اکونومیست: ایران پس از برجام به چه سمتی می رود؟/کلنگ‌زنی‌های خیالی

اکونومیست: ایران پس از برجام به چه سمتی می رود؟/کلنگ‌زنی‌های خیالی

اقتصاد > اقتصاد کلان - در شماره 44 ماهنامه آینده نگر وضعیت اقتصاد ایران در روزهای پس از اجرای برجام مورد بررسی قرار گرفته است.

سرمقاله ماهنامه آینده نگر به قلم مسعود خوانساری مدیر مسوول و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران است که به موضوع بحران بانکی در اقتصاد ایران اختصاص یافته است.

تیتر اصلی روی جلد این ماهنامه به «کلنگ زنی های خیالی» اختصاص یافته که مربوط به پرونده ای مفصل از بررسی چالش پروژه های نیمه تمام در اقتصاد ایران. در این پرونده گفتگوها و یادداشت هایی از طهماسب مظاهری، حبیب الله بیطرف، حسین راغفر، احمد خرم، پدرام سلطانی، محمدرضا انصاری و محسن بهرامی ارض اقدس، منتشر شده است.

«بانک ها کلیددار بحران اقتصاد ایران» عنوان میزگردی است که درباره وضعیت بانکی کشور با حضور حسین عبده تبریزی، علینقی مشایخی، موسی غنی نژاد، پرویز عقیلی، احمد عزیزی و احمد دوست حسینی برگزار شده است.

در فصل اقتصاد سیاسی به موضوع فقر در ایران پرداخته شده است. گفتگو با سعید معیدفر و یادداشت های از احسان خاندوزی و علی مزیکی در زمینه منتشر شده است.

در فصل دیپلمات ماهنامه آینده نگر موضوع دیپلماسی اقتصادی مورد توجه قرار گرفته که با یادداشت سید علی خرم، گفتگوی جعفر خیرخواهان و میزگردی با حضور محمد قلی یوسفی و رضا پدیدار همراه شده است.

در بخش گزارشگر، گزارش توسعه انسانی 2015 سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفته و به موضوع کار توجه شده است. همچنین گزارش های میدانی از محله های حاشیه نشین پایتخت و قاچاق در استان های مرزی تهیه شده است.

در بخش گزارشگر، گزارشی از وضعیت تعطیلات در ایران و کشورهای جهان منتشر شده که مقایسه هایی از ساعات کار در ایران و سایر کشورها را نیز در خود جای داده است.

فصل صندوقچه که به تاریخ نگاری اقتصاد ایران می پردازد، گزارشی از وضعیت تاریخ نویسی در اقتصاد ایران و آثار مورد توجه در این زمینه را در خود جای داده است. گفتگو با فریدون شیرین کام کارشناس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در بخش صندوقچه قرار گرفته است.

در بخش بایگانی مجله آینده نگر به مناسبت نگارش برنامه ششم توسعه به زندگی و فعالیت‌های ابوالحسن ابتهاج پرداخته شده است. در این بخش با علی اصغر سعیدی جامعه شناس در مورد برنامه نویسی در اقتصا دایران گفتگو شدهاست.

بخش پول و فرهنگ در ماهنامه آینده نگر با نگاه اقتصاد فرهنگ، گفتگوهایی با مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقتصاد فرهنگ و هنر و قاسم تقی زاده خامسی انجام داده است. در این بخش همچنین گزارشی از فیلم های جشنواره فیلم فجر با عنوان «رقیبان سیمرغ امسال و مدعیان گیشه سال آینده» منتشر شده است.

بخش جهان نما گزارش های مختلفی از رسانه ها و تحلیل گران جهانی منتشر کرده است که توجه ویژه ای به پیش بینی سال 2016 دارد. براساس پیش بینی های اکونومیست ایران پس از اجرای برجام به سمت رشد اقتصادی مثبت 5 درصد حرکت می کند. پیش بینی های سال 2016 اکونومیست همگی با توجه به نقش و جایگاه ایران در منطقه به بررسی آینده جهان پرداخته است.

فصل موفقیت ماهنامه اینده نگر با عنوان «چه کسی رئیس جمهور آمریکا خواهد شد» آغاز شده است. در این بخش 30 نابغه زیر 30 سال جهان در 15 زمینه به روایت فوربز معرفی شده اند.

در بخش تکنولوژی ماهنامه به موضوع فروشگاه های اینترنتی در ایران و جهان توجه شده است.

فصل کسب و کار در مجله آینده نگر که زندگی کارآفرینان را مورد بررسی قرار می دهد در این شماره نگاهی به زندگی علی سالک نجات موسس آناتا پرداخته و همچنین خالق تویوتا را معرفی کرده است.

3939

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا