مصرف انرژی کجا بیشتر است؟

مصرف انرژی کجا بیشتر است؟

اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور اخیرا صحبت از بالا بودن مصرف انرژی در بخش‌های خانگی و صنعت کرده است. سوالی که به میان می‌آید این است که مصرف انرژی در کدام بخش‌ها بالاتر است؟

 در روزهای اخیر و با شدت گرفتن میزان آلودگی در کلانشهرهایی همچون تهران، صحبت‌های مختلفی در خصوص متهم‌های آلودگی به میان آمده است. از آلودگی موتورسیکلت‌ها گرفته تا صحبت‌هایی که در خصوص سهم مصارف خانگی و تجاری به میان آمده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، تازه‌ترین اظهارنظر در این میان مربوط به اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور است که متهم اصلی آلایندگی را، بخش‌های خانگی و تجاری معرفی کرده است.

در این میان، صرف‌نظر از میزان آلودگی ایجاد شده از سوی این دو بخش، سوالی به میان می‌آید که سهم بخش‌های مختلف در مصرف انرژی به چه میزان است؟ این مساله بارها از سوی مقامات دولتی با جواب‌های متفاوتی روبرو شده است.

یک بار پای مصرف کشاورزی به میان آمده بود و حالا صحبت از مصارف خانگی و تجاری است. آن‌طور که آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، مصارف خانگی و حمل و نقل بیشترین میزان انرژی را در میان بخش‌های مختلف به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمار سال‌های 84 تا 91، بیشترین میزان مصرف انرژی مربوط به سال 90 بوده است که سهم مصارف خانگی، عمومی و تجاری در این میان از همه گروه‌ها بالاتر و معادل 432 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است. در همین مدت، بخش صنعت 294، حمل و نقل 297، کشاورزی 46 و مصارف غیرانرژی 124 میلیون بشکه رقم خورده است.

در عین حال، در سال 84 که کمترین میزان مصرف انرژی در بازه زمانی 84 تا 91 بوده است، باز هم مصرف خانگی و حمل و نقل سهم بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. مصرف خانگی در این سال 372 و حمل و نقل 253 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است.

بالا بودن مصرف انرژی درست همان چیزی است که ترکان هم به آن اشاره کرده است. طبق گفته‌های او، گازهایی که مبنای مصرف خانگی هستند، سه برابر سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی‌اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا