پیش‌بینی روند قیمت دلار و نفت

پیش‌بینی روند قیمت دلار و نفت

با خبرهای خوبی که از رونق اقتصادی طی ماه و سال آینده به گوش می رسد و صحبت های مسوولان از جمله صحبت های غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی به این موضوع اشاره کرد که پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی وضعیت متفاوتی را در بازار ارز شاهد خواهیم بود.

تحلیل هفتگی دلار
طی هفته گذشته، با نزدیک شدن به موعد اجرای برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی و خوش بینی معامله‌گران نسبت به انتظارات کاهش بیشتر دلار باعث افزایش حجم عرضه و معاملات هیجانی شده است. همچنین آرام شدن شرایط سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان موجب شد تا روند صعودی دلار متوقف شود. به طوری که در آخر هفته فعلی قیمت دلار به 3610 تومان کاهش پیدا کرد و شاهد بیشترین کاهش ارزش دلار طی ما های اخیر بودیم.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اما از طرفی با وجود تقویت فشار بر قیمت ارز به ویژه دلار و درهم و کاهش شدید قیمت نفت و همچنین نگرانی‌ها از تنش‌های منطقه و روابط تجاری و بین المللی ایران با برخی کشورهای عربی، می‌تواند بار دیگر افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین را به دنبال داشته باشد. هر چند بعید به نظر می‌رسد دلار برای سال 94 و نیمه اول سال 95 به بالای 3730 تومان نفوذ کند.

این نکته باید مدنظر قرار بگیرد که با اجرایی شدن برجام در مرحله اول طبق صحبت های ولی الله سیف رییس بانک مرکزی بخشی از دارایی های ارزی بلوکه شده آزاد شده که همین مسئله تقاضای دلار را پوشش می‌دهد از طرفی با بازگشایی سوئیفت هزینه های مبادلاتی برای تاجران کاهش ویژه ای خواهد داشت.

به نظر می‌رسد برای هفته جاری حمایت 3605، 3550 و 3500 الی 3480 حمایت های مستحکمی برای دلار باشند.

تحلیل هفتگی نفت
در این هفته قصد داریم تحلیل ویژه ای از نفت ارائه بدهیم ؛در ابتدا به بررسی رابطه قیمت نفت و درگیری عربستان و ایران می‌پردازیم سپس به بررسی رابطه قیمت نفت و دکل های حفاری نفت در جهان براساس گزارش موسسه بیکر هیوز پرداخته و برای تحلیل تقاضای نفت مجددا به بررسی رابطه قیمت نفت و ارزش دلار خواهیم پرداخت در نهایت یک بررسی تکنیکالی روی نفت برنت خواهیم داشت.

جنگ آل سعود با ابزار نفت

شاید از خود بپرسید چرا پیش بینی قیمت نفت انقدر دشوار است؟ دشوار بودن پیش بینی قیمت نفت را می‌توان از پیش بینی های نادرستی که سال های قبل توسط نهاد های مطرح جهانی انجام شده مشاهده کنید. بدون شک کمتر کسی تصور می کرد قیمت نفت بدین صورت افت کند. اما سوال اینجاست چرا پیش بینی قیمت این کالا دشوار است؟

جواب این سوال شاید در این مساله نهفته است که نفت یک کالای صرفا اقتصادی نیست که بخواهیم ان را با دید اقتصادی و عرضه تقاضا مورد بررسی قرار دهیم بلکه یک سلاح سیاسی نیز هست! در این مقاله به صورت مختصر به این امر خواهیم پرداخت.

یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره بر کاهش بیشتر قیمت نفت تاثیر گذاشته است افزایش تولید کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان بود که این اتفاقا تقریبا با همگام با توافق هسته ای ایران بود. اگر چه عوامل دیگری نیز در افت قیمت نفت تاثیر گذار بود (مثل شیل امریکایی و افت رشد اقتصادی چین و غیره).

اما سوال اینجاست چرا کشورهای عربی به خصوص عربستان حاضر به کاهش تولید نیستند؟ کاهش تولیدی که می‌تواند به راحتی قیمت نفت را بالا ببرد یا حداقل حفظ کند.

به هرشکل، با رفع تحریم های هسته ای ایران امیدوار است سال 2016 نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در روز بیشتر صادر کند و سهم از دست رفته خود را که نصیب کشورهای دیگر از جمله عربستان شده است، به دست آورد؛ ولی عربستان حاضر به این امر نیست زیرا می پندارد افزایش درآمد نفتی ایران به معنای قدرتمند شدن گروه‌های شیعی و مخالف عربستان و قدرت گرفتن ایرانی است که سالهاست از قدرت گرفتن آن در منطقه هراس دارد. در شکل زیر مناطق شیعه نشین و سنی نشین نشان داده شده است (سبز پر رنگ شیعه 12 امامی است و سبز کمرنگ گروه های مشابه شیعی مثل علویون ترکیه و سوریه هستند).
 
 
همانطور که ملاحظه میکنید جنوب عربستان (نزدیک یمن) و قسمت شرق عربستان اکثرا شیعه نشین هستند و از نظر سعودی‌ها، ایران ممکن است در آنجا نفوذ داشته باشد. اما سوال اینجاست این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اهمیت این موضوع در تصویر بعد مشخص است. اگر با دقت به تصویر بعد نگاه کنید می‌توانید دریابید مهمترین مناطق نفتی عربستان در شرق این کشور است و خط لوله نفتی عربستان نیز به غرب و جنوب غرب عربستان (به سمت دریای سرخ) کشیده شده است که نزدیک به مناطق شیعه نشین و یمن است.

عربستانی که بیش از 85 درصد به نفت وابسته است و اقتصادش به شدت وابسته به نفت است در صورت ناآرامی در این مناطق به راحتی آسیب پذیر خواهد بود. از سوی دیگر ادعا می‌کند افزایش قیمت نفت و افزایش درآمد نفتی ایران از طریق افزایش صادرات به معنای قدرتمند‌تر شدن گروه های مخالف آل سعود در این مناطق خواهد بود. اینجاست که عربستان بقا را به کسب سود ترجیح می‌دهد و افزایش عرضه و افت قیمت نفت و استفاده حد اکثری از ذخایر ارزی خود را به از دست دادن قدرت خود و فروپاشی نظام خود ترجیح می‌دهد. بر همین اساس سرکوب شیعیان به روش‌های مختلف را در نظر می‌گیرد.

بررسی تعداد دکل‌های حفاری نفت بر اساس گزارش موسسه بیکر هیوز
بر اساس جدیدترین گزارش موسسه بیکر هیوز از تعداد دکل‌های حفاری نفت در جهان که در روز جمعه منتشر شد، تعداد کل دک‌های حفاری در جهان در آخرین ماه میلادی در مقایسه با ماه پیش از آن، کاهش یافته بطوری که از 2 هزار و 47 واحد به 1960 واحد کاهش رسیده است.

لازم به ذکر است که بیشترین کاهش مربوط به ایالات متحده آمریکا بوده بطوری که تعداد کل دکل‌های حفاری نفت در این کشور از 760 واحد در ماه نوامبر به 714 واحد در دسامبر کاهش یافته است. این موضوع نشان از تأثیر بمراتب عمیقی است که کاهش قیمت نفت بر وضعیت تولید نفت آمریکا و به احمال زیاد کاهش آن در سال جاری میلادی برجای گذاشته است.

لیکن، در حال حاضر اخبار مربوط به اقتصاد چین و وضعیت نگران کننده اقتصاد این کشور( برای آشنایی با چشم انداز اقتصاد جهان در سال 2016 به مقاله‌های پیشین من مراجعه نمایید) موجبات ریزش شدید قیمت نفت و مس را فراهم نموده و همین نگرانی از طرف دیگر موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است. بر این اساس به نظر م‌رسد وزن تضعیف اقتصاد چین و سایر اقتصادهای نوظهور در سال جاری و وضعیت نگران کننده جنگ نفتی کنونی میان عربستان سعودی و دیگر کشورها، تا حدی بزرگ است که حتی کاهش شدید تعداد دکل‌های حفاری در جهان و افت شدید آن در آمریکا نیز نتوانست موجبات افزایش قیمت نفت را فراهم نماید.

لازم به ذکر است که تعداد کل دکل های حفاری در جهان در دسامبر 2014 معادل 3 هزار و 570 واحد بوده که به 1 هزار و 969 واحد در پایان سال میلادی 2015 کاهش یافته که نشان از افت 45 درصدی طی دوره یک ساله مزبور دارد. همچنین تعداد کل دکل های حفاری آمریکا در دسامبر 2014 معادل 1 هزار و 882 واحد بوده که با افتی 62 درصدی به 714 واحد در پایان سال 2015 رسیده است.

از دید تحلیل گران سازمان مورگان استنلی، افت قیمت نفت به زیر 65 دلار ناشی از اضافه عرضه جهانی نفت بود ولی یکی از مهمترین دلایل افت از 65 دلار تا 35 دلار افزایش نرخ دلار است. به عقیده تحلیل گران این سازمان افزایش 5 درصدی دلار میتواند 10 الی 25 درصد باعث ریزش قیمت نفت شود.به عقیده این سازمان با پیش بینی هایی که از سیاست انبساطی امریکا برای سال های اتی می رود و افزایش نرخ بهره مورد انتظار است میتواند رشد نرخ دلار را نیز شاهد بود. رشد دلار نیز میتواند قیمت نفت برنت را به محدوده 20 الی 25 دلار برساند!

بررسی بهای تمام شده نفت در مناطق مختلف جهان
نمودار زیر بهای تمام شده نفت را در کشورهای مختلف بررسی می‌کند البته این هزینه صرفا هزینه تولید است، نه هزینه حمل و نقل.
 
 
از دید اقتصادی اگر بخواهیم به نفت نگاه کنیم اگر چه رشد دلار می‌تواند باعث کاهش قیمت نفت شود ولی این رابطه خطی نیست و با نزدیک شدن به بهای تمام شده نفت انتظار میرود تولید کاهش یابد و اثر نرخ دلار خنثی شود. اما اینکه چرا تولید و عرضه نفت کاهش پیدا نمی‌کند بدون شک جنبه سیاسی دارد.

ترس عربستان از قدرت گرفتن ایران بعد از رفع تحریم ها یکی از مهمترین موضوعات است. ایرانی که در کشورهایی از جمله سوریه، عراق، یمن نفوذ دارد و مانع سیاست‌های عربستان می شود بدون شک با درآمد های نفتی و رفع تحریمها با قدرت بیشتری در منطقه حضور پیدا خواهد کرد و این از دید عربستان به معنای از بین رفتن جایگاه خود است! به همین دلیل شدیدا به تولید ادامه می‌دهد تا ایران نتواند سهمیه از دست رفته خود را بازیابد (ایران برای بازیابی سهمیه از دست رفته خود مجبور به کاهش قیمت است و در شرایط فعلی کاهش قیمت مقدور نیست).

با افزایش تنش سیاسی بین ایران و عربستان بدون شک هماهنگی در اوپک برای کاهش تولید مقدور نخواهد بود و این یعنی افت بیشتر قیمت نفت.

حضور داعش در منطقه نیز از جمله عوامل افزایش عرضه نفت است. عراق به شدت برای تامین مالی جنگ به عرضه نفت وابسته است و به هیچ وجه حاضر به کاهش تولید نخواهد بود.

تحلیل تکنیکال نفت برنت
واکنش مثبت نفت به محدوده 30 الی 28 دلاری کاملا گویا است. در حال حاضر اسیلاتور RSI در منطقه اشباع می باشد به نظر می‌رسد قیمت نفت به کف کانال نزولی واکنش مثبت نشان داده، همچنین با توجه به بحث بهای تمام شده نفت می توان به احتمال زیاد نفت برنت به سطح 30 الی 25 دلار یک واکنش صعودی خوب نشان خواهد داد.

جمع بندی و نتیجه گیری
تمامی شرایط بنیادی نفت از نظر عرضه و تقاضا و همچنین بحث سیاسی کاملا روند نزولی را تایید می‌کند با این تفاوت که نفت زیر 30 دلار به دلیل بحث بهای تمام شده و نقطه سربه سر شرکت‌ها به مرور با کاهش عرضه مواجه خواهد شد همچنین نفت زیر 30 دلار بهای تمام شده را برای صنایع پایین دستی جذاب خواهد کرد و موجی از تقاضا ایجاد می‌کند. ضمن اینکه تحلیل تکنیکال نفت برنت نشان می دهد محدوده 30 الی 25 دلار محدوده حمایتی ماژور و اصلی برای نفت می‌باشد و شکست این محدوده حمایتی کمی دور از انتظار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا