جهان، پس از لغو تحریم‌های ایران از نگاه گاردین

جهان، پس از لغو تحریم‌های ایران از نگاه گاردین

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت بازگشت تهران به بازارهای بین‌المللی، تأثیر بسزایی بر تعیین معادلات جهانی خواهد داشت.

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: همزمان با دورخیز واشینگتن و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های ایران، گاه‌شمار بازگشت تهران به عرصه تعیین معادلات جهانی، آغاز شده است. طبق این گزارش، تحریم‌های ایران تا اوایل هفته آینده لغو خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، نگارنده گزارش به تأثیرات بازگشت مجدد تهران به عرصه اقتصاد جهانی و بخصوص بازار نفت، اشاره می‌کند و می‌نویسد: لغو تحریم‌ها که به ممنوعیت واردات نفت ایران از سوی کشورهای اتحادیه اروپا پایان خواهد داد، معادلات اقتصادی جهان  بخصوص در بازار خرید‌و‌فروش نفت را جا‌به‌جا خواهد کرد. انتظار می‌رود، تهران پس از لغو تحریم‌ها، روزانه 500 هزار بشکه نفت‌خام به این بازار تزریق کند. این موضوع بر کاهش بیش از پیش بهای نفت تأثیر خواهد گذاشت. روند نزولی بهای نفت خام در ماه‌های اخیر، بدلیل عرضه بیش از حد آن بوسیله کشورهای تولیدکننده، شدت بی‌سابقه‌ای به‌خود گرفته است. 

در ادامه گزارش آمده است: زمان آن فرا رسیده تا اقشار عادی ایران تأثیرات مثبت توافق تاریخی بدست‌آمده در ژوئیه سال گذشته میلادی (تیرماه امسال) را در زندگی روزمره خود احساس کنند. با پیوستن مجدد بانک‌های ایرانی به نظام مالی اتحادیه اروپا و ازسرگیری روابط اقتصادی آن‌ها با شرکت‌های خصوصی اروپا، کسب‌و‌کار در این کشور رونق خواهد گرفت. «عباس عراقچی،» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز گذشته (چهارشنبه)، اعلام کرد «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» قرار است روز جمعه، بیانیه خود را درخصوص پایبندی ایران به اجرای تعهدات خود در قبال برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، صادر کند. تهران چندی پیش از جمع‌آوری چندین‌هزار سانتریفیوژ و همچنین کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود طبق مفاد برجام، خبر داد.

با این تفاسیر فردا (جمعه) در صورت صدور بیانیه آژانس، «روز اجرا،» - روز لغو تحریم‌های ایران- نامیده خواهد شد. در این روز، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، به‌طور رسمی بی‌اثر می‌شود و تمامی قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد در ارتباط  با برنامه هسته‌ای ایران، نیز به حالت تعلیق در می‌آید. تهران امیدوار است لغو تحریم‌ها در یکی از روزهای شنبه یا یک‌شنبه و پس از صدور بیانیه مشترک «محمد‌جواد ظریف،» وزیر امور خارجه ایران و «فدریکا موگرینی،» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد فاز اجرایی شود.

«جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با اشاره به اقدامات ایران در جمع‌آوری سانتریفیوژها و خارج‌شدن مخزن فولادی رآکتور اراک، اعلام کرد اجرای مفاد برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای تهران در چند روز آینده عملیاتی خواهد شد. یکی از مسئولان «شورای روابط خارجی اروپا» نیز در این خصوص گفت: تسهیل معاملات بانک‌های خارجی و آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده از اولویت‌های اقتصادی تهران در بازگشت به صحنه معادلات جهانی است. انتظار می‌رود 30 میلیارد دلار از دارایی‌های 100 میلیارد ‌دلاری بلوکه‌شده ایران بلافاصله پس از اعلام اجرایی‌شدن برجام، آزاد شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا