انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد

آمادگی شرکت های سیمانی فرانسه و سوئیس برای عقد قرارداد با ایران

آمادگی شرکت های سیمانی فرانسه و سوئیس برای عقد قرارداد با ایران

تهران- ایرنا- نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، به اعلام آمادگی شرکت های فرانسه و سوئیس برای ورود به صنعت سیمان ایران و انعقاد قرارداد اشاره و تاکید کرد که لغو تحریم ها بستر همکاری را هموار خواهد ساخت.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری اتاق تهران، مرتضی لطفی افزود: شرکت های «هولسیم» سوئیس و «لافارش» فرانسه برای همکاری در صنعت سیمان ایران و بستن قرارداد با شرکت سیمان «فارس خوزستان» ابراز آمادگی کرده اند.
وی افزود: این شرکت های خارجی که به عنوان بزرگترین شرکت های صنعت سیمان در جهان محسوب می شوند، از سال گذشته یک کنسرسیوم مشترکی را تشکیل داده و بعد از توافق هسته ای و برنامه ریزی برای لغو تحریم ها، برای حضور در صنعت سیمان ایران، آمادگی خود را اعلام کرده اند.
به گفته لطفی، انتظار می رود در ماه های آینده تحولات مهمی در حوزه سیمان و سرمایه گذاری خارجی در این بخش روی دهد و در ماه های گذشته نیز شرکت های مختلفی تلاش کرده اند تا با شرکت های فعال سیمان ایران، در زمینه تولید قرارداد ببندند.
وی اظهار داشت: تشریفات لازم برای بسته شدن قراردادها با دو شرکت یادشده انجام شده است.
لطفی گفت: شرایط پساتحریم امکان تسهیل و رشد صنعت سیمان در کشور را فراهم خواهد ساخت؛ همچنین همکاری ها با کشورهای منطقه را کلید خواهند زد.
به گفته وی، جمهوری اسلامی با همکاری بخش خصوصی گرجستان درصدد راه اندازی یک واحد سیمان در این کشور است. روسیه نیز تقاضایی برای احداث یک واحد مشترک تولید سیمان در خاک این کشور داده که در حال بررسی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: ایران مزیت های بسیاری در حوزه سیمان دارد و واحدهای تولیدی متعددی در سال های گذشته راه اندازی شده ضمن آنکه کشورمان از فرصت منابع انرزی ارزان برای فعال سازی این صنعت برخوردار است.
به گفته وی، بسیاری از کشورهای اروپایی در دهه های گذشته به دلیل مشکلات محیط زیستی تولید سیمان از این صنعت خارج شدند؛ بنابراین با توسعه مراودات بین المللی فرصت برای توسعه این صنعت و حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم خواهد شد.
براساس آخرین آمار اعلام شده تا پایان سال گذشته، جمهوری اسلامی چهارمین تولیدکننده سیمان در جهان و نخستین صادرکننده این ماده در دنیا محسوب می شود.
دولت برای صنعت سیمان پیش بینی کرده که در افق 1404 به تولید 120 میلیون تن سیمان برسد، اما اکنون افت شدید تولید، دستیابی به این رقم را دور از دسترس می کند.
میزان سیمان تولیدی در سال گذشته به رقم 66 میلیون و 400 هزار تن رسید و تولید کلینکر نیز بیش از 70 میلیون تن بود. پارسال همچنین 12 میلیون و 700 هزار تن سیمان صادر شد و صادرات کلینکر نیز به رقم 6 میلیون و 200 هزار تن رسید؛ در مجموع صادرات سیمان و کلینکر در مقایسه با سال 13۹۲ حدود 0.6 درصد رشد داشته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا