در گفتگو با مهر اعلام شد:

اختلال در تردد نفتکش‌ها منتفی شد/ ایران آماده صادرات نفت به اروپا

اختلال در تردد نفتکش‌ها منتفی شد/ ایران آماده صادرات نفت به اروپا

مدیر بازرگانی شرکت نفتکش با بیان اینکه هرگونه اختلال در تردد کشتی‌های نفتکش ایرانی از تنگه باب المندب منتفی است، گفت: قطع روابط ایران-جیبوتی محدودیتی در تردد نفتکش‌های ایران ایجاد نمی کند.

نصرالله سردشتی در گفتگو با مهر درباره احتمال اختلال جیبوتی در حرکت کشتی‌های نفتکش حامل نفت صادراتی ایران به اروپا از مسیر تنگه باب المندب به ویژه در دوران پساتحریم، گفت: تردد کشتی‌های نفتکش از آب‌های بین‌المللی و حاکمیتی کشورها تابع یکسری مقررات جهانی است و یک کشور نمی‌تواند به تنهایی این مقررات را نقض کند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه قطع ارتباطات دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و کشور جیبوتی تاثیری بر روند تردد کشتی های نفتکش حامل نفت خام صادراتی ایران از مسیر تنگه باب المندب و دریای سرخ ندارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی و حتی پس از قطع روابط دیپلماتیک با جیبوتی ماهانه حدود هشت کشتی نفتکش غول پیکر ایران با عبور از تنگه باب المندب به حوزه مدیرترانه نفت را انتقال داده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قطع روابط دیپلماتیک هیچ گونه اختلالی در حرکت کشتی‌های نفتکش ایران به وجود نخواهد آورد، اظهار داشت: بر این اساس حتی در دوران پساتحریم و از سرگیری صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی هم هیچ گونه محدودیتی در حرکت نفتکش‌های ایرانی به وجود نخواهد آمد.

علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران هم هفته‌جاری در جمع خبرنگاران درباره احتمال اختلال در تردد کشتی‌های نفتکش ایران پس از توقف روابط دیپلماتیک ایران و جیبوتی، تاکید کرده است: تنگه باب المندب یک آبراه بین‌المللی است و براساس قانون حقوق دریاها تردد کشتی‌های بی ضرر حتی از آبهای حاکمیتی کشورها هیچ گونه مشکلی ندارد و قطعا با هر گونه نقض قوانین بین‌المللی برخورد قانونی خواهد شد.

خبرگزاری مهر اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرد: ایران قصد دارد به محض لغو تحریم‌ها در مدت زمان چند روز ظرفیت تولید و صادرات روزانه نفت خام را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و سپس با اجرای یک برنامه بازاریابی گسترده در مدت زمان ۶ ماه، ظرفیت صادرات نفت کشور را با افزایشی حدود دو برابری به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بر این اساس پیش بینی می شود به طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار بشکه نفت ایران با لغو تحریم‌ها روانه کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و آلمان شود.

با این وجود، به نظر می‌رسد در کنار وجود ۱.۵ میلیون بشکه نفت مازاد و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار نفت، تردد نفتکش‌های حامل نفت خام صادراتی ایران از تنگه باب المندب به منظور انتقال و ذخیره سازی نفت کشور در منطقه سیدی کریر مصر برای تحویل به مشتریان نفتی در اروپا با اختلالاتی حتی در صورت لغو تحریم‌ها روبرو شود.

ماجرا از این قرار است که بخش عمده‌ای نفتکش‌های حامل نفت صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، قطر، کویت، جنوب عراق و ایران از مسیر تنگه باب المندب به منطقه سیدی کریر مصر و سپس اروپا و حوزه دریای مدیترانه تردد می‌کنند.

بر اساس قوانینی که برای تردد کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه باب المندب وجود دارد، باید شناورها با پرداخت مبلغی به عنوان حق انتقال از آب‌های حاکمیتی جیبوتی عبور کنند و سپس نفت خود را از مسیر خط لوله سومد به مخازن سیدی کریر مصر منتقل کنند، این در حالی است که بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور کوچک جیبوتی در شرق آفریقا از همین راه تامین می‌شود.

با این وجود، جیبوتی به عنوان کوچکترین و کم جمعیت ترین کشور آفریقا در اقدامی پس از قطع رابطه عربستان با ایران، بیانیه شدید اللحنی علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرد و پیش بینی می‌شود این کشور کوچک آفریقایی تحت فشار عربستان سعودی دست به اقدامات غیر منطقی در اصول روابط بین‌الملل و دیپلماتیک بین کشورها بزند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا