قیمت برنج‌ تا پایان سال چقدر تغییر می‌کند؟

قیمت برنج‌ تا پایان سال چقدر تغییر می‌کند؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان توضیحاتی در مورد روند واردات برنج ایران پیش‌بینی خود در مورد روند قیمت برنج تا پایان امسال را بیان کرد.

مسیح کشاورز در گفت‌وگویی درباره قیمت برنج‌های وارداتی گفت: از جمله پارامترهایی که در قیمت تمام شده برنج وارداتی مهم محسوب می‌شوند؛ قیمت جهانی برنج، قیمت ارز، قیمت ارزش پایه و نرخ تعرفه وارداتی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد ، وی افزود: به رغم اینکه قیمت برنج حدوداً 40 درصد در بازار جهانی اخیرا کاهش یافته و ارزش ارز حدوداً 10 یا 20 تومان بالا رفته است، اما نرخ‌های مربوط به تعرفه وارداتی عاملی هستند که نمی‌گذارند برنج وارداتی را با قیمت مناسب عرضه کنیم. دولت برای سود خودش، واردکنندگان را مجبور می‌کند که هزینه بیشتری پرداخت کنند و از سوی دیگر مصرف‌کننده هم از این موضوع متضرر می‌شود. استدلال دولت در این خصوص حمایت از تولید داخلی است، در حالی که قیمت برنج تولید داخلی دست دلال‌ها و واسطه گران است و دست کشاورزان نیست.

وی اضافه کرد: آن‌طور که به گوش ما رسیده، برنج ایرانی هر کیلو 15 هزار تومان هم عرضه می‌شود، یعنی ما نه‌تنها به کشاورز کمک نکرده‌ایم، بلکه باعث شده‌ایم از جیب مصرف‌کننده هم برداشت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: اگر کسی توان خرید برنج را نداشته باشد، جایگزین‌ برنج را نتخاب می‌کند، ممکن است این جایگزین ماکارانی، نان و خیلی اقلام غذایی دیگر باشد. به نظر من این تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است و مسوولان باید به آن توجه کنند.

کشاورز در مورد کشورهای مبدا برنج‌های وارداتی ایران نیز خاطرنشان کرد: اعضای انجمن ما، حدود 93 درصد از هندوستان و هفت یا هشت درصد هم از پاکستان برنج را وارد می‌کنند اما آن طور که ما متوجه شدیم دولت برای ذخیره‌ احتیاطی‌اش از کشورهای آمریکایی،‌ آمریکای لاتین، آرژانتین و تایلند برنج وارد می‌کنند.

کشاورز در ادامه گفت‌وگویش با اقتصادنیوز، در پاسخ به اینکه، آیا قیمت برنج وارداتی تا پایان سال تغییری می‌کند؟ هم گفت: معمولا قیمت برنج وارداتی نزدیک به ایام نوروز بالا نمی‌رود و پارامترهایی مانند؛ قیمت جهانی برنج و ارز بر قیمت برنج وارداتی تاثیر دارد که معمولاً تغییری نمی‌کند و اگر با گمرک برای نرخ‌های تعرفه وارداتی به توافق برسیم بعید می‌دانم قیمت برنج وارداتی بیشتر شود. شاید برنج وارداتی به سبد خانوارها کمک کنند و با یک تخفیف‌هایی وارد بازار شود. تخفیف‌ها هم از محل سودی است که وارد کننده یا توزیع کننده می‌تواند سودش را کمتر کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا