عباس آرگون، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران

انجماد دارایی ها، حاصل بدهی های معوق دولت و بنگاه ها به بانک هاست

انجماد دارایی ها، حاصل بدهی های معوق دولت و بنگاه ها به بانک هاست

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که انجماد 60 درصدی دارایی بانک ها، ناشی از بدهی های معوق دولت و بنگاه های تولید به بانک هاست.

به گزارش صدای اقتصاد نظام بانکی ایران طی چند سال اخیر به دلیل فشار تحریم های بین المللی روزهای خوبی را سپری نکرده است. حجم وسیع بدهی های معوق دولت و بنگاه ها و تولیدکنندگان، انجماد بیش از 60 درصد از دارایی بانک ها و در پایان رو آوردن بانک ها به بنگاه داری و ساخت و ساز حاکی از بغرنج بودن حال و روز نظام پولی و مالی کشور است.

از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم های بین المللی و اجرای برجام بسیاری از تحلیلگرن اقتصادی معتقدند که با وجود شرایط نامناسب، بانک ها آماده حضور در عرصه بین المللی نیستند. البته این نکته را نیز ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی چند وقت پیش در میان جمعی از مدیران بانک های خصوصی و دولتی بیان کرد و از آماده نبودن ورود نظام بانکی کشور به روزهای بعد از لغو تحریم ها خبر داد.

اما علاوه بر اظهارات سیف، رییس اتاق تهران نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که چند روز پیش برگزار شد با انتقاد از بی انضباطی در ساختار نظام بانکی کشور عنوان کرد که حدود 60 درصد از دارایی بانک ها منجمد شده است. مسعود خوانساری معتقد است که بانک ها در شرایط فعلی به هیچ عنوان آمادگی پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان را ندارند و در نتیجه چرخ های تولید کشور هنوز هم نمی توانند به خوبی بچرخند و دایره رکود نیز روز به روز گسترده تر می شود.

در همین رابطه، عباس آرگون، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران بر این باور است که اگر نظام بانکی کشور به این حال و روز درآمده به چند علت بوده. او در گفت وگو با صدای اقتصاد اظهارت خوانساری را تایید می کندو از انجماد 60 درصدی نطام بانکی سخن به میان می آورد.

آرگون با اشاره به رکود فراگیری که در بخش های مختلف اقتصاد وجود دارد، گفت: در شرایط فعلی آنچه دست و پای اقتصاد کشور را بسته است، رکودی است که تاکنون نتواسنته ایم برای علاج آن اقدام اساسی انجام دهیم که البته شرایط کلی اقتصاد دلیل این موضوع بوده است.

او در ادامه با اشاره به قفل شدن دارایی بانک ها، اظهار کرد: یکی از عمده ترین دلایلی که نظام بانکی کشور گرفتار مشکلات بسیاری شده، این است که حجم بدهی های دولت به بانک ها در حال افزایش است. آرگون معتقد است بانک ها امروزه بدهی های از دولت دارند که اگر آزاد شود می تواند سهم زیادی از مشکلات بانک ها را حل کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران یکی دیگر از مشکلات فعلی نظام بانکی را بخش دیگری از بدهی های تولیدکنندگان و پیمانکاران به بانک ها می داند. او در ادامه گفت: بنگاه های تولیدی به دلیل رکود و شرایط سخت اقتصادی چند سال گذشته از پس پرداخت بدهی های خود به بانک ها بر نیامدند و درنتیجه این بانک ها بودند که باز هم بدهی های شان افزایش پیدا کرده است.

با این حال بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که با اجرایی شدن برجام و باز شدن درهای بین المللی به روی ایران و آزاد شدن بسیاری از پول های بلوکه شده می توان به برگشت دوران رونق امیدوار بود.دورانی که قرار است بانک ها با برقراری تعامل دوباره با بانک های بین المللی، جان دوباره ای بگیرند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا