رانت و فساد، 2 مانع بزرگ بهره‌وری بنگاه‌ها

رانت و فساد، 2 مانع بزرگ بهره‌وری بنگاه‌ها

امسال نیز مطابق سال‌های گذشته، بنگاه‌ها در جریان برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری، از نظر شاخص‌هایی همچون «بهره‌وری نیروی کار»، «بهره‌وری سرمایه» و «بهره‌وری کل عوامل»، از‌سوی اتاق بازرگانی ایران، مورد ارزیابی قرار گرفتند؛

 اگرچه تعداد بنگاه‌های مورد بررسی نسبت به سال گذشته و شاخص‌های عملکردی بنگاه‌ها در زمینه بهره‌وری رشد داشته، اما به گفته رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، «در سال جاری، کاهش فروش قیمت نفت بر کاهش عوامل بهره‌وری تاثیر بسزایی گذاشته است؛ آن‌هم در شرایطی که برای رشد شاخص‌های بهره‌وری در سال‌های اخیر، سخن زیاد گفته شده، اما در عمل چاره‌یی برای محقق شدن آن اندیشیده نشده است.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، در همین راستا، محسن جلال‌پور در هفتمین جشنواره ملی بهره‌وری، گفت: حتی یک‌سوم رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه که باید براساس رشد بهره‌وری محقق می‌شد، تحقق نیافت و متاسفانه به‌نظر می‌رسد در برنامه ششم نیز به هدف‌گذاری موردنظر نخواهیم رسید.  جلال‌پور ادامه داد: ما تا به امروز، در امر بهره‌ور کردن بنگاه‌های اقتصادی کمی خیال‌پردازانه جلو رفتیم اما باید در برنامه ششم توسعه براساس واقعیت‌های موجود قدم‌ برداریم. در این برنامه، رشد اقتصادی ایران 8درصد درنظر گرفته شده که لازمه آن، بهره‌وری و دستیابی به اقتصاد آزاد و فضای سالم رقابتی است.

درواقع، بهره‌وری تنها در فضای رقابتی معنا پیدا می‌کند لذا در دوران پسابرجام، بنگاه‌ها را باید به سمت رقابتی شدن پیش ببریم. وی اظهار کرد: برخی بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از رانت و ارتباط‌ غیرمتعارف درصدد رشد بهره‌وری پیش رفته‌اند تا به این واسطه بتوانند سود کسب کنند اما بهره‌وری با ایجاد رانت محقق نخواهد شد. درواقع در فضایی که رانت و فساد اقتصادی وجود داشته مجموعه‌هایی که در مسیر بهره‌وری قرار دارند، نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.  محسن جلال‌پور همچنین بهره‌ور شدن بنگاه‌ها را با تامین زیرساخت‌های اقتصادی لازم در کشور مرتبط دانست و تصریح کرد: در سال‌های اخیر در زمینه ورود به مسائل زیست‌محیطی و ثروت‌های ملی، کم‌کاری‌های زیادی رخ داده که درنهایت زیان‌های جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل کرده است که در این باره بخش خصوصی با نگاه رفع موانع، سعی کرده از این خسارت‌ها جلوگیری کند. وی ادامه داد: روند پیشرو در بحران آب، منجر به هدررفت 50‌میلیارد دلاری از منابع آب شده که این موضوع آینده کشور را نابود خواهد کرد و اگر در زمینه تولید محصول، به توجیه‌پذیر بودن آن به لحاظ اقتصادی و مصرف بهینه از آب فکر نشود، در سال‌های آینده زیان گسترده گریبان کشور را خواهد گرفت. 

در همین حال، دبیر جشنواره ملی بهره‌وری از محاسبه شاخص‌های 5000بنگاه اقتصادی در قالب 38گروه اقتصادی خبر داد. فرشید شکرخدایی در زمینه بهره‌ور کردن بنگاه‌های اقتصادی به «تعادل» گفت: باوجود توافق‌های برجام و هدف‌گذاری 8درصدی رشد اقتصاد در برنامه ششم توسعه، مسوولان و بنگاه‌های اقتصادی باید برنامه‌ریزی منسجمی برای ارتقای رشد بهره‌وری درنظر گیرند؛ چراکه در امر بهره‌وری موضوع «کیفیت» یک مقوله اساسی به‌شمار می‌رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا