اسماعیلی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

برنامه تولید ماهانه ۱۰ هزار تن ورق خودرو در ورق خودرو چهارمحال

برنامه تولید ماهانه ۱۰ هزار تن ورق خودرو در ورق خودرو چهارمحال

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری برنامه تولید این شرکت را در سال جاری حدود 200 هزار تن اعلام کرد و افزود: قصد داریم با تعامل با خودروسازان بتوانیم ماهانه حدود 10 هزار تن ورق خودرو را تولید کرده و به دو شرکت ایران خودرو و سایپا تحویل دهیم که هم‌اکنون این رقم ماهانه حدود 3500 تن است.

اصغر اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز در خصوص آخرین فعالیت‌های شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برنامه امسال ما این بوده که از کل تولید ورق در کارخانه حدود 25 درصد آن مربوط به مصارف خودرو باشد و البته اگر بتوانیم این سهم را افزایش نیز خواهیم داد.

او با بیان اینکه افت فروش خودرو در بازار باعث شد تا در برنامه افزایش سهم صنعت خودرو در تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز وقفه به وجود آید، در پاسخ به این سوال که آیا شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز مانند شرکت‌های فولادسازی با دپوی محصولاتش مواجه شده است یا خیر؟ عنوان کرد: معمولا دپوی محصول در انبارها وجود دارد. در شرایط رکود کنونی نیز این میزان دپو بیشتر می‌شود. در حال حاضر شاهد وضعیت بسیار نامناسبی در بازار فولاد هستیم و شاید اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، باید شاهد تعطیلی بسیاری از صنایع کشور باشیم.

وی افزود: ماهانه باید 1000 میلیارد تومان نقدینگی به شرکتی مانند فولاد مبارکه که سهامدار عمده شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است، وارد شود در غیر این صورت این شرکت دچار مشکل می‌شود. این در حالیست که فولاد مبارکه هم‌اکنون پروژه‌های زیادی را نیز در دست اجرا دارد که فقط یکی از آنها فولاد شهرکرد، یکی از طرح‌های فولادی استانی است.

مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه آیا خودروسازان به استفاده از ورق تولید داخل تمایل دارند و یا واردات ورق خودرو؟ توضیح داد: نقطه شروع برنامه تولید ورق خودرو در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از زمان ورود فولاد مبارکه به این شرکت بوده است. تا قبل از ورود فولاد مبارکه به شرکت اتفاق خاصی رخ نداده بود. از شش ماهه دوم سال 1393 عملا فعالیت خود را در این زمینه شروع کردیم و با خودروسازان به ویژه ایران خودرو قرار گذاشتیم تا به تدریج قطعاتی را که در صورت به صورت گالوانیزه استفاده می‌کردند مجددا مورد استفاده قرار دهند. برخی از این قطعات به دلیل تحریم بعدا به صورت روغنی مورد استفاده قرار گرفتند که باید مجددا جایگزین شوند. ضمن اینکه رعایت کیفیت در تولید این قطعات نیز ضروری است.

اسماعیلی افزود: با خودروسازان جلسات مستمر و نزدیکی داریم و تمایل خودروسازان نیز به سمت استفاده از ورق خودرو تولید داخل است. استفاده از ورق خودرو تولید داخل هم به نفع خودروسازان خواهد بود و هم به نفع شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری. ضمن اینکه خودروسازان به هر میزان که واردات قطعات گالوانیزه دارند نیز باید این میزان واردات را حذف کنند. با وجود رکود ایجاد شده در بازار همچنان برنامه افزایش سهم مصارف خودرو در تولید خود را با شدت ادامه می‌دهیم و قصد داریم به تولید 10 هزار تن ورق خودرو در ماه برسیم که الان 3500 تن است.

او کل فروش فولاد مبارکه به خودروسازان شامل ورق‌های مختلف اسیدشویی، سرد و گالوانیزه را سالانه بالغ بر 400 هزار تن دانست و گفت: بخش تولید ورق گالوانیزه که مربوط به حوزه فعالیت ما می‌شود باید براساس استانداردهای مشخص تولید کنیم. برنامه ما این است که بتوانیم سالانه دستکم 100 هزار تن ورق خودرو را تولید کنیم.

وی افزود: ایران و خودرو و ساپکو در حال تست محصولات ما هستند و به آنها ورق خودرو تحویل داده و خواهیم داد. ضمن اینکه برنامه همکاری نیز با شرکت رنوپارس داریم که بعد از کسب تائیدیه‌های لازم می‌توانیم ورق خودروی آنها را نیز تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اینکه در حال حاضر ورق خودرو عمدتا از کدام کشورها وارد می‌شود؟ عنوان کرد: ورق خودرو عمدتا از کره‌جنوبی و هند وارد می‌شود. البته در حوزه‌هایی که تولید داخل داریم واقعا دلیلی برای واردات ورق و فولاد وجود ندارد. در زمینه گالوانیزه تجاری، دو برابر نیاز داخل ظرفیت تولید در کشور داریم، بنابراین چرا باید چنین محصولی را وارد کنیم.

اسماعیلی افزود: از سوی دیگر برخی از انواع فولاد به صورت ممزوج وارد کشور می‌شوند و تعرفه پایینی را هم پرداخت می‌کنند اما بعد ورود به بازار مشخص می‌شود که مشابه محصول تولید داخل هستند. در این شرایط با دامپینگ قیمتی چنین محصولاتی عملا بازار از دست تولیدات داخلی خارج می‌شود. همین وضعیت باعث شده تا شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با وجود داشتن ظرفیت تولید بالای 350 هزار تن در سال هم‌اکنون حدود 200 هزار تن تولید داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا