پس از ۲ سال بی‌برنامگی و زیان ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی مردم

دولتی‌های بورس، برجام را عامل رونق اعلام کردند

دولتی‌های بورس، برجام را عامل رونق اعلام کردند

در حالی که شاخص بورس در دو سال گذشته بیش از ۲۸ هزار واحد افت کرده و موجب زیان ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران شده، مسئولان دولتی بورس که در این دو سال برنامه‌ موفقی برای توقف زیان مردم نداشته‌اند، دلیل افزایش اخیر شاخص بورس را برجام اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روح الله حسینی مقدم درباره افزایش شاخص های بورس در روزهای گذشته گفت: اخبار توافق هسته ای و نزدیک شدن به زمان اجرای برجام باعث شده است که شاخص های بازار بورس رشد کند.

حسینی مقدم با اشاره به اینکه برای ترسیم چشم انداز آینده بورس، باید به انتظار نشست گفت: برخی از متغیرهای بازار بورس اقتصادی است و برخی اجتماعی و سیاسی است مثلا جنس توافق هسته ای سیاسی و ارزیابی اثرات آن برای سرمایه گذاران مهم است که برخی اثرات آن را در کوتاه مدت و عده ای دیگر در میان مدت ارزیابی می کنند.

معاون بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر اینکه بازار بورس جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور پیدا کرده است تصریح کرد: اگر تصمیم سازان کلان کشور توجهی به خواست بازار نداشته باشند، ابهام و نبود شفافیت باعث گریز سرمایه گذاران از بازار می شود.

حسینی مقدم افزود: اگر بتوان رابطه بلند مدتی را با صنایع کشور برقرار و فرمول های قابل پیش بینی را طراحی کرد می توانیم به اقتصاد کشور و رونق بازار سرمایه کمک کنیم.

وی ادامه داد: اگر عدم شفافیت به بازار سرمایه تزریق شود، حقوق سهامداران رعایت نخواهد شد زیرا این بازار کاملا حرفه ای است و سرمایه گذاران مختلف باید از تمامی ابزارها و نهادهای مختلف استفاده کنند تا بتوانند بالاترین سود را کسب کنند.

معاون بورس اوراق بهادار در شبکه خبر ادامه داد: هر کسی که بخواهد می تواند با هر سرمایه ای در بازار سرمایه سرمایه گذاری کند اما لازمه حضور در این بازار مشورت و کسب آگاهی است.

بهروز خدارحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور گفت: آنچه در بازار سرمایه در چند ماه گذشته اتفاق افتاد نشان می دهد که بازار بورس نسبت به اخبار واکسینه شده بود اما در روزهای اخیر به علت نزدیک شدن به زمان اجرای برجام، بازار بورس واکنش مثبتی داشته است.

خدارحمی با تاکید بر اینکه با رشد شاخص های چند روز گذشته نباید باعث شود تا افراد بدون اطلاع لازم در بازار بورس سرمایه گذاری کنند تصریح کرد: کسانی که تخصص لازم را ندارند حتما برای ورود به این بازار باید مشورت کنند و ابتدا به سراغ صندوق های سرمایه گذاری بروند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور ادامه داد: در شرایط کنونی و با توجه به کاهش قیمت نفت دولت باید به سمت استفاده از درآمدهای مالیاتی پیش برود و پرداخت مالیات زمانی خوشایند است که عدالت مالیاتی رعایت شود و دیگر اینکه درباره نحوه هزینه کرد مالیات ها اطلاع رسانی شود.

شاهین چراغی کارگزار بورس نیز گفت: آن اندازه ای که نگاه ما به متغیرهای بیرونی بوده است به متغیرهای دولتی یا قانونی نگاه نداشته ایم. اگر بخواهیم مردم را به بازار بورس بیاوریم و در قالب صندوق های سرمایه گذاری مشارکت کنند باید از سال های گذشته عبرت بگیریم.

چراغی ادامه داد: با توجه به اینکه قانون بودجه 95 در دست تدوین است باید به قانون بورس توجه ویژه شود زیرا در سال های گذشته بابت تصمیم گیری های اشتباه درباره بورس، بهای سنگینی پرداخت شده است و کاهش ارزش سهام زیان های هنگفتی به سرمایه گذاران زده است.

حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس تهران نیز در ادامه این گفتگو گفت: بهترین بازار برای سرمایه گذاری در هر کشوری بازار بورس است و شاخص های بورس وضع اقتصاد کشور را نشان می دهد به طوری که اگر وضع اقتصاد مناسب باشد شاخص ها رشد می کند و تصمیماتی که در اقتصاد کلان گرفته می شود روی حرکت شاخص ها تاثیر می گذارد.

مدیر عامل بورس تهران ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه جایگاه مناسبی دارد و نقش اصلی آن نیز تامین مالی است به طوری که هم دولت و هم بنگاه های اقتصادی می توانند نیازهای کوتاه مدت یا میان مدت خود را از این بازار تامین کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی دو سال گذشته موضوعاتی چون مذاکرات هسته‌ای، توافق ژنو، توافق وین و موضوعات مربوط به برجام و لغو تحریم‌ها انتظاراتی را در سهامداران بورس و مردم برای افزایش شاخص بورس ایجاد کرده بود، ولی سهامداران در بیشترین روزها طی این دو سال شاهد ریزش شاخص بودند و مسئولان دولتی بورس هم تاکید می کردند که نباید مسائل سیاسی از جمله توافق هسته ای را به ریزش شاخص بورس مرتبط دانست. 

به نظر می رسد، مرتبط کردن افزایش اخیر شاخص بورس به اجرای برجام و توافق هسته ای اشتباه تاکتیکی دیگر مسئولان دولتی بورس است و سهامداران را به اشتباه انداخته و هر گونه نوسانی در وضعیت اجرای برجام ضرر بیشتر مردم و سهامداران را درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا