بازار ارز در پسابرجام به کدام سو می‌رود؟

بازار ارز در پسابرجام به کدام سو می‌رود؟

نرخ دلار که تنها 12 روز در سال جاری در کانال 3700 تومانی جولان می‌داد، روز سه‌شنبه با کاهش 30 تومانی در معاملات روز دوشنبه به ارزش 3696 تومان رسید و با کانال 3700 تومانی تا به اینجای کار خداحافظی کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش دلار در کمتر از 80 روز از کانال 3500 تومان به کانال ارزشی 3700 تومان صعود کرده که بررسی دقیق حاکی از آن است ظرف 79 روز ارزش دلار از 3495 تومان به 3699 تومان رسیده است که البته بیشترین ارزش در این مدت در روز 19 دی‌ماه با ارزش 3744 تومان به ثبت رسیده است.اگرچه در حال حاضر دلار از کانال 3700 تومانی در آستانه اجرای برجام عقب نشینی کرده است.

اما چه عواملی باعث شد تا در ماههای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار باشیم. براین اساس گفته می‌شود، حجم قابل توجهی از مردم ایران برای زیارت در ایام اربعین حسینی عازم کربلا شده بودند و تقاضای ارز زیارتی ایام اربعین در بازار تا حدودی میزان تقاضا را افزایش داده بود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، برخی دیگر از کارشناسان بر این باور بودند که به دلیل افزایش حجم تقاضای خرید دلار توسط قاچاقچیان کالا، میزان تقاضا از میزان عرضه پیش گرفته و نرخ دلار صعودی شده است.

اما با گذر از ایام منتهی به اربعین حسینی اتفاق خاصی در بازار رخ نداد و تنها به واسطه تصمیم فدرال رزرو که منتهی به تقویت دلار در بازارهای جهانی شد، ارزش دلار در بازار داخلی رشد کرد و در آستانه ورود به کانال 3700 تومانی قرار گرفت. نکته قابل توجه بر آن بود که با نزدیکی به پایان سال و افزایش نرخ دلار، مسوولان اقتصادی دیگر در این باره نظری اعلام نکردند و همین موارد باعث شد که نظر برخی کارشناسان مبنی بر آنکه ارزش دلار با دخالت دولت برای جبران کسری بودجه، افزایش یافته است در بین مردم مورد قبول واقع شود.

البته نباید فراموش شود که در همین ایام بانک مرکزی برای مدیریت در بازار آزاد ارز دست به دامان نیروی انتظامی شد و در دو مرحله حدود 100 نفر از دلالان بازار ارز را دستگیر کرد که این دستگیری در روز اول تا حدودی بازار را محتاط کرد اما در ادامه روند بازار به حالت عادی برگشت.

در این ایام که ارزش دلار در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت، بانک مرکزی سقف روانی3000 تومان را در بازار بین بانکی شکست و امید به تکر نرخی شدن ارز افزایش یافت. هرچند در ادامه روند افزایش نرخ دلار مبادلاتی کند شد.

 در حدود دو هفته گذشته تنش‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان باعث شد تا نرخ دلار در بازار آزاد ازمرز  3700 تومان عبور کند. اگرچه دلار در این کانال دوام چندانی نداشت و از روز سه‌شنبه گذشته تا پایان روز پنجشنبه، 48 تومان از ارزش دلار آمریکا در بازار آزاد کاسته شده که نرخ فعلی 3645 تومان در مقایسه با نرخ 3017 تومان بازار بین بانکی، 627 تومان بیشتر است.

در بررسی چند ماه گذشته می‌توان به این موضوع دست یافت که فاصله ارزش دلار بین بانکی و دلار در بازار آزاد کمتر از 400 تومان بوده و در آن زمان امید می‌رفت تا ارز در اقتصاد ایران تک نرخی شود اما چنین نشد.

نکته بسیار مهم در کنار این مسائل اجرای برجام و آزاد شدن منابع بلوکه شده کشور است که تا حد بسیاری به مسائل اقتصادی گره خورده است.در چند وقت اخیر مسائل اقتصادی به خصوص بازارهای پولی و بانکی که بازار ارز نیز یکی از موارد، مورد بحث است، با دستیابی به برجام امیدهای نظام مالی و پولی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بسیار قوت گرفت و در آخرین اطلاعات هفته دیگر این منابع در اختیار بانک مرکزی ایران قرار می‌گیرد، ‌منابعی که نظام پولی و مالی کشور چشم به آن دوخته‌اند تا در برخی از بازارهای مالی به خصوص بازار ارز به کمک دولت و بانک مرکزی بیاید.

در این رابطه برخی تصمیمات همچون ارز تک نرخی و کاهش ارزش دلار به واسطه تزریق مقداری از منابع برای افزایش حجم عرضه از برخی کارکردهای منابع آزاده شده خواهد بود که می‌توان گفت تا حدودی تصمیمات بازارهای پولی به منابع بلوکه شده گره خورده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا