آینده رابطه تجاری ایران و چین پس از برجام

آینده رابطه تجاری ایران و چین پس از برجام

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و چین با تأکید بر اینکه باید از توانمندی‌های همه کشورهای دنیا به نفع کشورمان استفاده کنیم، درباره رابطه تجاری با چین گفت: باید بر عملکرد چینی‌ها نظارت کنیم. با نظارت کردن به‌خوبی می‌توانیم از توانمندی‌های آنها استفاده کنیم.

فریال مستوفی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رونق گرفتن احتمالی تجارت ایران و اروپا پس از اجرای برجام، آینده روابط تجاری ایران و چین چگونه خواهد شد، اظهار کرد: این سؤال مرتب تکرار می‌شود. اخیرا سمیناری در اتریش برگزار شد و من هم در پنلی صحبت کردم. حتی در آنجا اتریشی‌ها و خارجی‌ها نیز از من سؤال می‌کردند با توجه به اینکه شما در چند سال گذشته با چین روابط اقتصادی خیلی گسترده‌ای داشته‌اید، این روابط را بعد از اجرای برجام هم ادامه می‌دهید یا نه. جواب من به این سؤال همیشه این است که ما بایستی از توانمندی تمام کشورهای دنیا استفاده کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او افزود: اساسا باید این موضوع را که به دلیل اینکه می‌خواهیم با اروپا کار کنیم، با چین همکاری نکنیم یا چون می‌خواهیم با چین کار کنیم، دیگر با اروپا همکاری نداشته باشیم، از ذهن‌مان بیرون کنیم. لازم است ما به عنوان یک کشور و یک اقتصاد آزاد، بتوانیم از توانمندی‌های تمام کشورهای دنیا البته به‌جز یکی – دو کشور خاص، به نفع مملکت خود استفاده کنیم. بنابراین اینکه بخواهیم برای خودمان خط قرمز ایجاد کنیم درست نیست.

مستوفی همچنین گفت: در حال حاضر چین به عنوان کارخانه دنیا مطرح شده است. چرا ما نتوانیم از توانمندی‌های تولید چین استفاده کنیم؟ البته من همیشه این را می‌گویم که باید با نظارت با چین کار کرد. در کارخانه‌های تولیدی مختلف چین که در رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند، تقریبا دارند برای تمام برندهای بزرگ امریکا و اروپا کالا تولید می‌کنند، اما با نظارت افراد و نمایندگانی از همان شرکت‌ها در محل. این در حالی است که ما در ایران می‌گوییم یا باید با چین کار کنیم یا نکنیم. وقتی سفارش‌مان را به چین می‌دهیم، دیگر بالش زیر سرمان می‌گذاریم و می‌خوابیم بدون اینکه به نظارت توجه کنیم.

او تأکید کرد: باید بر عملکرد چینی‌ها نظارت کنیم. با نظارت کردن به‌خوبی می‌توانیم از توانمندی‌های آنها استفاده کنیم. من همیشه معتقدم باید از توانمندی‌های همه کشورها استفاده کنیم؛ چه چین، چه اروپا و چه کشورهای دیگر.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا