نگاهي به مهم ترين رويدادهاي بورس كالا در هفته گذشته؛

گذري بر تالار نقره اي

گذري بر تالار نقره اي

در اين گزارش بخشي از مهم ترين رويدادها و خبرهاي حوزه بورس كالا در طول يك هفته گذشته آمده است.

به گزارش "پايگاه خبري بورس كالاي ايران" طي هفته گذشته فعالان تالار نقره اي با رويدادهايي همچون رونق معاملات گواهي سپرده كالايي ذرت خوزستان، قراردادهاي آتي سكه و حضور چند شركت تازه وارد در تالار معاملات روبه رو شدند. كارشناسان و مسوولان نيز بر لزوم راه اندازي بازار مشتقه ارزي و تامين مالي صنايعي همچون سيمان از طريق بورس كالا تاكيد كردند. 

در اين گزارش بخشي از مهم ترين رويدادها و خبرهاي حوزه بورس كالا در طول يك هفته گذشته آمده است.

 

توجه ذرت‌کاران سایر استان ها به معاملات بورس کالا 

 

طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان که از امسال به صورت آزمایشی و از طریق بورس کالای ایران انجام شد به دلیل وجود مزیت های فراوان برای ذرت کاران خوزستانی همچون دریافت وجه معامله پس از دو روز، با استقبال ذرت‌کاران سایر استان‌ها نیز روبه‌رو شده است.

 مسئول تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام خبر فوق گفت: تاکنون در استان خوزستان حدود ۲۲۰ هزار تن ذرت تر خریداری شده که ۱۵۶ هزار تن آن از طریق بورس کالا معامله شده و لازم است مابه‌التفاوت قیمت خریداری‌شده محصول در بورس تا قیمت تضمینی به‌صورت قانونی در بودجه پیش‌بینی شود تا این طرح در سال‌های آینده به سایر استان‌ها تعمیم داده شود

 

لزوم راه اندازي بازار مشتقه ارز 

 

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است؛ با توجه به اینکه به مزاياي راه اندازي بازار مشتقه ارز براي اقتصاد و فراهم بودن کلیه زیرساخت های لازم برای تشكيل اين بازار در بورس کالای ایران، به نظر می رسد که پس از تصویب جزییات راه اندازی این بازار در شورای عالی بورس، شاهد آغاز معاملات آتی ارز خواهیم بود.

همچنين دکتر حسين عبده تبریزی نيز بر لزوم راه اندازي اين بازار تاكيد كرد.

 

انتشار يك گواهی به پشتوانه معدن طلاي زرشوران

 

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران هفته گذشته از انتشار اوراق گواهی سپرده معدن طلای زرشوران در آینده ای نزدیک و همچنین ثبت رکوردی تازه در حجم معاملات آتی سکه طلا خبر داد.

دكتر حامد سلطانی نژاد بر توسعه اوراق مبتنی بر کالا در بورس کالا تاکید کرد و با اعلام یک خبر جدید گفت: به زودی اوراق مبتنی بر کالاهای جدید در بورس کالا منتشر می شود که از جمله آنها می توان به گواهی سپرده طلا به پشتوانه معدن طلای زرشوران اشاره کرد که این اتفاق می تواند برای سایر محصولات معدنی که برای برداشت و استخراج از معادن به منابع مالی نیاز دارند نیز تعمیم یابد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص دلایل رشد حجم معاملات آتی سکه گفت: به نظر می رسد همزمانی رشد بهای دو متغیر کلیدی بر روند قیمت سکه یعنی اونس جهانی و دلار داخلی باعث شده است تا سرمایه گذاران با پیش بینی های متفاوت از روند آتی قیمت ها، از قراردادهای آتی سکه استقبال بیشتری داشته باشند.

 

معرفي چند مسير برای تامین مالی صنعت سیمان 

 

بورس کالای ایران، از طریق ابزارهای مالی موجود در این بازار، آمادگی تامین مالی صنعت سیمان کشور را دارد.

«جواد فلاح» رییس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با بیان اینکه مهمترین روشهای تأمین مالی از طریق بورس کالای ایران شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوقهای سرمایه گذاری کالایی، صندوقهای سرمایه گذاری ارزی، خرید دین، فورفیتینگ و اوراق مشتقه کالایی است، گفت: صنعتگران سیمان می توانند متناسب با شرایط و ویژگی های صنعت سیمان از هر کدام از این ابزارها جهت تامین مالی استفاده کنند

 

یک میهمان تازه وارد در تالار پتروشیمی

 

 روز سه شنبه ۲۲ دی ماه، ۲۰۰ تن پلی استایرن انبساطی خاموش شونده (EPS) برای اولین بار در بورس کالای ایران عرضه شد.  

نسین نیازی مدیرعامل شرکت بانیار پلیمر گنبد گفت: این نوع پلی استایرن انبساطی در دسته سوپر نسوزها قرار می گیرد و برای اولین بار توسط شرکت بانیار پلیمر گنبد در ایران تولید شده است.

 

تامین مالی ۲هزار میلیارد تومانی سایپا از بورس کالا

 

 مذاکرات بورس کالای ایران و شرکت خودروسازی سایپا برای تامین مالی ۲ هزار میلیارد تومانی این شرکت از طریق انتشار گواهی مشارکت خودرو در جریان است. 

مدیر عامل کارگزاری باهنر در اين باره گفت: گواهی مشارکت یا همان حواله های خرید خودرو در تامین مالی تولید کنندگان نقش بسزایی دارد و به علاوه می تواند حاشیه ریسک تولید کنندگان را کاهش داده و دامنه قیمت را در بازار کاهش دهد.

 

فلز هزاره سوم در تالار نقره ای 

 

شمش منیزیم بزرگترین تولیدکننده خاورمیانه در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.  

شمش منیزیم شرکت «شمش فلز رویال» به عنوان بزرگترین تولیدکننده این فلز در خاورمیانه، در نوزدهمین جلسه کمیته عرضه بازار فرعی، مورد پذیرش قرار گرفت.

 

 

۲پیش نیاز ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران 

 

ورود شرکت های رتبه بندی بین المللی برای رتبه بندی صنایع از لحاظ استاندارهای مختلف اقتصادی و مالی در کنار راه اندازی بازار مشتقه ارزی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران ضروری است.

امیر تقی خان تجریشی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به دو پیش نیاز ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران اشاره کرد و گفت: ورود شرکت های رتبه بندی بین المللی برای رتبه بندی صنایع از لحاظ استاندارهای مختلف اقتصادی و مالی نیز مورد نیاز بازار ایران برای ورود سرمایه گذار است. در ضمن باید توجه داشت که ریسک نوسانات نرخ ارز یکی از سه ریسک اصلی تامین مالی در تمام دنیاست، با این حال برخی از افراد هنوز درباره ایجاد بازار مشتقه ارزی با شک و تردید روبرو هستند. در حالی که برای ورود سرمایه گذار خارجی پوشش ابزار ریسک ارز اصلی ترین نیاز است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا