روحانی در «معرکه بد نفت» گیر کرده است / قیمت نفت به محدوده 20 دلار رسید

روحانی در «معرکه بد نفت» گیر کرده است / قیمت نفت به محدوده 20 دلار رسید

اقتصاد > انرژی - هفته نامه صدا نوشت: «برجام» اجرایی شد. ایران از بند تحریم «رها» شد. دولت روحانی اما، در «معرکه بد نفت» گیر کرده است. قیمت نفت برنت، به بشکه ای 29 دلار سقوط کرده است. بهای سبد نفتی اوپک هم به 25 دلار رسید. متوسط قیمت نفت سبک ایران در ماه دسامبر به مقصد آسیا 31 دلار و 63 سنت بود که این رقم در ماه ژانویه (ماه فعلی) بین 25 تا 30 دلار خواهد رسید. موسسه مطالعاتی مورگان استنیلی با توجه به افزایش ارزش دلار آمریکا، سناریوی 20 تا 25 دلاری را برای قیمت نفت در سال 2016 محتمل دانسته است. بانک انگلیسی استاندارد چارترد اما قیمت نفت را برای سال جاری بطور متوسط در حد ١٠ دلار پیش بینی کرده است. معرکه بد نفت دولت روحانی را گیر انداخته است. چگونه؟

رضا زندی: هنوز سخن رئیس کنفرانس اوپک در خبرگزاری ها درباره احتمال برگزاری نشست اوپک در خبرگزاری ها جا نیافتاده بود که وزیر نفت امارات راهبرد فعلی اوپک مبتی بر عدم کاهش تولید، مفید دانسته و افزایش تولید نفت از سوی هر کشوری را جایز شمرده است. واقعیت آن است که با تنش شدید سیاسی بین ایران و عربستان، سعودی ها نخواهند گذاشت اجلاس فوق العاده اوپک برگزار و صدایی برای کاهش تولید نفت بلند شود. از همین روست که وزیر تفت ایران اعلام کرد که اجماعی برای برگزاری اجلاس فوق العاده وجود ندارد. عربستان که در نبود ایران تولید نفت خود را به 5/10 میلیون بشکه در روز افزایش داده است حالا حاضر نیست از تولیدش بکاهد. با ورود حداقل 500 هزار بشکه نفت ایران، در هفته های آینده بازار نفت باز هم نفت اضافه بیشتری خواهد گرفت. با این وجود ایران اگر سهم بازار نفت خود را به اندازه قبل از تحریم برنگرداند اشتباهی تاریخی کرده است. جنگ اصلی ایران و عربستان در «میدان نفت» است. ایران تولید نفتش را افزایش خواهد داد و عربستان علیرغم کسری 100 میلیارد دلاری بودجه اش، کاهش بهای نفت را تاب خواهد آورد. بازارهای جهانی نفت همچنان اشباع خواهد ماند و رشد اقتصادی جهانی، چشم اندازی را برای رشد قیمت نفت ایجاد نخواهد کرد. ما اما باید چه کنیم؟

دامن زدن به انتظارات غیر اولویت دار در راستای منافع ملی است؟!

اگر می خواهیم جلوی تنش آفرینی عربستان بایستیم. باید کمر بندها را سفت ببنیدیم. مردم باید بدانند بعد از برجام، سعودی ها از کاهش تولید اوپک جلوگیری خواهند کرد تا به مدد افزایش ارزش دلار، قیمت نفت را همچنان پایین نگاه دارند. آنان «درآمدهای ملی ایران» را نشانه گرفته اند. حالا اگر رسانه ملی می خواهد در راستای منافع ملی حرکت کند نباید مدام به انتظارات غیر اولویت دار دامن بزند. حتی اگر منتقد دولت است، نباید پشت دولتی را که قرار است در نبرد با سیاست های نفتی سعودی گام بردارد خالی کند. منافع ملی ارجح بر منافع شخصی و گروهی است. دولت تحت فشار کاهش درآمدهای نفتی است. ما در جنگ نفتی با عربستان ایم. از اینروست که رئیس جمهور هفته گذشته، در مراسم افتتاحیه فازهای 15 و 16 گفت: «دولت کشور را با نفت 30 دلاری اداره می کند. نه نفت 147 دلاری.» دولت در میدان جنگ است. نباید پشت او را خالی کرد. «جنگ نفتی سعودی با تهران». قیمت نفت همچنان پایین خواهد آمد، پس لطفا انتظاراتتان را کنترل کنید. 

3939

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا