فرمول جديد قيمت خوراك پتروشيمی فقط جلوی ضرر را می گيرد

فرمول جديد قيمت خوراك پتروشيمی فقط جلوی ضرر را می گيرد

تعيين قيمت 8.5 سنت برای هر متر مكعب گاز طبيعي فقط مانع از ضرر و زيان اين واحدها می شود.

 

نايب رئيس انجمن صنفي کارفرمايی صنعت پتروشيمی گفت : تعيين قيمت 8.5 سنت برای هر متر مكعب گاز طبيعی به عنوان خوراك واحدهای پتروشيمی فقط مانع از ضرر و زيان اين واحدها می شود .فرمول جديد قيمت خوراك پتروشيمی فقط جلوی ضرر را می گيرد
محمدعلی رجالی، افزود : هرچند قيمت جديد گاز طبيعی براي واحدهای پتروشيمی هرچند نسبت به قبل بهتر است اما براي جذب سرمايه گذاران خارجی کافي نيست .
وی گفت : زمانی که قيمت هر بشكه نفت 120 دلار بود خوراك پتروشيمی ها 13 سنت بود ، حالا كه قيمت نفت به 30 دلار رسيده حدود 5 سنت نرخ خوراك پتروشيمی ها را كم كرده اند .
رجالی با بيان اينكه نرخ خوراك پتروشيمی ها هنوز با قيمت نفت همخوانی ندارد افزود: رقبای خارجی ما جايی سرمايه گذاری می کنند كه هم فضای کسب و كار هم قيمت تمام شده پروژه از ايران باشد بنابراين با اين تغيير قيمت نمی توانيم بگوييم كه كار ما صد درصد درست شد .
وی با مقايسه بهره پولی در ايران و برخی کشورهای منطقه گفت : در اينجا صندوق توسعه  8  درصد ، بانك هم 2 درصد روی هم 10 درصد از سرمايه گذار بهره دريافت مي کنند در حاليكه نرخ بهره 1 تا 2 درصد است و اين يعنی اينكه طرح برای من بسيار گران تر از خارجی تمام می شود  .
رجالی افزود : بهره بانكی در ايران 24 تا 30 درصد است در حالی كه در كل دنيا 2 تا 3 درصد است و بنابراين سرمايه گذار خارجی با اين شرايط نمي آيد ، بايد فضای کسب و كار را به دور از شعار و با تدوين قوانيني در مجلس كه كارافرين داخلي معادل سرمايه گذاران ديگر كشورها امنيت ، جذابيت و معافيت داشته باشد اماده كنيم .
وی گفت : به نظر من قيمت حدودا 8.5 سنتی خوراك پتروشيمی ها به اندازه ای که از بحران عبور كنند خوب است اما برای ورود به بازارهای رقابتی و جذب سرمايه گذاران خارجی بايد حتما قيمت خوراك پتروشيمی ها بيشتر از اين تعديل شود چون سرمايه گذار بدنبال جای امن و جذاب برای سرمايه گذاری می گردد .
رجالی با بيان اينكه انتظار داريم نرخ خوراك مايع هم برای جلوگيری از زيان واحدهای مايع تعديل شود افزود : برای ساخت يك واحد متانول 1000 تا 1500 ميليارد تومان سرمايه گذاری لازم است ، باتوجه به بهره بانكی اين ميزان سرمايه گذاری هرتن متانول را بايد حداقل 300 دلار بفروشد در حاليكه اكنون متانول با قيمت 180 تا 200 دلار فروخته می شود كه اين ضرر است .
وی در پاسخ به اين سئوال كه قيمت جديد تحركی در عرصه صادرات ايجاد می کند گفت :  قيمت كالای ما جهانی است و با اين قيمت هم هيچ اتفاقی براي پتروشيمی ها در عرصه صادرات نمی افتد اما کاهش قيمت خوراك پتروشيمی ها حداقل جلوی ضرر را می گيرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا