بازگشت شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران به محدوده زیر ۳۹ دلار

بازگشت شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران به محدوده زیر ۳۹ دلار

گروه معادن >سنگ آهن - شاخص سنگ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین در حالی با کاهشی 58 سنتی به 38.92 دلار رسید که بازار نیز حکایت از کاهش معاملات سنگ‌آهن دارد.

به گزارش ماین نیوز، اگر دو هفته پایانی سال 2016 میلادی بازار سنگ‌آهنی جهانی روندی رو به بهبود داشت، از سپیده دمان سال نو به این سو، قیمت ها مجددا کاهشی بوده است. شاخص متال بولتن 62 درصد در هفته ای که گذشت با کاهشی 3.4 دلاری به 41.36 دلار رسید. شاخص متال بولتن برای سنگ آهن ایران نیز کم و بیش انعکاس گر همین روند جهانی است و در این هفته شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران مجددا به سطح زیر 39 دلار برگشت.

شاخص سنگ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین در حالی با کاهشی 58 سنتی به 38.92 دلار رسید که بازار نیز حکایت از کاهش معاملات سنگ‌آهن دارد.

متال بولتن همچنین نموداری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد این موسسه از یک سال پیش بازار سنگ‌آهن ایران را زیرنظر داشته و نوسانات آن را دنبال می‌کرده است. این نمودار مقایسه‌ای نشان می‌دهد از ژانویه 2015 تا ژانویه 2016 شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران (خط سبز بر روی نمودار) حرکتی همنوا با شاخص قیمت 62 درصد این موسسه (خط آبی روی نمودار) داشته است.

این همنوایی اگرچه به خودی خود خبر خوبی است و نشان از ارتقای استانداردهای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن ایران دارد، اما در نهایت آنچه مشهود است این است که اشتهای بازار سنگ‌آهن برای سقوط سیری ناپذیر است.

تولید و صادرات سنگ‌آهن ایران نیز به مانند بازار جهانی نفت در آغاز رکود اقتصادی در ایران در سال‌های 90 و 91 عملا در اوج بود و به تعبیری همین ناهمزمانی رکود و رونق در بازارهای مختلف بود که مانع از درک عمق رکود پیشاروی می‌شد. حال اما واقعیت چیز دیگری است. رکود سراسری شده است و چشم‌انداز بازارهای جهانی نیز روشن‌تر از اقتصاد ایران نیست.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا