در نشست اقتصاد مقاومتی مطرح شد

"بچه پولدار ملی" باید روی پای خود بایستد

عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا وسیما، سازمان رسانه‌ای کشور را به "بچه پولدار ملی" ملی تشبیه کرد و افزود: سازمان‌های رسانه‌ای کشور نباید صرفا به بودجه دولتی متکی باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیاوش صلواتیان در رابطه با اقتصاد مقاومتی در سازمان‌های رسانه‌ای اظهار کرد: سازمان‌های رسانه‌ای کشور مانند بچه پولدار ملی هستند که دغدغه‌ای برای کسب درآمد ندارد، زیرا وابسته به درآمد نفتی و دولتی هستند و تنش در درآمد های کشور مستقیما بر آنها تاثیر می گذارد. متاسفانه در کشور ما توجه ویژه ای به بحث مدیریت اقتصاد رسانه ای نشده است، زیرا به دلیل همین وابستگی هیچ وقت نگرانی برای کسب درآمد نداشته اند.

وی افزود: منابع درآمدی سازمان صدا و سیما بودجه ی دولتی و درآمد حاصل از تبلیغات بازرگانی است. در سال های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها، بودجه دولتی دچار مشکل شده بود از طرف دیگر رکود اقتصادی بوجود آمده در کشور باعث شد صنایعی که سفارش دهنده تبلیغات برای صدا و سیما بودند دچار بحران اقتصادی شوند و حتی هزینه کافی برای پرداخت حقوق کارمندانشان را نداشته باشند.

به گفته وی مقاوم نبودن ساختارهای اقتصادی سازمان های رسانه ای کشور باعث ایجاد تنش‌هایی در این سازمان‌ها شده و این تنش‌های بوجود آمده در بحث اقتصادی می‌تواند در بحث‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و به طور کلی بر کل کشور تاثیر گذار باشد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در سازمان های رسانه ای به این معناست که چگونه اقتصاد رسانه‌ای را در برابر تنش‌هایی که به اقتصاد کلان وارد می‌شود مقاوم کنیم که به دلارهای نفتی وابسته نباشند و روی پای خود بایستند و بتوانند از مسیرهای دانش بنیان کسب درآمد کنند.

صلواتیان در ادامه صحبت هایش افزود:در قانون اساسی سازمان صدا و سیما یک سازمان فراجناحی و فرا قوه ای است.درست است که صدا و سیما در سیاست گذاری فراجناحی عمل کرده است، اما متاسفانه مسیر اصلی کسب درآمد این سازمان از بودجه ی دولتی بوده و برای همین وابسته به قوه ی مجریه و دولت است.

او متنوع و متکثر کردن منابع درآمد سازمان‌های رسانه‌ای را، عامل اصلی مقاوم سازی اقتصادی دانست و با اشاره به انقطاع مالی بوجود آمده بین رسانه ها و مخاطبانشان افزود:انقطاعی که بین منابع درآمد سازمان های رسانه ای کشور و مخاطبانشان بوجود آمده است باعث شده که در ساخت و تولیدات رسانه ای، کمتر به نیازها و نظرات مخاطبان توجه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما از پژوهش های صورت گرفته به منظور افزایش درآمد سازمان های رسانه‌ای خبر داد و گفت: ما 58 سازمان رسانه‌ای از 49 کشور مختلف را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم منابع درآمدشان از کجاست. در این بررسی متوجه شدیم که در سال 2012 به علت بحران کاهش درآمد رسانه‌های عمومی در آمریکا که دلیل اصلی آن کاهش تبلیغات در رکود اقتصادی جهانی و کاهش بودجه ی فدرال آنها بود، نهادی به نام CPB بوجود آمده است که متولی حفظ، بقاء و عملکرد بهتر رسانه های عمومی در آمریکاست.این نهاد پژوهش های گسترده ای در جهت شناسایی منابع درآمد رسانه ها انجام داده است.

وی ادامه داد : سازمان های رسانه ای به سه دسته ی خصوصی، دولتی و عمومی تقسیم می شوند.سازمان‌های خصوصی،سازمان‌هایی هستند که هدف اصلی آنها کسب درآمد است. سازمان رسانه‌های دولتی، سازمان‌هایی هستند که از دولت بودجه می گیرند و تحت نظر آن فعالیت می‌کنند.سازمان‌های رسانه ای عمومی، هدفشان کسب درآمد نیست و اهداف آموزشی و فرهنگی دارند و از طریق سازمان‌های دیگر حمایت مالی می‌شوند و زیر چتر حمایتی دولت نیستند.

صلواتیان گفت : پژوهشی که ما در زمینه ی شناسایی منابع درآمد برای سازمان های رسانه ایی انجام داده ایم در دو مرحله بود.مرحله اول مطالعه تطبیقی، که منجر به شناسایی مسیرهای مختلف برای کسب درآمد شد.مهمترین یافته های ما در این پژوهش شامل دریافت اشتراک تلویزیونی برای مخاطبان، بودجه دریافتی از دولت ، تبلیغات بازرگانی،کمک های دریافتی از مجموعه ها و نهادهای مختلف، جذب حامیان مالی و اسپانسرهای غیر مستقیم ،فروش محصولات رسانه ای و استفاده از مالیات های مستقیم و غیر مستقیم می باشد که در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی اگر کسب درآمد هدف باشد می تواند آسیب‌های جدی به سازمان صدا و سیما وارد کند، اما به عنوان ابزار باید جدی گرفته شود.

این استاد دانشگاه گفت: مرحله دوم پژوهش این بود که با بررسی‌های لازم ببینیم صداو سیما از چه طریقی می تواند درآمدهای متنوعی کسب کند.در اینجا با بیش از 50 متخصص و خبره در حوزه های دانشگاهی و اجرایی که در سازمان صدا و سیما مشغول فعالیت هستند مصاحبه‌ای انجام دادیم و از آنها خواستیم با نگاهی خلاقانه منابع درآمدی جدید را به ما پیشنهاد دهند.یکی از منابع درآمد پایدار، بومی و سازگار با مولفه های اقتصاد مقاومتی وقف است که با برنامه ریزی و فرهنگ سازی می توان مردم را به سمت وقف و نذ ر فرهنگی سوق داد.همچنین از راه های دیگر کسب درآمد می توان به برگزاری کلاس های آموزشی توسط صداو سیما برای دیگر رسانه‌ها و حتی کشورهای همسایه، برگزاری نمایشگاه های تخصصی در حوزه رسانه ،فروش تصاویر خام یا مونتاژ شده و کسب درآمد از طریق محتوای تولید شده توسط کاربران اشاره کرد.

صلواتیان ادامه داد:ما در شناسایی منابع درآمدی برای صدا وسیما به 64 شیوه منحصربفرد رسیدیم که بر اساس دو معیار شیوه های همگون و ناهمگون آنها را تقسیم‌بندی کردیم.شیوه‌های همگون شیوه‌هایی هستند که مستقیما با وظایف یک سازمان رسانه ای در ارتباطند.برای مثال خبرگزاری صدا و سیما می تواند با کمترین هزینه تنهاترین خبرگزاری صوتی و تصویری کشور شود و از این طریق کسب درآمد کند.درشیوه های ناهمگون اما کسب درآمد غیر مستقیم است برای مثال تاسیس بانک.

این استاد دانشگاه در پایان صحبت‌هایش گفت: شیوه‌های درآمدی شناسایی شده را بر اساس شش معیاری که توسط رهبری در حوزه اقتصادی رسانه‌ها گفته شده بود بررسی و نمره دهی کردیم و کمترین نمره از لحاظ مقاومتی بودن، به شیوه ی دریافت بودجه از دولت تعلق گرفت.

این شش معیار شامل مردم محور بودن ، کاهش وابستگی به نفت، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدید زا، تکیه بر ظرفیت داخلی و درون زا، دانش محور بودن و امنیت اقلام راهبردی و اساسی است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا