رشد 1343 واحدی شاخص‌ بورس

رشد 1343 واحدی شاخص‌ بورس
معاملات بورس تهران در نخستین روز از هفته معاملاتی جاری در حالی به پایان رسید که شاخص کل با صعود چشمگیر خود موفق به عبور از کانال 63 هزار واحدی و ورود به کانال 64 هزار واحدی شد.

امروز شنبه، 26 دی ماه شاخص کل 1343 واحد (معادل 2.12 درصد) رشد کرد تا به این ترتیب نماگر بازار به رقم 64 هزار و 860 واحد رسیده و فاصله خود با کانال 65 هزار واحدی را به 140 واحد کاهش دهد.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، در میان اخباری که در روزهای اخیر در فضای سیاسی و اقتصادی کشور منتشر شده، اخبار مربوط به اجرای برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای در صدر قرار داشته است.به اعتقاد کارشناسان در حالی که شرایط بازارهای کالایی جهانی همچون فلزات اساسی، سنگ‌آهن، نفت و ... ضعیف بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی نیز روزهای امیدوارکننده‌ای در انتظار این بازارها به واسطه کندشدن رشد اقتصادی چین (به عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد اولیه در جهان) نباشد، اما در بازار سرمایه کشور متاثر از نزدیک شدن به زمان رفع ریسک‌های سیستماتیک چندساله با اجرای برجام، انتظار بر این است دوره رکود جای خود را به رونق و پویایی معاملات و رشد نماگرهای بازار دهد.


در بیش از یک سال گذشته به واسطه توافق هسته‌ای، انتظار مثبتی در میان سرمایه‌گذاران در خصوص رفع تحریم‌های هسته‌ای شکل گرفته بود، اما حالا با اجرای عملی برجام این انتظارهای چندساله روبه پایان بوده و در کمتر از چند روز دیگر تمامی محدودیت‌های مالی، اقتصادی و ... برطرف خواهند شد. به این ترتیب در حالی که می‌دانیم رفع تحریم‌ها بلافاصله آثار خود را بر اقتصاد کشور نشان نخواهند داد، اما به توجه به اینکه بازار سهام همواره به استقبال رویدادهای آینده می‌رود به نظر می‌رسد دوران رکود فرسایشی بازار رو به پایان بوده و دوران رونق معاملات در پیش است.

بررسی روند معاملات بازار سهام در روزهای اخیر حکایت از حضور پررنگ‌تر سهامداران حقیقی در قامت خریدار دارد. این گروه از معامله‌گران که تا پیش از این به واسطه دوران رکود فرسایشی بازار و بی‌اطمینانی به شرایط بورس، تمایل چندانی به حضور در جریان معاملات نداشتند، این روزها به فعالیت زیادی در دادوستد سهام پرداخته و مالکیت سهام را در اغلب نمادها به نفع خود رقم زده‌اند.

در مهمترین اخباری که در روز جاری درخصوص برجام منتشر شده وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد. ظریف اعلام کرده امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد و پس از آن یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر می‌شود. از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نیز در آستانه اعلام اجرای برجام، مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است. در این میان روزنامه فرانکفورتر آلمان نیز مدعی شده که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در راس هیاتی بلند پایه اواخر اردیبهشت ماه به تهران سفر می کند. گفته شده «مرکل به ندرت به کشورهای دیگر سفر می‌کند و انتخاب ایران نشان از اهمیت این سفر دارد.»

شاخص بورس در نزدیکی کانال 65 هزار واحدی
امروز با افزایش 1343 واحدی شاخص کل، نماگر بازار به رقم 64 هزار و 860 واحد رسید و فاصله خود با کانال بالاتر را به 140 واحد کاهش داد. نمادهای که در معاملات روز جاری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند شامل گسترش نفت و گاز پارسیان با 129 واحد، مخابرات ایران با 113 واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با 105 واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی با 102 واحد بودند.

شنبه همچنین در پی خرید و فروش یک میلیارد و 179 میلیون سهم در 81 هزار و 896 دفعه معاملاتی، ارزش معاملات بورس به 2 هزار و 261 میلیارد ریال رسید. بیشترین حجم معامله در جیان معاملات روز جاری در اختیار نمادهای بانکی و خودرو قرار داشت. بانک تجارت با معامله 118 میلیون سهم به ارزش 124 میلیارد ریال، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بعد از آن ایران خودرو دیزل با دادوستد 88 میلیون سهم به ارزش 76 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. نماد بانک ملت، بانک صادرات، پارس خودرو و گروه بهمن در جایگاه سوم تا ششم پرمعامله‌ترین سهم بازار قرار داشتند.

در میان صنایع بورسی نیز امروز از 37 صنعت تنها 5 صنعت منفی بودند و با سبزپوشی اغلب گروه‌ها روبه رو شدیم. بیشترین رشد شاخص در میان این صنایع گروه حمل و نقل با رشد 4.77 اختصاص داشت.

در فرابورس ایران نیز شاخص 20.08 واحد معادل 2.82 درصد رشد کرد و آیفکس به رقم 731 واحد رسید. در جریان معاملات فرابورس امروز با معامله 267 میلیون سهم ارزش معاملات به 5 هزار و 401 میلیارد ریال رسید. بیشترین حجم معامله امروز در اختیار نماد پترول با دادوستد 32 میلیون سهم به ارزش 55 میلیارد ریال بود. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا