشور از یکسو و از سوی دیگر حاکم شدن فضای انتظارات بر فعالیت‌های اقتصادی تا زمان رفع تحریم‌ها در کنار رکود در بخش‌های تولیدی و صنایع، نگرانی‌هایی را درخصوص افت سطح فعالیت‌های اقتصادی در کشور ایجاد کرده که به نظر می‌رسد با رشد تولید، صادرات و واردات در زمان پسا‌تحریم بتوان مسیر تازه‌ای را برای خروج از شرایط رکودی ایجاد کرد. بر این اساس معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان مطلب فوق در رابطه با بهبود شرایط تولید‌کنندگان و بنگاه‌های اقتصادی در زمان پسا‌تحریم به «دنیای اقتصاد» گفت: مدیریت در پسا‌تحریم باید به مراتب سنگین‌تر از مدیریت قبل از آن باشد، چرا‌که با توجه به مشکلاتی که در ساختار تولیدی کشور وجود دارد، نظام مدیریت باید این اتفاق را به نحوی کنترل کند که به اقتصاد ایران در این دوران لطمه‌ای وارد نشود.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو می‌افزاید: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، فضای تهاجمی از سوی غرب به سمت اقتصاد ایران شکل می‌گیرد و همه می‌خواهند به دلیل رکودی که در دنیا وجود دارد، به یک بازار بکر وارد شوند، بنابراین ممکن است که واردات به گونه‌ای پیش رود که تولید آسیب ببیند. مهدی کرباسیان تصریح کرد: کشور ما به اصلاح ساختاری در بخش تولید نیاز دارد و این ساختار باید به گونه‌ای باشد که تولید در شرایط پس از تحریم به‌صورت اساسی مدیریت شود تا بنگاه‌های اقتصادی قدرت رقابت داشته باشند، چراکه با توجه به نیازهای بخش تولید و شرایط قیمت، کیفیت و رقابت، بسیاری از سرمایه‌گذاران وارد و تعدادی دیگر خارج خواهند شد که اگر این هجوم عرضه و تقاضا کنترل نشود، بخش تولید به سرعت آسیب خواهد دید. به گفته رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، در شرایط سخت فعلی، تولید در هر صورت، قیمت تمام‌شده بالایی دارد و با توجه به محدودیت واردات مواد اولیه، کیفیت محصول تولیدی نیز با شرایط روز دنیا سازگاری ندارد، چراکه ایران در تحریم قرار داشته و دسترسی به تکنولوژی‌های غرب نداشته است، بنابراین اگر بازار بدون هیچ مدیریتی آزاد و رقابتی شود، شرایط سخت خواهد شد و ممکن است که صنعت و اقتصاد کشور ضربه ببیند. البته آمادگی این فضا و سیاست‌گذاری‌ها و به‌ویژه تعامل با اقتصاد جهانی، نظامات کنترلی و مدیریتی ویژه‌ای لازم دارد که از نقاط مثبت این فضا به بهترین شکل استفاده شده و نقاط منفی آن، مدیریت شود.

کرباسیان در ادامه به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازارهای کالایی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین معضلات واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها، تامین مالی و سرمایه در گردش است که با توجه به محدودیت‌های سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات، اقداماتی از سوی بورس کالای ایران برای برعهده گرفتن این وظیفه صورت گرفته است. وی با بیان اینکه بورس کالا، بازاری شفاف و مورد اطمینان است، افزود: تامین مالی از راه نظام بانکی همیشه گزینه نخست صنایع بوده است، اما اکنون بورس کالای ایران با در نظر گرفتن همه جوانب لازم، توانسته مسیر قابل اطمینان و راحتی را در قالب اوراق سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در اختیار متقاضیان قرار دهد تا شرکت‌ها بتوانند با بهره‌گیری از این دو ابزار تامین مالی لازم را داشته باشند. مدیر هیات‌عامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به اینکه قراردادهای سلف می‌تواند برای صنایع یکی از ابزارهای مهم جهت تامین مالی باشد، افزود: قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوقهای سرمایه‌گذاری کالایی، ابزارهایی برای تامین مالی صنایع هستند که این قراردادها با هدف تامین مالی فروشنده و بنگاه‌های اقتصادی تعریف شده‌اند و می‌تواند برنامه‌ریزی مناسبی را برای مدیریت این بنگاه‌ها فراهم کند تا صنایع بتوانند با استفاده از این قراردادها و بدون پیچیدگی سازمانی، پوشش ریسک و تامین مالی کنند. وی می‌افزاید: قطعا رسیدن به توافق هسته‌ای می‌تواند شرایط پیش‌روی صنایع ایران را بهبود بخشد. صنایع ایران طی سال‌های گذشته به دلیل وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها ضربه خورده‌اند. با وجود اینکه باید به عملکرد دولت در مهار تورم سرکش نمره خوبی داد، اما هنوز هم اقتصاد ایران در رکود قرار دارد و بر همین اساس هم دولت و هم فعالان بخش خصوصی تلاش می‌کنند به سمت خروج از رکود حرکت کنند، ولی رسیدن به دوران رونق اقتصادی نیاز به پیش‌شرط‌های مشخصی دارد.

مهدی کرباسیان، می‌گوید: البته موضوعی که اقتصاد ایران طی این چند سال اخیر از آن درس گرفت، این بود که صنایع یاد گرفتند در شرایط سخت و غیرمنصفانه با تحریم‌ها بسازند، کار کنند و جلو بروند، بنابراین اگر با سیاست جلو برویم قطعا می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم، چرا‌که بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌های افسانه‌ای گذشته نفت و فولاد را به‌عنوان اصلی‌ترین پایه‌های تولید به همان میزان سابق شاهد باشیم، بنابراین باید برای خروج از این رکود به گونه‌ای پیش برویم که به مرور زمان با بهبود کیفیت تولید و افزایش صادرات شرایط را برای رونق مجدد بازارها فراهم کنیم، البته در اینجا باید سیاستی تبیین شود تا بازارهای کالایی نیز با دستی باز شرایط تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کنند. به گفته کرباسیان، دولت در رفتار و شیوه عملکرد نشان داده که اتکای خاصی به بخش خصوصی دارد، بنابراین در صورتی که تحریم‌ها برداشته شوند، بخش خصوصی کشور فعال‌تر از گذشته رفتار می‌کند. وی در پایان اظهار کرد: در این میان، امکان حضور در بازارهای جهانی را نیز به‌صورت گسترده‌تر و کم‌هزینه‌تری پیدا می‌کنیم. در این شرایط دولت هم میدان بازی را برای بخش خصوصی کشور باز‌می‌کند و در نهایت همزمان با خروج از رکود، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کشور بهبود می‌یابد. به‌طور نمونه در نظر داشته باشید برای پس از خروج از رکود، میزان اشتغال ایجاد شده در بنگاه‌های صنعتی افزایش می‌یابد و همین جریان کمک می‌کند تا بحران بیکاری کاهش یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا