کریمی به ماین نیوز خبر داد:

بارگذاری سومین ریفورمر صنایع فولادسازی با کاتالیست ایرانی تا پایان امسال

بارگذاری سومین ریفورمر صنایع فولادسازی با کاتالیست ایرانی تا پایان امسال

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو با اشاره به اینکه قرار است بارگذاری کاتالیست این شرکت در فولاد مبارکه تا قبل از پایان سال جاری انجام شود، افزود: قرار بود این بارگذاری در آذر ماه سال جاری انجام شود که به دلیل شرایط به وجود آمده در بازار و صنعت فولادسازی این کار به اسفند ماه موکول شده است.

امیرهومن کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه فولاد خوزستان در زمینه بارگذاری کاتالیست‌های تولید داخل پیشقدم‌تر از سایر فولادسازان بوده است، گفت: در همین راستا کار خود را با فولاد خوزستان آغاز کردیم و قرار بود در انتهای سال 93 بارگذاری کاتالیست فولاد خوزستان انجام شود که به دلیل شرایط پیش آمده این کار به سال جاری موکول و انجام شد. به این ترتیب امسال دومین ریفورمر صنایع فولاد کشور در فولاد خوزستان با کاتالیست‌های تولیدی شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو بارگذاری شد.

وی افزود: به صورت همزمان فولاد مبارکه نیز به کاتالیست‌های تولید داخل تمایل نشان داد و بعد از انجام تست‌هایی، 1.5 ست از ما خرید کرد که قرار بود در آذر ماه در مدول A فولاد مبارکه بارگذاری شوند که انجام این کار به اسفند ماه موکول شده است. به این ترتیب سومین ریفورمر صنایع فولادسازی نیز تا پایان امسال در فولاد مبارکه بارگذاری خواهد شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز در خصوص اینکه رکود حاکم بر بازار چه میزان روی بازار کاتالیست‌های فولادی تاثیر منفی گذاشته است؟ توضیح داد: سه کاتالیست تولیدی شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو در حوزه فولاد است که این صنعت از مصرف‌کنندگان ما محسوب می‌شود. در عین حال برای تکمیل سبد محصولات خود به دنبال مشتریان جدیدی هم در صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و گاز هستیم. در همین حال یک بارگذاری کاتالیست جدید خود را در پتروشیمی رازی انجام دادیم که موفق بود. امسال در حال مذاکره با پتروشیمی رازی و یک پالایشگاه هستیم تا بتوانیم دو کاتالیست دیگر خود را نیز به آنها ارائه کنیم. تولید و تکمیل دانش فنی تولید انواع کاتالیست در شرکت توسعه صنایع نفت و گاز مسیر خود را می‌رود و در همین راستا دانش فنی 10 تا 11 کاتالیست در این شرکت در حال پیشرفت است و ما در ادامه به دنبال تجاری‌سازی این دانش فنی‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو اضافه کرد: یکی از کاتالیست‌ها که دانش فنی آن در حال پیشرفت خوبی است، سنتز متانول است که بازار بسیار بزرگی دارد، برای صنایع پتروشیمی یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود. دو سال است که روی این محصول کار می‌کنیم و خط تولید آن هم راه افتاده است و در حال مذاکره با پتروشیمی شیراز و سایر کارخانه‌ها برای فروش این محصول هستیم.

کریمی در خصوص نیاز سالانه کشور به انواع کاتالیست به ویژه در صنایع فولاد اظهار کرد: در زمینه کاتالیست‌های احیای مستقیم فولاد در همین کارخانه‌های فعلی موجود در کشور سالانه در شرایط طبیعی نیازی بین 550 تا 600 تن وجود دارد. پیش‌بینی ما این است که با راه‌اندازی طرح‌های احیای مستقیم این نیاز به 900 تا 1000 تن خواهد رسید. هم‌اکنون ظرفیت تولید شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو حدود 700 تن است که 500 تن از این ظرفیت مربوط به صنعت فولاد و 200 تن هم مربوط به صنایع پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو افزود: در خصوص کاتالیست‌های موردنیاز در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و گازی نیز میزان نیاز کشور بسیار بالا است. به عنوان مثال نیاز کشور به کاتالیست سنتز متانول بالغ بر 600 تن است که با ورود طرح‌های در دست اجرا طی 3.5 سال آینده به 1200 تن نیز می‌رسد. تولید این کاتالیست‌ها عمدتا در اختیار شرکت‌های اروپایی است و این شرکت‌ها نیز در دوران تحریم از ارائه این محصول به ما خودداری کردند و به همین دلیل تلاش کردیم دانش فنی آن‌را داخلی کنیم. در همین حال یکی از مشکلات ما در این زمینه تهیه مواد اولیه تولید کاتالیست بودیم که به دلیل چندمنظوره بودن این مواد از ارائه مواد اولیه به ما نیز خودداری کردند. به همین دلیل تلاش کردیم زنجیره تولید و تامین مواد اولیه را نیز در کارخانه راه‌اندازی کنیم که این موضوع یکی از مزیت‌های ماست. از جمله مواد اولیه موردنیازمان نیز می‌توان به نیترات نیکل، نمک نیکل، اکسید آلومینیوم هیدروکسید آلومینیوم و نمک‌های منگنز اشاره کرد. در حال حاضر عملا نصف ظرفیت کارخانه به تولید مواد اولیه اختصاص یافته است.

وی در خصوص برنامه شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو برای صادرات کاتالیست نیز گفت: در حال حاضر مذاکراتی را برای صادرات محصول به ونزوئلا، مصر، قطر و پاکستان شروع کرده‌ایم و پتانسیل صادرات محصول به این بازارها وجود دارد.

به گفته کریمی در حال حاضر در حوزه کاتالیست‌های صنعت فولاد تنها تولیدکننده در دنیا شرکت سوتکمی هند است که شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو نیز توانسته خود را به عنوان دومین تولیدکننده در این حوزه در جهان مطرح کند.

وی اضافه کرد: برای صادرات محصول نیاز به داشتن رزومه قوی داشتیم که با انجام سه بارگذاری کاتالیست‌های تولیدی‌مان در کارخانه‌های فولادسازی داخلی می‌توانیم با اطمینان بیشتری به دنبال صادرات محصولاتمان باشیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا