دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران:

خشکاندن ریشه قاچاق با پلمب مغازه‌ها عملی نمی‌شود

خشکاندن ریشه قاچاق با پلمب مغازه‌ها عملی نمی‌شود

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران با بیان اینکه مسئله قاچاق باید به طور ریشه‌ای از بین برود، تصریح کرد: به جای اینکه مسئله قاچاق از قسمت انتهایی یعنی با پلمپ کردن مغازه ها پیگیری شود، باید از سرچشمه این موضوع بررسی و ریشه آن خشکانده شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در اصفهان، محمد مهدی رییس زاده در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی (مواد اولیه، ماشین آلات و خدمات وابسته) در محل نمایشگاه های استان اصفهان به مسئله قاچاق در صنعت نساجی اشاره و اظهار کرد: جلساتی در وزارتخانه با کمک انجمن های همگن و انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شده است که در هفته جاری با موضوع جلوگیری از قاچاق پتو شروع به کار کرده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: یکی از موارد خوبی که در نظر گرفته شده است، بحث برندینگ است. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اتاق اصناف در حال شناسایی و احراز برندها ثبت شده واقعی هستند.

رییس زاده با بیان اینکه حدود 90 تا 95 درصد صنعت نساجی ایران خصوصی است، ادامه داد: امیدواریم با ورود به فضای پساتحریم، مشارکت طرف خارجی و اتکای به توان تولید داخلی و صدور بخشی از محصولات تولیدی به خارج از کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم تمام مسایل و تحریم ها، در بخش فرش ماشینی و کفپوش ها صادرات خوب و حاشیه سود مناسبی وجود داشته است. در بخش پوشاک نیازمند به یک سری فعالیت های فرهنگی و رسانه ای هستیم که در کنار آن بحث مد و لباس مطرح می شود و در زمینه مد و لباس همکاری هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته اما این همکاری ها کافی نبوده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران، تصریح کرد: زمانی که در داخل یک فصل از مد عقب می افتیم، برخی پوشاک را با قیمت پایین و به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با بردن زیر آهار، به صورت برند خارجی در بازار توزیع می کنند. 95 درصد این محصولات موارد تقلبی هستند و درنهایت باعث ضربه زدن به تولید داخلی می شوند.

وی با بیان اینکه ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است، ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به توسعه صنعت نساجی کمک کند.

رییس زاده، اظهار کرد: تا پایان سال 2014، چین، اتحادیه اروپا و هند به ترتیب با میزان 112، 75 و 18 میلیارد دلار صادرات، رتبه های اول تا سوم صادرات نساجی جهان را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: اتحادیه اروپا با 83 میلیارد دلار، آمریکا با 28 میلیارد دلار و چین با 20 میلیارد دلار بیشترین وارد کنندگان نساجی دنیا در سال 2014 بوده اند.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران ادامه داد: در ایران تعداد 9 هزار و 818 واحد صنعتی پوشاک و نساجی وجود دارد که حدود 11 درصد واحدهای صنعتی کشور را شامل می شود. تعداد کل کارگران شاغل مستقیم در صنعت نساجی 288 هزار نفر (حدود 12 درصد کل صنعت) و میزان کل سرمایه گذاری ریالی 77 هزارو 894 میلیارد ریال (حدود پنج درصد کل صنعت) است.

رییس زاده اضافه کرد: ارزش افزوده صنایع نساجی و پوشاک در سال 1390، حدود 18هزارو 340 میلیارد ریال (حدود سه درصد از کل واحدهای صنعتی)، ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال 93 بدون احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف 660 میلیون دلار، ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال 1393 با احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف:1.018 میلیارد دلار، ارزش واردات صنایع نساجی و پوشاک در سال 1393 بدون احتساب رنگ و ماشین آلات:1.452 میلیارد دلار و ارزش واردات صنایع نساجی و پوشاک در سال 1393 با احتساب رنگ و ماشین آلات: 2.087 میلیارد دلار بوده است.

رییس زاده خاطرنشان کرد: ایران در سال2014 در صادرات نساجی رتبه 40، در صادرات نساجی رتبه 91، در واردات نساجی رتبه 61و در واردات رسمی پوشاک رتبه 104 دنیا را دارا بوده است.

وی با بیان اینکه حدود 500 واحد عضو انجمن صنایع نساجی ایران هستند، گفت: بدنه کارشناسی انجمن متشکل از کمیته های مختلفی است که کمیته سیستم پنبه ای، کمیته الیاف پلی استر، کمیته نخ فیلامنت پلی استر و کمیته سیستم فاستونی و هایبالک، پتوهای راشل، پارچه های پرده ای، رومبلی و حوله از جمله این کمیته ها محسوب می شوند.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران تاکید کرد: موضوع تدوین استراتژی توسعه صنعت نساجی در یکی از کمیته های انجمن بررسی و حدود یک سوم از آن تکمیل شده است و در آینده آن را به مراجع مربوط ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا