بررسی بازار پتروشیمی درهفته ای که گذشت؛

نگاه ظریفانه بازیگران پتروشیمی به وین

نگاه ظریفانه بازیگران پتروشیمی به وین

از هفته گذشته همه در انتظار اعلام اجرای برجام هستند که با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به وین به نظر می رسد که امروز «روز اجرای برجام» خواهد بود؛ همچنین نزدیک بودن لغو تحریم های بین المللی کلیه بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار داده که خبر می رسد بازیگران پتروشیمی نیز به مقر سازمان ملل متحد در وین چشم دوخته اند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» حجم معاملات محصولات پلیمری طی هفته گذشته بیش از ۴۶ هزارتن در روز دوشنبه و سه شنبه بود. در این دو روز محصولات پتروشیمی تبریز، بندرامام، جم و گریدهای متفاوت پلی پروپیلن ها، پی وی سی ها و همچنین محصولات آف گرید در صدر کالاهای مورد توجه مصرف کنندگان قرار داشتند.

به این ترتیب حجم بالایی از کالاهای این مجتمع های پتروشیمی توسط مصرف کنندگان خریداری شد.

پی وی سی گرید ۶۵ بندرامام که با حجم ۱۴۹۶ تن عرضه شده بود، ۱۸۸۱ تن تقاضا داشت. قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۲۳۶ تومان بود و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید آن ۲ هزار و ۲۴۵ تومان رقم خورد.

پی وی سی گرید ۶۵ پتروشیمی غدیر نیز به میزان ۲ برابر عرضه تقاضا داشت؛ عرضه این کالا یک هزار تن و تقاضای آن ۲ هزارتن بود، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۲۳۶ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا ۲ هزار و ۳۰۲ تومان بود.

همچنین پی وی سی گرید ۵۷ غدیر نیز که به میزان ۴۰۰ تن عرضه شده بود، بیش از یک هزار و ۸۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۴۵۹ تومان و قیمت ثبت شده برای خرید آن ۲ هزار و۷۰۵ تومان رقم خورد.

پلی استایرن های معمولی و مقاوم تبریز نیز با استقبال بالای خریداران روبه رو شدند، به طوری که عرضه ۸۵۰ تنی پلی استایرن مقاوم بیش از ۲ هزارتن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۱۰۲ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا ۵ هزار و ۴۲۳ تومان رقم خورد.

پلی استایرن معمولی نیز هفته گذشته به میزان ۶۵۰ تن عرضه و ۲ هزار و ۴۱۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۱۸ تومان بود و خریداران میانگین قیمت ۵ هزار و ۳۲ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند.

به این ترتیب به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی با توجه به حجم کل معاملات در هفته ای که گذشت، بازار محصولات پلیمری هفته ای خوب را سپری کرد، اما با توجه به افت قیمت دلار متاثر از اعلام خبرهایی در خصوص اجرایی شدن برجام، بازار پتروشیمی در هفته جاری در حالت انتظار به سر می برد.

یک تازه وارد در تالار

در همین حال اولین عرضه EPS های شرکت بانیار پلیمر با استقبال خریداران روبه رو نشد که البته به گفته فعالان بازار با توجه به عرضه نخست و عدم آشنایی بازیگران بازار با این محصول جدید، معامله نشدن این کالا طبیعی بود.

با این حال پلی استایرن های انبساطی ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ بانیار پلیمر جمعا با حجم ۲۰۰ تن در روز سه شنبه هفته گذشته و با قیمت پایه ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شدند و مورد معامله قرار نگرفتند.

البته پلی استایرن های انبساطی ۳۰۰ و ۴۰۰ تبریز در این روز اندکی بیش از عرضه تقاضا داشتند، به طوری که عرضه ۱۵۰ تنی پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ تبریز ۱۹۰ تن و عرضه ۱۰۰ پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ نیز ۱۱۰ تن تقاضا داشت. انبساطی ۳۰۰ با قیمت پایه ۳هزار و ۸۰۲ تومان و انبساطی ۴۰۰ نیز که با قیمت پایه ۳ هزار و ۷۲۸ تومان عرضه شده بود با میانگین قیمت ۳ هزار و ۷۳۰ تومان خریداری شد. پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ تبریز نیز در این روز برابر با عرضه یعنی ۱۵۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۳ هزار و ۸۰۲ تومان مورد معامله قرار گرفت.

البته در ابتدای هفته نیز عرضه پلی استایرن معمولی GP۳۵ طاهاسازان بعد از مدت ها به میزان ۱۵۰ تن انجام شد که با ۴۰۰ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۵۲ تومان بود، میانگین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا نیز ۴ هزار و ۲۵۶ تومان رقم خورد؛ گفته می شود این کالا مشابه پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا