بازار سرد آهن فعلا گرم نمی‌شود

بازار سرد آهن فعلا گرم نمی‌شود

رکود در بازار آهن کشور کماکان ادامه دارد و آنگونه که فعالان این بازار عنوان می‌کنند تا پایان امسال تغییری در میزان تقاضا به سبب رکود در ساخت و ساز به وجود نخواهد آمد.

 به گفته فعالان بازار آهن استان البرز با شاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم شمش آهن در چند ماه اخیر در سراشیبی قرار گرفته نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، به گفته کارشناسان بازار آهن کرج، اگر وضعیت بازار آهن به این شکل ادامه پیدا کند بسیاری از فروشندگان بازار آهن مجبور می‌شوند برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود تا محصولاتشان را به زیر قیمت و با زیان بفروشند یا به تعطیلی کسب و کار خود فکر کنند.

در همین رابطه یکی از فعالان بازار آهن گفت: قیمت محصولات فولادی و شمش آهن پیش، قبل از آنکه رکود در عرصه ساخت و ساز به وجود آید بالا بود و قیمت هر کیلوگرم آهن به مرز سه هزار تومان نیز رسیده بود و بازار با این قیمت‌ها کشش داشت.

این فعال بازار آهن افزود: در کنار رونق جهانی و افزایش رشد اقتصادی چین، پروژه مسکن مهر کلید خورده بود که این موضوع سبب شد میزان تقاضا برای انواع تیرآهن و میلگرد بالا رود که با توجه به رکود جهانی و رکود داخلی بازار آهن نیز وارد رکود شد تا جایی که قیمت ها به کف رسیده و با توجه به کاهش ساخت و سازها میزان مصرف آهن آلات کم شده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر قیمت شمش آهن به 970 تومان رسیده که نشان می‌دهد قیمت‌ها به حدود یک سوم دهه هشتاد رسیده است و بعید است بیش از این کاهش یابد اما انتظار می‌رود رکود موجود تا پایان سال مهمان بازار فولاد باشد.

تحلیل قمیت میلگرد
اما در بازار میلگرد بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت این محصول فولادی در چند وقت اخیر روند رو به نزولی را کرده و با کاهش قیمت مواجه شده است.

بر همین اساس لطف‌علی بخشی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در مورد علت کاهش قیمت میلگرد گفت: میلگرد فلزی است که یکی از اصلی‌ترین مصرف او در ساختمان است که در حال حاضر این فلز در چند وقت اخیر با کاهش قیمت رو به رو شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ساخت‌وساز است اما نسبت به گذشته کاهش یافته است و دلیل آن هم این است که، مردم پولی ندارند که برای خرید مسکن اقدام کنند.

بخشی در بیان کرد: یکی دیگر از علت‌های کاهش میلگرد در بازار داخلی عدم عرضه و تقاضا دانست که عرضه زیاد است اما تقاضا بسیار کم شده است.

این فعال بازار نیز افزود: در سال گذشته و در سال 1393 شاهد کاهش پروانه‌های ساختمانی بودیم که ساخت و ساز ساختمان بسیار کم شد و این امر باعث شد که قیمت میلگرد، آهن و سیمان کاهش پیدا کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا