بررسی مالیات نقل و انتقال اتومبیل در 10 سال/خرید و فروش خودرو چقدر برای دولت درآمد ایجاد کرد؟

بررسی مالیات نقل و انتقال اتومبیل در 10 سال/خرید و فروش خودرو چقدر برای دولت درآمد ایجاد کرد؟

اقتصاد > صنعت - خرید و فروش خودرو در 10 سال گذشت بیش از 2 هزار و 350 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کرده است .

 به گزارش خبرآنلاين، بر اساس قانون نقل و انتقال دولت مشمول پرداخت ماليات نقل و انتقال اتومبيل به دولت مي شود از اين رو با هر خريد و فروش اتومبيل هزينه اي از اين بابت به خزانه دولت واريز مي شود .

 اين تنها بخشي از هزينه هايي است كه بر خريد و فروش اتومبيل مترتب است . غير از اين سرفصل، خريد و فروش اتومبيل مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده ، حق التحرير، حق الثبت و همچنين هزينه صدور الكترونيكي سند نيز مي شود .

 بر اساس اين گزارش ركود بازار خودرو و كاهش قابل توجه خريد و فروش خودرو سبب مي شود دولت در سرفصل هاي درآمدي مذكور با كاهش روبرو شود .

 هر چند بازار خودرو مدتهاست به گفته دست‌اندركاران و فعالان با كاهش خريد و فروش روبروست اما كاهش خريد و فروش و ركود در اين بازار در نيمه اول سال جاري خود را نشان داده است به طوري كه در اين دوره زماني ميزان ماليات دريافتي دولت از نقل و انتقال اتومبيل كاهشي در حدود 21 ميليارد تومان را تجربه كرده است . ميزان ماليات دريافتي دولت از محل نقل و انتقال اتومبيل در نيمه اول سال جاري 237 ميليارد و 840 ميليون تومان بود . اين رقم در سال گذشته 259 ميليارد و 640 ميليون تومان برآورد شد . پيش بيني مي شود با ورود خودروهايي كه در قالب وام 25 ميليون توماني خريداري شده است، به بازار درآمد دولت از اين محل با افزايش دوباره روبرو شود .

ماليات نقل و انتقال خودرو بر اساس نوع خودرو، مدل و سال ساخت و ... محاسبه مي شود.

بر اساس اين گزارش حجم ماليات دريافتي از نقل و انتقال خودو در فاصله سال هاي 1384 تا سال نيمه اول سال 1394 يعني در طول 10 و نيم سال گذشته بيش از 2 هزار و 353 ميليارد و 210 ميليون تومان گزارش شده است.

 نمودار يك نشان دهنده ماليات دريافتي در اين فاصله زماني و نمودار 2 نشان دهنده تغييرات درآمدي از اين محل در نيمه اول سه سال اخير است.  (ارقام : به ميليون ريال - منبع بانك مركزي)

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا